تور

اجاره خودرو در دبی
استان قزوینایرانگردیسوغاتیقزوین

آشنایی با سوغات قزوین

سوغات قزوین

در این مطلب از مجله گردشگری دوباره سفر شما را با سوغات قزوین آشنا خواهیم کرد.در ادامه مطلب همراه ما باشید.

یکی از استان های زیبا و جذاب کشور ایران استان قزوین می باشد که دارای سوغاتی های بسیار جالبی می باشد.معروف ترین سوغاتی های شهر قزوین شیرینی های سنتی و خوشمزه و معروف آن می باشد که زیبایی شهر را دوچندان کرده است.سوغاتی های شهر قزوین به چند دسته تقسیم می شوند ، صنایع دستی قزوین که در بخش مربوط به صنایع دستی توضیح می دهیم ، شیرینی های سنتی و باقلواهای آن متنوع هستند و هر کدام طعم و مزه خاصی دارند که به راحتی نمی توانید از آنها بگذرید.

همچنین میوه های مختلفی در  شهر قزوین کشت می شود که نمی توان در سفر به این شهر آنها را فراموش کرد.سوغاتی مفید دیگر قزوین خشکبار آن است.پنیر کوزه ای با طعم زیره هم منحصر به فرد ترین سوغات قزوین می باشد.

شیرینی های سنتی قزوین معروف ترین شیرینی ها می باشند که انواع آن :

پادرازی –شیرینی چرخی – نان برنجی قزوین – نان بادامی – کیک شربتی –نان چایی – نان نازک قزوینی – باقلواهای رنگارنگ – شیرینی قندی – شیرینی اتابکی  می باشند.

پادرازی

پادرازی

این شیرینی با چای دلچسب می باشد و مزه فوق العاده ای دارد.ترکیب این شیرینی شامل مواد:زنجبیل ، پودر زنجبیل ، آرد برنج ، ترکیب تخم مرغ ، شیر ، روغن صاف قنادی ، زعفران ، کنجد ، پودر قند ،آرد نخود چی و وانیل می باشد.

شیرینی چرخی

شرینی چرخی قزوین

این شیرینی از این جهت به این نام معروف است که: پس از تهیه مواد اولیه ومخلوط کردن مواد با هم ، مواد را از چرخ گوشت عبور می دهند تا به خوبی چرخ شود.پخت این شیرینی در عید نوروز بیشتر می باشد.

نان برنجی قزوین

نان برنجی قزوین

شهر های مختلف ایران  نان برنجی را می پزند اما این شیرینی در کرمانشاه وقزوین ویزد بیشتر طبخ می شود.این شیرینی در بین گردشگران ومسافران بسیار معروف می باشد.ترکیبات این شیرینی از آرد برنج ، آرد گندم ، پودر شکر ، روغن جامد ، تخم مرغ ، گلاب و هل می باشد.نان برنجی به دو صورت نان برنجی ساده و نان برنجی زعفرانی می باشد.

نان بادامی

نان بادامی

در قدیم نان بادامی معروف به قرابیه بوده است.که از شیرینی های سنتی وقدیمی قزوین می باشد وطعم دلچسبی دارد.

کیک شربتی

کیک شربتی

بافت این کیک لطیف است وبصورت لوزی برش خورده است. روی آن را با بادام و پسته تزئین می کنند.

نان چایی

نان چایی

نوعی شیرینی خشک می باشد که زنان هنرمند قزوینی در اعیاد به پخت آن مشغول می شوند.

نان نازک قزوینی

نان نازک

لا به لای این شیرینی خوشمزه از مغز گردو ، پسته و بادام استفاده می شود و به نان نازک گردویی ، بادامی  و پسته ای معروف است.

باقلواهای رنگارنگ قزوینی

باقلوا

باقلوا یکی از معروف ترین وخوشمزه ترین شیرینی ها می باشد .این شیرینی سوغات کشورها ی ایران ، ترکیه ، کشورهای آسیای میانه و قفقاز ، برخی از کشورهای عربی ، یونان ، قبرس و برخی مناطق روسیه می باشد. مراکز عمده پخت باقلوا در شهرهای یزد، قزوین و تبریز می باشد.

شیرینی قندی

شیرینی قندی

این شیرینی خشک شده را قزوینی ها (قاق) یعنی خشک می گویند که با چای بسیار دلچسب  می باشد. پخت این شیرینی برای عید نوروز بیشتر معروف است.

شیرینی اتابکی

شیرینی اتابکی

این شیرینی به ولیعهدی معروف است و از شهرت بسیار بالایی برخوردار است.شیرینی اتابکی  از شیرینی بسیار کمی برخوردار است و همین امر به جذابیت و لذیذ بودنش می افزاید.

پنیر کوزه ای قزوین

پنیر کوزه ای قزوین

یکی از سوغات های منحصر به فرد قزوین پنیر کوزه ای می باشد که در هیچ جای ایران به چشم نمی خورد و این پنیر در کوزه و با طعم زیره درست می شود.امکان دارد این پنیر بصورت ساده بدون طعم و یا با سبزی معطر هم باشد.

در گذشته برای تهیه پنیر آن را به همراه آب در کوزه ای می ریختند و بعد کوزه را در زیر خاک می گذاشتند و بعد از مدتها برای مصرف کوزه را بیرون می آوردند. اگر این پنیر را دوست دارید می توانید از بازار قزوین تهیه کنید.این پنیر می تواند برای صبحانه در کنار نان داغ و چای طعم دلنشین را برایتان به ارمغان بیاورد.

صنایع دستی استان قزوین

استان قزوین نیز به مانند دیگر استان ها صنایع دستی مخصوص به خود رادارد که گردشگران ایرانی وخارجی آن را برای خود واقوامشان خریداری می کنند.صنایع دستی استان قزوین شامل:فرش بافی ، گلیم بافی ، پن بافی (نوار بافی ) جاجیم بافی ، موج بافی ، گلابتون دوزی ، نمنم دوزی  و گیوه دوزی می باشد.

گلیم بافی

گلیم بافی

یکی از صنایعی که مردم قزوین به آن فعالیت دارند گلیم بافی می باشد. مردم رودبار الموت ، ارداق ، ضیاء آباد و رودبار شهرستان مناطقی هستند که به گلیم بافی مشغول می باشند.

جاجیم بافی

جاجیم بافی

یکی دیگر از صنایع دستی استان قزوین جاجیم بافی است که سابقه ای تاریخی دارد و در اغلب دهکده های قزوین هنر جاجیم بافی وجود دارد. در این صنعت از پشم شیشه استفاده می شود.جالب است که بدانید اهالی روستاهای استان قزوین از کامواهای رنگارنگ هم برای بافت جاجیم استفاده می کنند.

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی

یکی از هنرهای دستی قزوین گلابتون دوزی می باشد که در زمانهای بسیار قدیم هنگامی که دختران ازدواج می کردند بخشی از جهازشان را که وسایل شخصی مانند جای شانه ، کیف پول ، لوازم آرایش ، جای مهر و … بود باهنر گلابتون دوزی بود. در این صنعت بسیار زیبا از سیم های باریک به جای نخ استفاده می شود.

گیوه دوزی

گیوه دوزی

مردم قزوین و تاکستان به هنر گیوه دوزی مشغول می باشند. کف گیو ها در قزوین از چرم و پلاستیک می باشد و همین باعث شده که گیوه های استان قزوین با دیگر استان های ایران تفاوت داشته باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا