تور

اجاره خودرو در دبی
استانبولترکیهجهانگردی

موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های استانبول و از مشهورترین موزه‌های آسیا است. این مکان بیشتر از یک میلیون شی مربوط به تمام تمدن‌های بشری را در خود جای است. موزه باستان شناسی استانبول جزو پرطرف‌دارترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است. متأسفانه این موزه به‌قدری که شایسته است شناخته شده نیست بنابراین در ادامه این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به شما اطلاعات بیشتری از این مکان می‌دهیم.

 موزه باستان شناسی استانبول چطور مکانی است؟

موزه باستان شناسی استانبول در کاخ‌های خیره‌کننده خود به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که نگاهی دقیق به باستان شناسی و زندگی باستانی داشته باشند. جالب است بدانید که اولین موزه ترکیه همین موزه باستان شناسی استانبول است. دارای بیش از یک میلیون شی است که به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در آنجا مجموعه‌های زیادی از آثار یونانی، رومی و بیزانسی به چشم می‌خورد. همچنین ۷۵,۰۰۰ نوشته به خط میخی در آنجا وجود دارد که برای عاشقان خطوط باستانی بسیار جذاب است. در واقع هدف موزه‌های باستان‌شناسی نمایش آثار باستانی است تا مردم را با آثار قدیمی و گران‌بهای تاریخی از سراسر دنیا آشنا کنند. این موزه در قسمت جنوبی کاخ توپکاپی قرار دارد.

موزه باستان شناسی استانبول

بخش‌های مختلف این مجموعه

این موزه از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  • موزه شرق باستان (Eski Şark Eserler Müzesi)
  • موزه باستان شناسی (Arkeoloji Müzesi)
  • عمارت کاشی‌کاری شده (Çinili Köşk)

در واقع این بخش‌ها، مجموعه‌های کاخ مانندی هستند که در اواخر قرن نوزدهم بنا شدند.

موزه شرق باستان (Eski Şark Eserler Müzesi)

ساختمان این موزه متعلق به سال 1883 میلادی است. هنگامی که وارد موزه باستان‌شناسی استانبول می‌شوید؛ این مجموعه بلافاصله در سمت چپ شما قرار دارد. در آنجا می‌توانید کلکسیونی از اقلام قبل از اسلام را پیدا کنید که در زمان امپراتوری عثمانی جمع‌آوری شدند.

موزه باستان شناسی (Arkeoloji Müzesi)

موزه باستان شناسی یک ساختمان نئوکلاسیک باشکوه است. معمار آن الکساندر والوری بود و باستان‌شناس معروف عثمان حمدی بیگ، آن را در سال 1883 تأسیس کرد. مجموعه وسیعی از مجسمه‌های کلاسیک و تابوت‌ها به‌علاوه بخش‌هایی که تاریخ باستانی، بیزانسی و عثمانی استانبول را توصیف می‌کنند، در آن قرار دارد. در آنجا تابوت‌هایی از گورستان سلطنتی سیدون Royal Necropolis of Sidon وجود دارد که در سال 1887 میلادی توسط عثمان حمدی بیگ کشف شد. همچنین تابوت‌های باشکوه Alexander Sarcophagus

و Mourning Women Sarcophagus را فراموش نکنید. در واقع متشکل از سه تالار مملو از تابوت‌ها با جزئیات شگفت‌انگیز است که قدمت بیشتر آنها به سال‌های 140 تا 270 میلادی برمی‌گردد. همچنین یک اتاق زیبا شامل موزاییک‌های رومی و نمونه‌هایی از معماری آناتولی از دوران باستان نیز در این موزه قرار دارد.

عمارت کاشی‌کاری شده (Çinili Köşk)

در سال 1472 میلادی به دستور مهمت فاتح Çinili Köşk بنا شد. این عمارت دارای 14 ستون مرمری بسیار باشکوه است. در این عمارت انواع کاشی و سرامیک‌های مربوط به دوره سلجوقی، آناتولی و عثمانی که متعلق به اواخر قرن دوازدهم هستند به نمایش درآمدند. همچنین هنگامی که وارد اتاق اصلی این عمارت می‌شوید، نمی‌توانید از محراب خیره‌کننده متعلق به İbrahim Bey İmâret، ساخته سال 1432 میلادی چشم بردارید.

موزه باستان شناسی استانبول

چرا از موزه باستانی شناسی استانبول بازدید کنیم؟

موزه‌های باستان شناسی به شیوه‌ای بسیار درست و دقیق گذشته را برای ما توصیف می‌کنند. هر قسمت از این موزه می‌تواند شما را با روش‌های زندگی درگذشته، لباس‌های باستانی مردم و حتی انواع خطوط باستانی آشنا کند. تابوت‌ها و معماری شگفت‌انگیز آنجا را نیز نباید فراموش کرد. آگاه شدن از تاریخ به ما کمک می‌کند تا بیشتر نیاکانمان را درک کنیم و بهتر به استقبال آینده برویم. در واقع موزه‌ها الهام‌بخش آینده هستند. از این موزه باستان‌شناسی دیدن کنید و علاوه بر ایجاد یک خاطره خاص در ذهنتان از دانش زیادی درباره گذشته برخوردار شوید.

بازدید از موزه باستان شناسی استانبول

این موزه باستان شناسی در جاده منتهی به کاخ توپکاپی، درست در سمت راست ورودی پارک Gülhane قرار دارد. آدرس دقیق آن: Cankurtaran, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

سه‌شنبه تا یکشنبه، از ساعت 9 صبح تا 7 شب باز است. می‌توانید برای اطلاع دقیق از ساعت کاری موزه با شماره +90 212 520 77 41 تماس بگیرید. همچنین وب‌سایت www.muze.gov.tr اطلاعات کاملی درباره این موضوع به شما می‌دهد. البته بهترین ساعت بازدید، 3 بعدازظهر در نظر گرفته می‌شود. به طور میانگین بازدیدکنندگان دو ساعت و سی دقیقه زمان، برای بازدید از این موزه صرف کردند. توجه کنید در تعطیلات آخر هفته، شلوغ‌تر می‌شود بنابراین بازدید زمان بیشتری می‌برد. در روز اول ماه مبارک رمضان و عید قربان به مدت نیم روز به روی بازدیدکنندگان بسته می‌شود.

به طور تقریبی قیمت بلیط موزه 30 لیر است که حدود 5 یورو خواهد شد. خوشبختانه بلیط برای کودکان زیر 8 سال رایگان است. برای رسیدن به آنجا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بهترین گزینه است. سعی کنید همراه با یک تور و لیدر راهنما به موزه بروید تا شمارا از تاریخچه تمام ساختمان‌ها و شیءها آگاه سازد.

موزه باستان شناسی استانبول

مکان‌های تاریخی در نزدیکی موزه باستان شناسی

در اینجا نیز لیستی از مکان‌های تاریخی که در نزدیکی موزه باستان‌شناسی هستند؛ برای شما جمع‌آوری کردیم. حتماً از این مکان‌های باشکوه نیز دیدن کنید.

در آخر

مطمئن باشید؛ موزه باستان شناسی استانبول، ارزش بازدید کردن را دارد. این مکان مملو از هنر، فرهنگ و آثار باستانی باشکوه از دوره‌های مختلف است. امید است در این مقاله سایت دوباره سفر اطلاعات مفیدی درباره این جاذبه گردشگری استانبول به شما داده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا