تور

اجاره خودرو در دبی
آسیاتفلیسجهانگردیگرجستان

قطار کابلی تفلیس گرجستان

قطار کابلی تفلیس در سال ۱۹۰۵ در بالای فلات متاتسمیندا واقع شد. ایستگاه اصلی این راه آهن صخره‌ای منظره زیبایی را ایجاد کرده که گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند. در هنگام ساخت این راه آهن با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند، زیرا این پروژه بر روی کوه‌های شیب‌دار و متزلزل واقع می‌شد. در نهایت این پروژه با رعایت کامل ایمنی و در نظر گرفتن خطرات، این راه آهن صخره‌ای بر بالای فلات و پارک متاتسمیندا ساخته شد. در ادامه همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

معرفی قطار کابلی تفلیس

تفلیس پایتخت کشور گرجستان شهری که سالیانه گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان برای گردش و تفریح به این شهر تاریخی می‌آیند. قطار کابلی تفلیس که به نام فیونیکولار (Tbilisi Funicular) نیز شناخته می شود در این شهر تاریخی قرار گرفته که به عنوان قطار کابلی یا قطار کوهنورد از آن یاد می‌شود که برای بالا رفتن از ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطار کابلی شمال دو واگن بوده که از طریق طنابی فولادی به یکدیگر متصل شده‌اند. این قطار با حرکت یک به پایین و یکی به بالا حرکت می‌کند.

قطار کابلی تفلیس گرجستان

تاریخچه قطار کابلی تفلیس

اولین قطار کابلی جهان در سال ۱۵۱۵ در زالتسبورگ اتریش ساخته شد که ریل‌های آن از جنس چوب ساخته شده بود و با کمک نیروی انسانی یا حیوانی این قطار به حرکت در می‌آمد. در بیشتر کشور‌های قرن ۱۸ میلادی قطار کابلی به چشم می‌خورد و در سال ۱۸۷۹ در سوئیس اولین قطار کابلی دو ریلی ساخته شد. در حال حاضر چهار قطار کابلی در دنیا در حال کار کردن هستند که یکی از این قطار کابلی در تفلیس محسوب می‌شود. ناگفته نماند که امروزه این قطار‌ها مانند قدیم نیستند که با کمک نیرو‌های انسانی و حیوانی به حرکت در بیایند؛ در واقع قطار کابلی مانند آسانسور‌های مایل است.

قطار کابلی تفلیس گرجستان

ریل‌ و چرخ‌ های قطار کابلی تفلیس

واگن‌های قطار کابلی با کمک چرخ دنده‌هایی که در بالای تپه واقع شده با کابل‌های فولادی که به دور آن می‌چرخد به حرکت در می‌آیند. در نهایت با کمک نیروی ثقل قطار به سوی پایین حرکت می‌کند. در دوران اولیه قطار کابلی که محدودیتی از نظر مکان نبود، از چهار ریل استفاده می‌شد. هر واگن از ریل خود رفت و آمد می‌کرد، این گذر قطار مانند قطار پیتسبورگ بوده است؛ اما تفاوتی که این قطار کابلی با قطار پیتسبورگ دارد این است که لبه‌های چرخ به وجود آمده باعث انحراف از مسیر می‌شد. به همین دلیل سیستم سه ریزی و دو رای را پیاده سازی کردند.

قطار کابلی تفلیس گرجستان

دسترسی قطار کابلی تفلیس

قطار کابلی در مرکز شهر تفلیس واقع شده و شما می‌توانید با استفاده از این قطار به بام تفلیس و پارک متاتسمیندا دسترسی پیدا کنید. هزینه قطار کابلی چه برای مردم محلی و چه برای گردشگران بسیار مناسب بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر قصد استفاده از این قطار را دارید باید به ایستگاه اول قطار کابلی بروید. برای رفتن به اولین ایستگاه این راه آهن صخره‌ای به پایین کوه متاتسمیندا بروید و پس از پیاده‌روی کوتاهی به ایستگاه اول قطار کابلی خواهید رسید.

کلام آخر

بهتر است قبل از هر سفری شما با وسیله‌های حمل و نقل که در آن مکان مورد نظر قرار دارد، آشنا بشوید. همچنین بدانید که چطور به این وسیله دسترسی پیدا کنید و چه هزینه‌ای بابت استفاده آن پرداخت نمایید. شایان ذکر است که شما از قطار کابلی برای بالا رفتن کوه متاتسمیندا می‌توانید استفاده کنید. قطار کابلی با توجه به مکانی که قرار دارد، می‌تواند یک تفریح عالی برای شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا