تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانانزلیایرانگردی

کاخ موزه نظامی انزلی

این مکان در میان پشته و بین 2 پل انزلی و غازیان واقع است کاخ موزه نظامی انزلی و یا کاخ پشته می باشد. این مکان یکی از جاهای دیدنی و تاریخی انزلی به شمار میرود. این کاخ به دوره قاجار برمی گردد و در زمان پهلوی بازسازی شد و رنگ و لعاب جدیدی به خود گرفته است.در ادامه همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید تا با این موزه بیشتر آشنا شوید.

کاخ موزه نظامی بندر انزلی

معماری کاخ موزه بندرانزلی

ساختمان اصلی این کاخ از جنس چوب نراد می باشد که به همین دلیل است که از آنش سوزی جان سالم به در نبرده است. کاخ کنونی در ضلع شرقی کاخ سوخته بنا شده است. این کاخ 2 طبقه می باشد و دارای زیر بنایی به اندازه 1200 متر مربع محاسبه شده است و ساختمان آن دارای 11 اتاق، 1 سالن اصلی، 4 سرویس بهداشتی با نماهای تاریخی و زیبا می باشد.

معماری آن کاخ بر عهده معماری ایرانی بوده است و به همین امر گچ کاری های بسیار زیبایی در آن به کار رفته است. پله های سراسر مارپیچ آن نیز به سبک هخامنشی معماری شده است و دارای سرامیک های ایتالیایی اش بسیار در چشم قرار گرفته است. پنجره های این ساختمان بلند و بزرگ در نظر گرفته شده اند که به کاخ جلوه بسیار زیبایی داده است.

کاخ موزه نظامی بندر انزلی
پله های مارپیچ این کاخ جلوه بسیار زیبایی به این کاخ داده است

تاریخچه کاخ موزه بندرانزلی

همان طور که در بالاتر به آن اشاره کردیم این بنای تاریخی در استان گیلان در شهر بندر انزلی واقع شده است. این کاخ مشرف به دریا می باشد و از زیبایی زیادی بهره گرفته است. مالک اصلی این کاخ در فردی روسی به نام خوشتاریا بوده است. این تاجر روس در آن زمان این کاخ را به رضا شاه اهدا کرده است به همین منظور این کاخ در تاریخ فراز و نشیب هایی داشته است. این کاخ در سال 1307 به صورت کامل از بین رفته است و دوباره رضا خان این کاخ را بازسازی کرده است و حدود 2 سال ساخت آن طول کشیده است. این کاخ در یک دوره به نیروهای دریایی واگذار شده بود و در سال های انقلاب این کاخ به موزه تبدیل شده است.

کاخ موزه نظامی بندر انزلی
شما شاهد وسایل مورد استفاده خانواده پهلوی خواهید بود

در کاخ موزه بندرانزلی از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

همان طور که در این مقاله ذکر شد این ساختمان دارای 2 طبقه است. حال به بررسی این 2 طبقه خواهیم پرداخت:

  • طبقه پایین

دل کندن از فضای بیرونی کاخ، کار بسیار دشواری است اما وقتی وارد کاخ موزه انزلی شدید در احاطه ماکت هایی همانند ناوشکن ها، قطب نماها، کشتی ها، دوربین های یک چشم، ادوات مربوط به ناوگان نیروی دریایی را مشاهده خواهید کرد.

در بخش دیگر از این کاخ شما هدیه هندی ها به ناصر الدین شاه اعم از تمساح بزرگ تاکسیدرمی را مشاهده می کنید و در بخش دیگر نیز طرح لباس سرباز هخامنشی را می بینید.

در سراسر این کاخ شما شاهد وسایلی اعم از انواع گلدان های چینی، میزهای بیلیارد، میزهای چوبی متنوعی به نمایش برای شما گذاشته شده است.

 در بخش کوچکی از این طبقه شما شاهد سلاح های سرد و گرم تاریخی خواهید شد. در این بخش شما اتاق های سلاح سرد را خواهید دید که هر کدام برای شما یک داستان تاریخی را بیان خواهد کرد. این اسلحه ها برای دوران زندیه، صفویه، قاجار می باشد که در این کاخ جای گذاشته شده است. در اتاق ساح های گرم شما شاهد انواع سلاح های گرم اعم از طپانچه ها، تفنگ ها، مسلسل ها برای بازدید گذاشته شده اند.

  • طبقه بالا

وقتی شما با استفاده از پله های مارپیچ به طبقه دوم بروید وارد دنیایی کلاسیک و با نماد دکوراسیون مجلل خواهید شد. در این طبقه شما شاهد اسباب شخصی خاندان پهلوی و هدیه هایی خواهید شد که کشور های مختلف به این خاندان هدیه داده بودند و شما شاهد یک کاخ واقعی خواهید بود. در این طبقه شما شاهد وسایلی اعم از ساعت های برنزی، تابلوهای نقاشی، مبلمان، قفسه های چوبی، ظروف کریستال و چینی، رادیوگرام، گلدان ها، شمعدان ها و… خواهید بود. شما در این قسمت هدیه ارزشمند هیتلر را نیز خواهید دید که بسیار تسخیر کننده است.

کاخ موزه نظامی بندر انزلی
اتاق اسلحه خانه گرم و سرد در طبقه اول این کاخ قابل مشاهده است

فصل مناسب برای بازدید از کاخ موزه بندر انزلی چه زمانی است؟

در فصل هایی مانند بهار و پاییز این کاخ بسیار زیبا می باشد و از فضای بسیار مجذوب کننده ای تبدیل خواهد شد و در این فصل ها آب و هوای انزلی بسیار خنک و دل چسب خواهد بود.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کاخ موزه بندرانزلی چه قدر است؟

بازدید از این کاخ تایم ساعت زیادی را به خود اختصاص نخواهد داد مگر آن که شما دوست داشته باشید در محیط اطراف کاخ قدم بزنید و از فضای آن لذت ببرید. شما می توانید به طور میانگین 1 ساعت از زمان خود را به دیدن داخل کاخ بگذارید. معمولاً گردشگران در این مکان 1 الی 2 ساعت را سپری خواهند کرد. لازم به ذکر است این کاخ موزه نیز همانند دیگر موزه های ایران شما را مستلزم به پرداخت هزینه ورودی خواهد کرد.

سخن آخر

این کاخ موزه انزلی دارای نمای بسیار زیبایی است، پنجره های بزرگ این کاخ از شمال دارای چشم انداز به خزر هستند و از سمت جنوب نیز به سر سبزی و زیبایی باغ گشوده خواهند شد. اگر چه نام این کاخ موزه، نظامی می باشد اما در داخل خود اشیا زیبا و ظریفی را جای داده است. سلاح ها و وسایل موجود در این کاخ هر فردی را به خود مجذوب خواهد کرد. کاخ موزه نظامی انزلی، در شهر بندر انزلی می باشد و یکی از مکان های دیدنی انزلی به حساب می آید. بوی بهار نارنج های این کاخ در دلی را به سوی خود می برد و تمامی گردشگران را به خود مجذوب می کند. این کاخ از داستان های زیادی گذشته است که می تواند برای شما تعریف کند. شما می توانید برای بازدید از این بنای تاریخ فقط به سمت انزلی حرکت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا