تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان حنوبیایرانگردیطبس

آشنایی با کال جنی طبس

اگر علاقه مند هستید که از محل زندگی اجنه در دوران بسیار دور بازدید کنید، حتما به کال جنی طبس در استان خراسان جنوبی سفر کنید. این مکان که پر از شگفتی‌های حیرت انگیز است، نگاه هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله دوباره سفر به تاریخچه، مکان‌های دیدنی کال جنی، بهترین زمان سفر به این مکان و نحوه دسترسی به آن را اشاره می‌کنیم. اگر شما نیز علاقه مند هستید با عجیب ترین مکان تفریحی و گردشگری ایران آشنا شوید، حتما تا پایان با دوباره سفر همراه باشید.

کال جنی کجاست؟

جالب است بدانید که در کویر طبس مناطق فوق العاده زیبایی وجود دارد که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند و به همین دلیل کویر طبس را عروس کویر در استان خراسان جنوبی نام گذاری کرده اند. در این میان؛ کال جنی یکی از جاذبه‌های گردشگری بینظیری است که در 32 کیلومتری کویر طبس قرار گرفته است.

کال جنی کجاست؟

لازم به ذکر است که وجود مارپیچ‌های درون دره کال جنی که منظره فوق العاده ای را ایجاد کرده است، باعث آن وجود رودخانه ازمیغان در داخل این دره است. آب این رودخانه، سالیان سال در این منطقه در جریان است و باعث ایجاد تغییرات بسیار زیاد در این منطقه شده است و باعث به وجود آمدن شگفتی‌ها و زیبایی‎های خاص در این منطقه شده است.

چرا نام این دره کال جنی است؟

چرا این منطقه را به نام دره کال جنی نامگذاری کرده اند؟ در زبان بومی استان خراسان جنوبی «کال» به معنای دره ای است که توسط سیلاب‌ها یا جریان‌های آب به وجود آمده است. اما نامگذاری آن به نام کال جنی، خود داستان‌های شگفت انگیزی دارد. برخی از افراد بسیار قدیمی می‌گویند که در زمان‌های بسیار دور اتفاقات ترسناکی در این منطقه رخ داده بود؛ چرا که کال جنی منطقه زندگی ارواح و اجنه بود و کسی جرات نمی‌کرد که پا در این منطقه بگذارد.

جالب است بدانید که این ترس هنوز هم در بین مردم باقی مانده است؛ چرا که کسی به تنهایی وارد این منطقه نمی‌شود و همه افراد به صورت گروهی از این منطقه بازدید می‌کنند. لازم به ذکر است که کال جنی دیگر آن ترس و وحشتی که افراد قدیمی راجب آن صحبت می‌کردند، ندارد. گویی اجنه و ارواحی که در این منطقه زندگی می‌کردند و به منطقه دیگری رفته اند!

دلیل صداهای ترسناک کال جنی چیست؟

دلیل به وجود آمدن صداهای ترسناک به اجنه و ارواح در این دره مرتبط نیست؛ چرا که ساختار این دره به گونه‌ای است که وقتی باد در داخل آن شروع به وزیدن می‌کند، صداهای عجیب و غریب به وجود می‌آید. جالب است بدانید که در هزاران سال قبل یعنی در دوران میترائیسم، پیروان این آیین در این منطقه عبادتگاهی برای خود ایجاد کرده بودند. پیروان میترائیسم برای اینکه در این منطقه بدون حضور دیگران آیین و مراسمات خود را برگذار کنند، در میان مردم شایع کرده بودند که در این منطقه اجنه و ارواح زندگی می‌کنند تا فردی در آن منطقه حضور نداشته باشد.

دره جنی چه دیدنی‌هایی دارد؟

اگر قصد دارید قدم در یک سرزمین عجایب بگذارید، حتما وارد کال جنی طبس شوید. این منطقه پر از عجایب و شگفتی‌های بینظیری است که شما را ساعت‌ها در خود سرگرم می‌کند. در ادامه به زیباترین و شگفت انگیز ترین جاذبه‌های این منطقه می‌پردازیم:

دره جنی چه دیدنی‌هایی دارد؟

دیوارهایی با نقش و نگارهای شگفت انگیز

در دیواره‌های دره کال جنی، شما با نقش و نگارهای بی‌نظیری رو به رو خواهید شد؛ انگار که یک هنرمند ساعت‌ها آن‌ها را نقاشی کرده است. اما اینگونه نیست؛ زیرا طبیعت با همکاری آب و باد تمامی این پدیده‌های شگفت‌انگیز را روی دیواره‌های دره خلق کرده است، به طوری که می‌توان ساعت‌ها به آن‌ها زل زد و لذت برد!

دودکش‌ها و تنورهای اجنه

زمانی که در دره کال جنی قدم می‌زنید، با استوانه‌هایی توخالی روبرو می‌شوید که به تنورهای اجنه معروف هستند. این استوانه‌های توخالی به دلیل فرسایش آبی و بادی در دیواره‌های رودخانه جاری این دره ایجاد شده‌اند. اما جالب است بدانید که گذشتگان بر این باور بوده‌اند که این استوانه‌ها توسط اجنه‌ها ساخته شده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که هیچ کدام از این موارد ساخته دست اجنه نیستند!

حفره‌های عجیب و غریب

در دره کال جنی می‌توانید ردپای انسان‌های گذشته و تمدن را در این منطقه مشاهده کنید؛ زیرا وجود حفره‌های عجیب و غریب این موضوع را ثابت می‌کند. به عنوان مثال، اگر از این حفره‌ها به سمت بالا حرکت کنید، ابتدا یک تالار با دو دالان را مشاهده خواهید کرد که هر کدام به سمت یک اتاق می‌رود. زمانی که دست خود را روی دیواره‌های این اتاق‌ها می‌کشید، حضور انسان‌های گذشته را در این منطقه به طور کامل احساس می‌کنید.

دره کال جنی طبس

جالب است بدانید که برخی از باستان‌شناسان بر این اعتقاد دارند که وجود این حفره‌ها طبیعی نیست و همگی به دست انسان ایجاد شده‌اند؛ زیرا طبیعت نمی‌تواند حفره‌هایی با این شباهت را به وجود آورد. باستان‌شناسان بر این اعتقاد هستند که به احتمال زیاد زرتشتی‌ها و یا گبری‌ها در این منطقه زندگی می‌کردند.

وجود آب در کویر

شاید غیرقابل باور باشد، اما در دل کویر و دره کالی جنی، رودخانه‌ای وجود دارد که زیبایی این منطقه را چندین برابر کرده است. وجود آبشارهای کوچکی که هر کدام در یک حوضچه کم عمق جاری می‌شوند، زیبایی این منطقه را چندچندان می‌کند.

تفریحات موجود در دره کال جنی طبس

برای اینکه بتوانید از این منطقه به طور کامل استفاده کنید، نباید آن را به عنوان یک دره ساده در نظر بگیرید، زیرا در این مکان می‌توان تفریحات مهیج و خاطره‌انگیزی را تجربه کرد. در ادامه به تفریحاتی که از این منطقه می‌توان برداشت کرد، اشاره خواهیم کرد.

پیمایش دره

اولین تفریحی که در این منطقه می‌توان انجام داد، پیمایش دره است. زمانی که در این دره شروع به پیاده‌روی می‌کنید، با شگفتی‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید که شما را به تاریخ گذشته می‌برد. در این مسیر با رشته کوه‌های شکاری، باقیمانده‌های آهکی از دوران ژوراسیک، فسیل‌ها و گسل‌ها روبرو می‌شوید که هرکدام زیبایی خاص خود را دارند. لازم به ذکر است که حتماً با خود کفش و لباس راحت، خوراکی‌های سبک، آب نشانیدنی، کرم ضدآفتاب، کلاه و عینک آفتابی را به همراه داشته باشید تا بتوانید از پیاده‌روی خود در این منطقه به‌طور کامل لذت ببرید.

تفریحات موجود در دره کال جنی طبس

بازی‌های آبی

وجود آب در یک منطقه بیابانی نعمت بزرگی است. زمانی که وارد دره کال جنی می‌شوید، می‌توانید خود را در آب بیاندازید تا از حرارت آفتاب فاصله بگیرید و لذت از سرسری و خنکی آب ببرید. لازم به ذکر است که بازی‌های آبی گروهی نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای نهایت لذت در این منطقه باشد.

عکاسی

اگر عاشق عکاسی هستید، دره کال جنی یک منطقه بی‌نظیر برای عکاسی است. در این منطقه تا جایی که چشم برداری کنید، طبیعت بکر و خلابی وجود دارد و می‌توانید عکس‌های جذابی از خودتان بگیرید و به لیست خاطرات خود اضافه کنید.

بهترین زمان سفر به کال جنی چه زمانی است؟

نحوه دسترسی به دره کال جنی

برای دسترسی به دره کالی جنی، تقریباً سه مسیر وجود دارد. در مسیر اول، ابتدا از طریق جاده آسفالت شهر طبس به سمت عشق‌آباد حرکت می‌کنید و پس از طی کردن 20 کیلومتر، وارد یک آبراهه می‌شوید. در این مسیر، حدود 5 کیلومتر به سمت شمال حرکت می‌کنید و در نهایت به دره کالی جنی می‌رسید.

در مسیر دوم، از طبس به سمت روستای ازمیغان حرکت می‌کنید. وقتی به این روستا می‌رسیدید، با طی کردن 9 کیلومتر به دره رودخانه ازمیغان می‌رسید و پس از 3 کیلومتر دیگر، در نهایت به دره کالی جنی می‌رسید.

در مسیر سوم نیز می‌توانید از جاده طبس-بشرویه استفاده کنید. پس از جاده آسفالتی، در دوراهی استخر شاعر وارد جاده خاکی می‌شوید و به روستای زیبای فشاه می‌رسید. در این منطقه می‌توانید وارد دره شده و پیمایش دره را ادامه دهید.

بهترین زمان سفر به کال جنی چه زمانی است؟

به دلیل اینکه آب و هوای منطقه دره کالی جنی بسیار گرم و خشک است، باید در فصلی به این منطقه رفت که از آب و هوای متعدلی برخوردار باشد. جالب است بدانید که در تابستان این منطقه بسیار گرم است و در مقابل در زمستان نیز آب و هوای بسیار سرد و خشکی دارد که هر کسی نمی‌تواند آن را تحمل کند.

در این میان، بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، در زمان‌هایی است که باران شروع به باریدن کند. معمولاً بارش باران در این منطقه از اواخر اسفند ماه تا اواسط فروردین ماه ادامه می‌یابد. بنابراین، بهترین زمان برای بازدید از این منطقه در ایام نوروز است.

سخن پایانی

با پیاده روی در دره کال جنی شما احساس کاملا متفاوتی تجربه خواهید کرد. دره کال جنی علاوه بر زیبایی های طبیعی که در خود دارد، دارای آثار ارزشمند باستانی نیز است؛ بنابراین بازدید این منطقه از نزدیک می توانید فوق العاده لذت بخش باشد. اما قبل از رفتن به این منطقه حتما نکات ایمنی را رعایت کنید تا بتوانید در کمال آرامش و سلامتی از این دره بازدید کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا