تور

اجاره خودرو در دبی
استان ایلامایرانگردیسوغاتی

سوغات و صنایع دستی ایلام

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با سوغات و صنایع دستی ایلام آشنا می کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ایلام شهری است که از سوغات متنوعی برخوردار است. اگر اطلاع از سوغات ایلام داشته باشید خرید راحتری را دارید. صنایع دستی ایلام هم هر مسافر را به خود جذب می کند، اما بسیاری از مسافران به جزء صنایع دستی، دوست دارند خوراکی هم سوغات تهیه کنند. ایلام در زمینه خوراکی محلی بسیار غنی می باشد که گذشتن از کنار خوراکی ها کار بسیار سختی است.

بژی بر ساق

یکی از شیرینی های محلی و خوشمزه است، که برای عید نوروز با دستان زنان هنرمند پخته می شود. این شیرینی دارای شهرت قدیمی می باشد، طعم و عطر به خصوصی این شیرینی دارد.

حلوای بگل، سوغات خوشمزه و مقوی ایلام

حلوای بگل یکی از شیرینی های سنتی ایلام می باشد. ارزش غذایی این شیرینی خیلی زیاد می باشد، برای همین بیشتر مردم به این شیرینی علاقه مند می باشند.  زنان با سلیقه و هنرمند با ترکیب موادی مانند: کنجد سفید، کشک پودر شده(بگل)، خرمای مرغوب و روغن محلی (دان) این حلوای خوشمزه را می پزند. یکی از سوغات خوب می باشد. این حلوای خوشمزه و در تمامی مغازه های ایلام یافت می شود.

شیرینی کله کنجی ایلام

این حلوا یکی از خوشمزه ترین حلواها می باشد که خصوص شب یلدا می باشد. این شیرینی مخصوص شهر ایلام است و مواد اصلی آن کنجد و خرما می باشد که بسیار مقوی  ور انرژی می باشد. تزیین این شیرینی در ایلام به شکل های گوناگون است.

نان ساجی

این نان نان محلی می باشد که بر روی ساج پخته می شود. این نان را دستان هنرمند زنان ایلامی تهیه می کنند و ارزش غذایی بالای دارد.

نان پپگ ایلام

برای این نان آرد، پیاز، آب مخلوط می شود و خمیر در اندازه های بزرگ در زیر خاکستر قرار می گیرد.

نان گرده

این هم یکی از نان های محلی می باشد که بر روی ساج درست می شود. این نان در شب یلدا  در خانه ایلامی ها دیده می شود. ترکیبات آن آب، شیر، شکر و  زرد چوبه می باشد.

نان فطیر ایلام

نوعی نان است که در ان خمیر مایه بکار نمیرود، و از آرد، آب و نمک استفاده می شود. این نان هم روی ساج درست می شود. از دیگر نان های محلی ایلام نان  کزگه، نان شل کین، نان تنوری و نان پنجه کش است.

روغن حیوانی و عسل کوهی

از دیگر سوغات ایلام عسل کوهی و روغن حیوانی (رون دان) می باشد. با توجه به موقعیت جغرافی ایلام و آب و هوای مناسب تولید عسل و روغن با کیفیت بالایی برخوردار است.

بنه ایلام

بنه نام دیگر پسته وحشی یا کوهی می باشد که درختان آن در کوه می رویند. بنه شبیه پسته می باشد، اما اختلاف آن در مغز کوچک آن می باشد. این درخت شیره ای دارد که به شیره سقز معروف است. سقز نوعی صمغ سبز رنگ، چسبنده و غلیظ می باشد که در تهیه آدامس، دارو سازی، پلاستیک سازی، عطر استفاده می شود. شما می توانید در سفر به ایلام از سقز یا صمغ ان به عنوان سوغات تهیه کنید.

صنایع دستی

گیوه

گیوه بافی در ایلام طرفدار زیادی دارد. از ویژگی گیوه سبک  و نرم بودن آن می باشد. آب و رطوبت وارد گیوه نمی شود، پاپوش مناسب برای نواحی سرد می باشد.

گلیم برجسته ایلام

گلیم برجسته ایلام  شهرتی قدیمی دارد. یک سوغات بی نظیر می باشد. این صنعت ترکیب گلیم و قالی می باشد و نقش های زیبای روی آن را حکاکی می کنند. گلیم برجسته ایلام وزن سنگینی ندارد، و به راحتی قابل حمل می باشد.

چپغ بافی

این صنایع دستی بسیار زیبا که با نی درست می شود، جزء صنایع دستی استان ایلام می باشد. مردم عشایر برای استراحت خود چادر می زنند، سقف آن را از پشم بز درست می کنند، و دیواره های ان را از حصیری به نام چپغ می سازند. امروزه هم این صنعت در پارتیشن بندی استفاده می شود.

سفالگری

محصولات سفالی دارای کاربرد تزیینی و مصرفی دارد. از سفال می توان کوزه، کاسه، بشقاب، گلدان، مجسمه تهیه کرد.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا