تور

اجاره خودرو در دبی
استان سیستان و بلوچستانایرانگردیزابل

روستای قلعه نو؛ روستایی با قدمت بالای 1200 سال

استان سیستان و بلوچستان، با توجه به قدمت نسبتاً بالای خود، سرشار از مناطق تاریخی و مکان‌های دیدنی است. در این میان، روستای قلعه نو یکی از منحصر به فردترین مناطق این استان به شمار می‌رود که برای هر گردشگری تازگی دارد. با سفر به این مکان، علاوه بر مشاهده آثار تاریخی و معماری منحصر به فرد، می‌توانید با فرهنگ خاص مردم بومی این منطقه نیز آشنا شوید. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به سیر تا پیاز این منطقه می‌پردازیم و آن را به طور کامل برای شما معرفی می‌نماییم.

معرفی روستای قلعه نو

جالب است بدانید که روستای قلعه نو یکی از روستاهای زابل به شمار می‌رود که دارای قدمت بالای ۱۲۰۰ سال است. علت نامگذاری این روستا به نام قلعه به دلیل قرار گرفتن آن بر روی یک تپه بزرگ است. لازم به ذکر است که مردم این منطقه از طوایف مختلف تشکیل شده‌اند و از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به کیانی، راشکی، دیانت و خمر اشاره کرد.

روستای قلعه نو

روستای قلعه نو با ساختاری که دارد، هر سال به مقصد بسیاری از گردشگران تبدیل می‌شود. اما در این میان، با توجه به مشکلات بسیار زیاد، جمعیت این روستا همواره دچار نوسانات مختلف شده است و برخی از آن‌ها به مکان دیگری مهاجرت کرده‌اند. صنایع دستی این روستا نیز شامل قالی‌بافی، پارچه‌بافی و گلدوزی است.

معماری روستای قلعه نو

معماری روستای قلعه نو از شرایط اقلیمی آن منطقه برگرفته شده است و در ساخت منازل از خشت و گل استفاده شده است. اگر به این روستا سفر کنید، مشاهده خواهید کرد که تمامی منازل این روستا قدیمی هستند و ویژگی‌های خود را حفظ کرده‌اند. جالب است بدانید که این نوع معماری در ۴۰ درصد روستاهای استان سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در روستای قلعه نو این سبک از معماری در تمامی منازل و ساختمان‌ها به کار رفته است.

روستای قلعه نو

همچنین در ساخت این منازل از “کولک” نیز استفاده می‌شود که یک نوع بادگیر است و در سقف منازل به عنوان دریچه‌هایی به کار می‌رود. همچنین در دیواره‌های بنا از سوراخ‌ها به شکل “E” یا سورک استفاده می‌شود. این دریچه‌ها باعث خروج هوای سرد از منازل می‌شوند. بدین ترتیب، باد از سقف و دریچه‌های کولک وارد منزل می‌شود و از طریق سورک خارج می‌شود.

جاهای دیدنی روستای قلعه نو

از جاهای دیدنی این روستا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گورستان قلعه نو

گورستان قلعه نو یکی از مکان‌های دیدنی و شاید عجیب روستای قلعه نو است. در این گورستان، شما می‌توانید مقبره‌های خوانین و حکما را در اتاقک‌های مخصوصی به نام معجزه مشاهده کنید. جالب است بدانید که قبرها در این گورستان به صورت پلکانی قرار گرفته‌اند. لازم به ذکر است که در این گورستان، مقبره‌ای از یک دختر به تازگی کشف شده است که نشان دهنده حضور او در دوران صفوی است؛ اما هویت این شخص هنوز کشف نشده است.

روستای قلعه نو

شهر تاریخی دهانه غلامان

شهر تاریخی دهانه غلامان که از زمان دوران هخامنشی باقی مانده است، در نزدیکی این روستا قرار دارد و برای رفتن به آن مکان کافی است که دو کیلومتر را رانندگی کنید. این شهر تاریخی که در سال ۱۹۶۰ توسط اوبرتو شاراتو ایتالیایی کشف شد، شامل خرابه‌ها و آثار با ابعاد بسیار وسیعی به طول پنج کیلومتر است. این شهر تاریخی نشان دهنده تسلط ایران بر نواحی شرقی آن منطقه است. جالب است بدانید که این شهر در کتیبه‌های هخامنشی، بیستون، تخت جمشید و نقش رستم به عنوان شهر زرک یا رزنکای نیز یاد شده است که نقش بسیار مهمی در آن دوران داشت.

ارگ تاریخی محمد حسین خان

ارگ تاریخی محمدحسین خان از دیگر مناطق دیدنی این روستا است. این ارگ که دارای قدمت ۱۶۰ ساله است، در ورودی این روستای تاریخی قرار دارد. جالب است بدانید که این ارگ در بهمن سال ۱۳۸۵ نیز به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بهترین زمان بازدید از روستای قلعه نو

بهترین زمان بازدید از روستای قلعه نو

بهترین زمان برای سفر به روستای قلعه نو، که در استان سیستان و بلوچستان و در شهر زابل واقع شده است، در فصول خنک سال است. این روستا هوای گرمی دارد. به عبارت دیگر، می‌توانید در پاییز و حتی زمستان از این منطقه بازدید کنید.

سخن پایانی

روستای قلعه نو یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهر زابل است که معماری قدیمی خود را حفظ کرده است و دارای جاذبه‌های دیدنی از جمله شهر تاریخی علامان، ارگ محمد حسین خان و قبرستان عجیب و غریب است. برای رسیدن به این روستا، ابتدا باید به فاصله پنج کیلومتری شهر زهک حرکت کنید. برای رفتن به شهر زهک، می‌توانید از خودروی شخصی یا اتوبوس استفاده کنید.

مقالات بیشتری بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا