تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیقشم

سد گوران جزیره قشم

سد گوران جزیره قشم

به دلیل قرار گیری قشم در منطقه جغرافیایی خشک، آب شیرین در این منطقه همیشه برای آنها مهم بوده است. و دارای ارزش بسیار زیادی میباشد. همچنین بومیان منطقه قشم، از قدیم با حفر چاه، قنات، آب انبار، حوضچه و سد و… همواره در تلاش بوده اند، که آب شیرین این منطقه را، ذخیره و حفظ نمایند، تا بتوانند در طول سال بدون دغدغه آن را مورد استفاده قرار دهند.

سد گوران در دوران هخامنشیان و تاج آن در دوره ساسانیان احداث شده است. سد تاریخی گوران، در روستای گوران واقع در ساحل شمالی جزیره و در ۸۰ کیلومتری این شهرستان و در منتهی الیه غربی جنگل های حرا میباشد. روستای گوران از توابع بخش شهاب شهرستان قشم واقع در استان هرمزگان میباشد.

در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید، تا با سد گوران قشم بیشتر آشنا شویم.

سد گوران قشم

آشنایی با سد گوران قشم

سد گوران در ۷۸ کیلومتری جزیره زیبای قشم واقع شده است. کارشناسان بر این باورند، که پی نخستین این سد، متعلق به دوره هخامنشیان و تاج آن نیز مربوط به دوره ساسانیان میباشد. با توجه به ارزش بالایی که آب شیرین در جزیره زیبای قشم داشته است،  از گذشته، اهالی این جزیره همیشه استفاده بهینه از این مایه حیاتی را الگوی زندگی خود قرار داده،همچنین نمونه آن را در سد تاریخی پی پشت که دریچه و حوضچه آن، بر جا مانده از دوران حکومت ساسانیان میباشد، به خوبی می توان درک کرد.

سد تاریخی گوران واقع در روستای جذاب گوران است. که این روستا در ساحل شمالی جزیره قشم و در ۸۰ کیلومتری این شهرستان و در منتهی الیه غربی جنگل حرا قابل مشاهده میباشد. روستای گوران، از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان میباشد، که گفته می شود نام گوران از کلمه ” گبران ” گرفته شده است.

سد گوران قشم

لنج سازی گوران

در سد گوران کلی قایق ، لنج های ماهی گیری، موتور لنج های باری و مسافربری را مشاهده میکنید. که همگی مورد استفاده همگان میباشد. که توسط استادکاران و کارگران قشمی ساخته شده است.

در این جزیره، صنعت لنج سازی یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین مشاغل میباشد. به گونه ای که از گذشته تا به حال و از نسلی به نسل دیگر این هنر بین مردم انتقال یافته است.

روستای گوران واقع در ۹۰ کیلومتری غرب جزیره قشم میباشد، که مرکز اولیه ساخت لنج در این جزیره میباشد. این روستا از بزرگ ترین مراکز تولید و ساخت لنج های سنتی در کشورمان ایران به حساب می آید.

سد گوران قشم

مکان

این سد تاریخی و بی نظیر واقع در روستای گوران در جزیره زیبای قشم میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا