تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

آرامگاه پیر پالاندوز – مشهد

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

زیارتگاهی به نام  آرامگاه پیر پالاندوز در قسمت شمال شرقی حرم مطهر در شهر مشهد واقع شده است. این بنا دارای سر در شگفت انگیزی با نقش های مینیاتوری میباشد. که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود میکند.

پیر پالاندوز از عرفای شیعه و کیمیاگر قرن ۱۰ هجری میباشد. و به خاطر شغلش به این نام ملقب گشته است. این زیارتگاه یکی از مکان‌ های مشهور و دیدنی مشهد میباشد. به نقل از برخی اسناد، اصل مقبره متعلق به شخصی به نام ابونصر سراج طوسی میباشد، که در طی سال‌ های بعد، این آرامگاه به پیر پالان‌ دوز منسوب گشته است.  یا همان پیر پالاندوز مشهور میباشد.

در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید تا با آرامگاه پیر پالاندوز بیشتر آشنا شویم.

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

تاریخچه آرامگاه پیرپالاندوز

بنای اولیه مقبره پیر پالان ‌دوز در زمان شاه محمد خدابنده صفوی (پدر شاه عباس صفوی) به تلاش قنبر علی بن خواجه حسین در سال ۹۸۵ قمری ایجاد گشته است. مقبره منسوب به شیخ محمد کارندهی از عرفای شیعه مذهب ذهبیه، مشهور به پیر پالان ‌دوز میباشد. اگر چه از شیخ ‌های سلسله ذهبیه بوده است، اما برای امرار معاش به شغل پالان‌ دوزی پرداخته است. که در بالا هم به آن اشاره شده است.

از این عاف قرآن هفت سوره‌ ای بر جای مانده که به خط ثلث نگارش گشته است. بقعه پیر پالان ‌دوز در سال ‌های اخیر به ‌طور کامل مرمت گشته است. و مشتمل بر درگاه ورودی، رواق ‌ها و فضاهای طرفین، صحن و فضای اصلی مقبره است، که به زیبایی طراحی و ساخته شده اند. نمای دیوارهای بیرونی با طاق ‌نماها، قاب، لچکی و کاشی‌ کاری زیبا آراسته و درون آن با نقشه ای هندسی و ترنج تزئین شده است. که بنای بی نظیری را خلق کرده است.

مقبره پیر پالان‌ دوز در قسمت شمال شرقی مجموعه حرم حضرت رضا واقع شده است، و دارای بنایی چهارگوش با گنبدی بر فراز آن و ایوانی آجری در مقابل آن است. شخصیت به خاک سپرده شده در این بقعه، با توجه به نوشته ای که در سنگ مزارش نقش بسته است، ” محمد عارف عباسی “، از عرفای سلسله ذهبیه میباشد.

 

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

معماری مقبره پیر پالاندوز

نخستین بنای مقبره تاریخی پیر پالاندوز مشهد، دارای ساختار مربعی شکل بوده است. که گنبدی پیازی شکل بر فراز آن واقع شده بود. سطح گنبد شامل تزئینات کاشی کاری بسیار زیبایی و در زیر گنبد تزیین ترنج بسیار شگفت انگیزی با نقش مایه های گیاهی میباشد.

ساختار اجرایی بنا، از سبک و سیاق معماری دوره صفویه میباشد. این آرامگاه امروزه دارای قسمت هایی همچون درگاه ورودی، رواق ها و فضاهای اطراف، صحن و نیز فضای اصلی مقبره و… است. دیوارهای بیرونی مقبره دارای طاق نماهای بسیار زیبا و بی نظیری میباشد، که با لچکی و کاشی کاری های بسیار جذابی طراحی گشته است. که نقش مایه های هندسی و ترنج های موجود در آنها حکایت از مهارت هنرمندان آن زمان میباشد.

در ادامه این طاق نماهای آجری به صورت تیزه دار اجرا و  پشت بغل های کاشی کاری شده و قاب های مستطیلی تزئینی بر فراز آنها واقع شده است. همچنین بنا دارای ایوانی نسبتا بلندی میباشد، که نظر هر بیننده ای را جلب ، و همچنین در داخل آن شاه نشین هایی قرار گرفته  که بر فراز آن یزدی بندی هایی واقع شده است. که بسیار هنرمندانه اجرا و طراحی گشته است.  این یزدی بندی ها در ابتدا دارای تزئینات نقاشی بوده است. که به فضای درونی بقعه  جلوه خاصی داده است. در پایین دیوار های داخلی این بنا هم چندین ردیف کاشی کاری آبی رنگ با طرح های مختلف به چشم می آید، و تزئینات مقرنس گچی نیز از دیگر تزئینات موجود در فضای بیرونی و زیر ایوان به حساب می آید.

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

مکان

آرامگاه پیر پالان دوز واقع در استان خراسان رضوی، شهر مشهد میباشد. که در  خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع) قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا