تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستانایذهایرانگردی

معرفی روستای شیوند ، ایذه | استان خوزستان

روستای شیوند

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با روستای شیوند را که یکی از جاهای دیدنی ایذه است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

روستای شیوند

استان خوزستان در جنوب‌ غربی ایران و بر کرانه خلیج فارس قرار گرفته است و مرکز تولید نفت و گاز ایران به‌شمار می‌آید. این استان از لحاظ جمعیت پنجمین استان پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. شهر اهواز، مرکز استان خوزستان است.

این استان از استان های جذاب و زیبا و مقاصد گردشگری ایران محسوب می شود. این استان جاهای دیدنی بسیاری دارد  و از نظر طبیعی دارای دو منطقه کوهستانی و جلگه ای می باشد. البته بیشتر مناطق این استان از نوع جلگه ای هستند که باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا در بسیاری از شهر های استان خوزستان شده است. از دیدنی های معروف این استان می توان به رود کارون و یا نخل های خرما اشاره کرد. این استان علاوه بر این جاذبه ها ،‌دارای جاذبه های طبیعی بسیاری می باشد که هر گردشگری را به سمت خود می کشاند.

روستای شیوند

یکی از این مناطق زیبا و دیدنی که در شهرستان ایذه قرار گرفته است روستای شیوند است .این روستا به دلیل سرسبزی و طبیعت زیبایش مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خودش جذب می کند.

روستای شیوند

روستای شیوند در جنوب شرقی ایذه و در 30 کیلومتری آن در استان خوزستان واقع شده است. این روستا از یک سو با رشته کوه های زاگرس و از سوی دیگر با سد و رودخانه کارون محاصره شده است. روستای شیوند به دلیل همجواری با دریاچه سد و رودخانه کارون از یکسو و رشته کوههای زاگرس با جنگل های بلوط، رودخانه ها، آبراهها، آبشارها، صخره‌‎ها و نیز برخورداری از طبیعت مطلوب از سوی دیگر از جذابیت های بی نظیری برای گردشگری برخوردار است.

روستای شیوند

روستای شیوند از سه روستای بزرگ شیوند، روستای نوشیوند و پشت آسیاب تشکیل شده و از توابع دهستان دنباله رود شمالی، بخش دهدز شهرستان ایذه در استان خوزستان محسوب می شود. لرهای بختیاری، ساکنین روستای شیوند هستند. روستای شیوند، روستای بختیارنشین است. اهالی روستای شیوند با زبان فارسی و گویش لری صحبت می‌کنند.

روستای شیوند به دلیل شرایط اقلیمی و اکوسیستمی، از تنوع گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است. بیشترین گونه گیاهی که در روستای شیوند وجود دارد درختان بلوط، گیاهان بن سرخ، پونه و کتیرا که در صنعت و دارو سازی کاربرد دارد. وجود سد کارون ۳ در نزدیکی روستا بر حضور گونه‌های مختلف جانوری در این منطقه تاثیر بسزایی گذاشته است. مهم‌ترین حیواناتی که در روستای شیوند وجود دارند شامل: شغال، گرگ، روباه، خرگوش، قوچ، میش، بزکوهی، گراز، خرس، مار و کبک است.

روستای شیوند

دیدنی های روستا

علاوه بر تمامی این زیبایی ها٬ آثار باستانی متعددی در این روستا وجود دارد که گواه بر قدمت تاریخی آن می باشد. از جمله این آثار می توان به کاروانسرایی قدیمی از دوره صفوی، دو آسیاب، گورستان٬ قلعه ای مخروبه متعلق به هزاره های سوم و چهارم قبل از میلاد و همچنین کاروانسرای عباسی و امامزاده محمد، سیاه چال قدیمی که زمانی به عنوان زندان از آن استفاده می شده و 25 متر عمق دارد ٬کتیبه های بردگاری و آثار نقش برجسته در هر طرف روستا اشاره کرد.

از جمله جاذبه های دیگر این روستا آبشار شیوند (بلندترین آبشار خوزستان) می باشد. ارتفاع این آبشار حدودا 90 متر است که از دل کوه های منگشت سرازیر می شود.

آبشار شیوند

برای رسیدن به آبشار باید حدودا 2 ساعت از جاده ای مال رو و سخت٬ کوه نوردی کرد. زیبایی این آبشار به حدی است که بعد از یک کوه نوردی سخت و نفس گیر با تماشای ابهت و قدرت برخورد آن با زمین خستگی را از تن هرببیننده ای خارج می کند. پس از گشت و گذار در این منطقه و دیدن نقاط مختلف، خوردن یک چای زغالی خستگی را از تنتان بیرون می کند.

بهترین زمان سفر

بهترین فصل بازدید از این منطقه زیبا که در دل منطقه حفاظت شده منگشت قرار دارد، از اواخر زمستان تا اوایل اردیبهشت ماه است. با توجه به موقعیت جغرافیایی آبشار و روستای شیوند و گرمای این منطقه در فصل تابستان، بهترین فصل بازدید از آن اوایل بهار می باشد.

سوغات و صنایع دستی

دوخت و تولید جاجیم بافی ، نمدمالی ، شال گردن، خورجین، گلیم‌ بافی و فرش‌های دستباف از رایج‌ترین صنایع دستی روستای شیوند به حساب می‌آیند. همچنین مهمترین محصولات و تولیدات روستای شیوند شامل: انار، گردو، بادام، گیلاس و فرآورده‌های لبنی است.

مسیر های رسیدن به شیوند

به دلیل اینکه این روستا در محاصره آب های سد کارون 3 قرار گرفته است. برای رفت و آمد به آن از بارج و یا قایق های موتوری استفاده می شود. بارج ها این مسیر را 1:30 ساعته و قایق های موتوری نیم ساعته طی می کنند. این روستا در دل منطقه حفاظت شده منگشت و شالو واقع شده که رودخانه کارون از شـــرق آن می گذرد.

برای رفتن به شیوند باید در جاده ایذه- دهدز اندکی پس از سد کارون ۳ از یک راه انحرافی که در سمت راست جاده است به سمت دریاچه برویم و در ساحل دریاچه با شناور های مخصوص (بارج) به سوی دیگر رویم.

روستای شیوند

رفتن به شیوند ۲ راه دارد؛ یکی از طریق بارج رکعت و دیگری از طریق بارج (یدک کش) شهپیر. برای اینکه بخواهید از بارج رکعت به شیوند بروید باید در ساعات خاصی در کنار اسکله حضور داشته باشید، زیرا این بارج زمان های حرکت مشخصی دارد و به دلیل کمبود فضا، به سرعت پر می شود. از طریق این بارج حدود یک ساعت را در دریاچه سد کارون ۳ طی خواهید کرد تا به نزدیک روستای شیوند برسید.

روستای شیوند

اگر به هر دلیلی مایل به طی مسیر از راه اول نبودید، باید از طریق بارج شهپیر به سمت مقصد خود بروید. از اسکله رکعت تا لب بارج شهپیر حدود نیم ساعت راه است، اما مسیر آبی در این مسیر توسط بارج، بسیار کوتاه است. در طی این مسیر علاوه بر زیارت امامزاده شاهزاده شاهپور، از طبیعت بسیار زیبای روستاهای سادات حسینی لذت خواهید برد. نزدیک به ۴۰ دقیقه باید این مسیر پر پیچ و خم را طی کنید تا به روستای شیوند برسید، پیشنهاد ما این است که اگر کف ماشینتان پایین است، اصلا این راه را انتخاب نکنید، چون این مسیر چاله و دست انداز های زیادی دارد.

آدرس روستای شیوند: ایران، استان خوزستان، دامنه کوه منگشت و جنوب شرقی شهرستان ایذه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا