تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

آشنایی با کلیسای مسروپ مشهد

آشنایی با کلیسا مسروپ مشهد

تمامی کشورها دارای عبادتگاه های ادیان مختلف می باشد و ایران هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم. با کلیسای مسروپ مشهد آشنایی داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید. تا با این جاذبه گردشگری بیشتر آشنا شویم.

جاذبه گردشگری کلیسای مسروپ مشهد

تاریخچه 

تاریخچه ساخت کلیسا مسروپ از سال ۱۳۱۷ شمسی توسط ارمنی های مشهد شروع گشته در سال ۱۳۲۰ شمسی پایان یافته است. کلیسای مسروپ که به کلیسای میدان ده دی نیز مشهور شده است. دارای قدمتی ۸۰ ساله است. که در مرداد ۱۳۸۴ به عنوان آثار تاریخی ایران ثبت جهانی شده است.

امکان دارد نام این کلیسا را در شهرهایی مثل اراک و رشت هم به گوشتان خورده باشد. اما موضوع بحث ما کلیسای مسروپ مشهد میباشد. که در خیابان امام خمینی، حوالی میدان ده دی واقع شده است.

بعد از مهاجرت ارمنی ها در اواخر دهه ۷۰ به شهرهای اصفهان، تبریز و تهران فعالیت این کلیسا به مراتب کاهش پیدا کرده است. تا جایی که امروزه تنها مراسمات خاص تک نفره و یا خانوادگی در آن برگزار می شود.

جاذبه گردشگری کلیسای مسروپ مشهد

معماری کلیسا

کلیسای مسروپ دارای مساحت حدود ۳۰۰ متر مربع است. این کلیسا همچنین داریا دوگنبد مخروطی شکل است. که در راس هردوی آنها صلیبی واقع شده است. که زیبایی منحصر به فردی به کلیسای مسروپ داده اند. گنبد شیروانی بزرگی که در بین این دوگنبد واقع شده است. دارای یک صلیب از جنس آهن میباشد.

در کل بنای این ساختمان به شکل ذوزنقه می باشد و در بالای در ورودی کلیسا، قسمت غرب آن ناقوسی نصب گشته است. جالب است بدانید که این ناقوس را از اصفهان آورده اند. چرا که در آن زمان ارمنی های مشهد تحت نظارت خلیفه اصفهان بوده اند. همچنین بر روی این ناقوس مطالبی به زبان ارمنی حک گشته. و هر بیننده ای را برای لحظاتی محو خود می کند.

ساختمان کلیسای مسروپ دو طبقه است. که هر دوی آنها تقریبا شبیه به هم می باشند. در انتهای سالن قسمت شرقی یک محراب مخصوص کشیش، که عهده دار برگزاری مراسمات مذهبی می باشد. واقع شده است. همچنین یک “سِن” در سالن اصلی آن به محل برگزاری یکسری از مراسم خاص ارمنی ها واقع شده است.

همچنین ساخت یک زیر زمین در زیر کلیسا به همراه دریچه های متعدد، موجب می گردد. که از ورود رطوبت به ساختمان جلوگیری شود. برای ورود به سالن اصلی باید از یک در چوبی که دو صلیب سفید بر روی آن می باشد. بگذرید، که در زیر پای شما یک فرش قرمز پهن کرده اند. این کلیسا همچنین دارای یک کتاب های سنگی با قدمت ۱۷۰ ساله دارد. و یک کتابخانه قدیمی که دارای بیش از ۱۰۰۰ جلد کتاب به زبان ارمنی و روسی می باشد.

جاذبه گردشگری کلیسای مسروپ مشهد

جاذبه گردشگری کلیسای مسروپ مشهد

نمای داخلی کلیسا مسروپ

در عرصه تئاتر و سینما بعد از روس ها، اولین گروهی که به طور منظم فعالیتهای داشته اند. ارمنی های مشهد بوده اند. در واقع هنر آنها در این زمینه از مهمترین عرصه های فعالیت آنان به حساب می آمده. همچنین در تاسیس شرکت برق مشهد نیز نقش بسزایی را ایفا کرده اند. که در پی این اتفاق مالکم هاروطونیان به سمت هیئت مدیره و هاروطونیان به سمت مدیر عامل شرکت برق منصوب گشته اند.

نادرشاه تعدادی از خانواده های ارمنی و یهودی را به سمت مشهد روانه ساخت. و آنها را در محله عیدگاه ساکن کرد. صنعتگران و تجار ارمنی نیز از طریق ایروان، قراباغ، نخجوان، ترکمنستان و روسیه به این شهر مهاجرت کرده اند.چرا که خراسان دارای یک مرز مشترک با کشورهای آسیا بود. همچنین در قرن نوزدهم میلادی، در زمان حکومت قاجار به تعداد خانوارهای ارمنی که از مرزهایی چون باجگیران و درگز به مشهد اضافه گردید. و در شهرهای قوچان، نیشابور، شیروان، سبزوار، بجنورد و درگز ساکن شدند.

تجار ارمنی نیز از شهرهایی مثل آذربایجان و اصفهان به مشهد رفتند. و از کارهایی چون جواهر سازی و زرگری، امور سینمایی، خیاطی به کسب درآمد پرداختند. از کارخانجاتی که ارمنی ها در آن فعالیت میکردند میتوان به کارخانه‌های تصفیۀ پنبه، تولید الکل صنعتی و پزشکی، قیرسازی و نخ ریسی نام برد.

همچنین اگر بخواهیم مغازه های لوکسی که متعلق به ارامنه ها در آن زمان بوده است. را نام برد میتوان به چلوکبابی امید در خیابان ارگ. مغازه دماوند متعلق به گاسپاریان و مغازۀ بادریان اشاره کنیم. البته مغازه هایی چون مغازه ‏آراماییس سارکسیان در میدان ۱۰دی و مغازۀ تیگران برزائیان در مقابل باغ ملی فعالیت خود را پس از انقلاب نیز ادامه داده اند.

جاذبه گردشگری کلیسای مسروپ مشهد

جاذبه گردشگری کلیسای مسروپ مشهد

مکان

جاذبه گردشگری کلیسای مسروپ مشهد در خیابان امام خمینی، حوالی میدان ده دی واقع شده است.

جاذبه گردشگری کلیسای مسروپ مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا