تور

اجاره خودرو در دبی
استان مازندرانایرانگردیساری

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر ساری مازندران

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر ساری ، مازندران

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. ضمن معرفی و شناخت ساری، آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر ساری ، استان مازندران داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

ساری از پرجمعیت ترین شهرهای شمال و پایتخت پیشین ایران. و مرکز استان مازندران و شهرستان ساری میباشد. این شهر شلوغ ترین و بزرگترين شهر استان مازندران و از بزرگترين شهرهای شمال کشور به حساب می آید. ساری همچنين یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران میباشد.

آب و هوای شهر ساری در فصل تابستان معتدل و مرطوب و در زمستان ها نسبتاً سرد و خشک میباشد. این شهر با برخورداری از کوه، جنگل و دریا معمولاََ دارای آب وهوای معتدل و مرطوب میباشد.مردم این شهر به زبان مازندرانی سخن ميگويند. اما زبان فارسی هم در این شهر مرسوم میباشد.

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر ساری

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر ساری ، مازندران

۱. سد شهید رجایی( سلیمان تنگه)

سد شهید رجایی( سلیمان تنگه)، سدی بین کوهستان در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ساری واقع شده است. درصورتی که تصمیم پیک نیک و گردشگری در بین طبیعت زیبا و کنار آب را در سر دارید.

این مکان فوق العاده را فراموش نکنید. قایقرانی، اسکی، ماهیگیری و بازديد از آن با تهیه بلیط ممکن میباشد . همچنين در این محل سرويس بهداشتی، رستوران و سکوهایی مخصوص نشستن هم ایجاد شده است. این سد در جاده فرعی بین ساری کیاسر واقع شده است.

سد شهید رجایی( سلیمان تنگه)، ساری

۲. پارک جنگلی شهید زارع

پارک جنگلی شهید زارع یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر ساری میباشد. پارکی با وسعت ۷۰ هکتار که در سال ۱۳۴۴ جهت جلوگيري از فروپاشی جنگل و بازآفرینی، آن با کاج های تهران و زربین جنگل کاری گشته است.منظره پارک بسیار جذاب و چشمنواز میباشد. پارکی مطلوب جهت طی کردن یک روز زیبا همراه با خانواده در دل طبیعت است.

همچنين به دارای امکاناتی است. که بسياري از مسافرانی که قصد اقامت در چادر را دارند. به این پارک جهت اقامت می روند. این پارک امکاناتی مانند: جاده مناسب، سرويس بهداشتی، نمازخانه، آب اشامیدنی، مواد غذایی را دارا میباشد. پارک جنگلی شهید زارع در  سه کیلومتری ساری جاده ساری بهشهر واقع شده است.

پارک جنگلی شهید زارع ، ساری

۳. پناه‌گاه حیات وحش دشت ناز

پیوسته تماشای حیوانات یکی از لذتبخش ترین فعالیت هایی میباشد. که در زمان سفر میتوان انجام داد. در شهر ساری هم یک پناه‌گاه به اسم دشت ناز در مساحت ۵۵ هکتاری وجود دارد. که براي دوستداران طبیعت و حیات وحش منطقه ای جذاب و مفرح است.

پناه‌گاه دشت ناز در جاده اصلی ساری به گهرباران و ۲۹ کیلومتری شمال شرق ساری قرار دارد.

پناه‌گاه حیات وحش دشت ناز ، ساری

پناه‌گاه حیات وحش دشت ناز ، ساری

۴. پناه‌گاه حیات وحش میانکاله

با توجه به حالت جغرافیایی شهر ساری، و اینکه در بین جنگل و دریا واقع شده است. پناه‌گاه هایی در این شهر ایجاد شده . که از حیوانات مراقبت می گردد. این پناه‌گاه حدود ۶۰ کیلومتر در شهر میانکاله میباشد.

و جمعیت کثیری از گونه های گوناگون جانداری در آن زندگی ميکنند . این پناهگاه در ۱۲ کیلومتری شمال بهشهر، پناه‌گاه حیات وحش میانکاله واقع شده است.

پناه‌گاه حیات وحش میانکاله ، ساری

پناه‌گاه حیات وحش میانکاله، ساری

۵. چشمه های باداب سورت

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر ساری ، چشمه های باداب سورت میباشد. چشمه های پله پله ای که علاوه بر زیبای های بصری ای که داراند. دارای خواص درمانی هم هستند. این چشمه ها هزاران سال در مسیر عبور آب های خود از بالای کوه به پائین آن ده ها حوضچه زیبا و رنگارنگ ایجاد گشته اند.

چشمه های باداب سورت واقع در، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست میباشند.

چشمه های باداب سورت ، ساری

چشمه های باداب سورت ، ساری

۶. میدان ساعت ساری

میدان بسیار بزرگ و معروف ساعت از مشهور ترین جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر ساری است. بین این میدان یک برج ساعت عقربه ای با صدای زنگ ناقوس واقع شده است. که بعد از هر تغيير ساعت به تعداد رقم های ساعت به صدا در می آید.

این برج ساعت در سال ۱۳۰۹ شمسی به وسیله محمد علی حمیدی و میدان در سال ۱۳۵۵ ایجاد گشته است.

برج ساعت، ساری

۷. منزل رمدانی ساری

منزل رمدانی ها با مساحت ۶۰۰ متر مربع از دو بخش قاجاری و پهلوی تشکیل گشته است. که بخش جنوبی آن منتسب به عصر قاجاری میباشد. و عمر آن به حدود ۲۰۰ سال پیش می رسد. و دارای سر در بسیار زيبايي میباشد.

بنای دوم در پشت بنای ابتدایی با یک فاصله ی کم واقع شده است. در زمان پهلوی نخست دچار تغييرات اساسی گشته است. در سال های گذشته هم تمام اندودهای داخلی از بین رفته. و طاق نماهای دوره قاجاری از زیر آن ظاهر شده است. این منزل در خیابان انقلاب ساری، خیابان آب انبار نو واقع شده است.

منزل رمدانی ، ساری

۸. خانه( موزه) کلبادی ساری

خانه منوچهر خان کلبادی در دوره قاجار ایجاد شده است. و عمر آن به حدود ۱۵۰ سال پیش برمیگردد. بعد از فوت وی منزل در اختیار سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته است. و دارای معمار بسیار زیبا و جذاب میباشد.

قسمتی از این کاخ به موزه تاریخ شهر ساری اختصاص یافته است. داخل این موزه آثار تاریخی با عمر ۷۰۰۰ سال مشاهده می گردد. که جنس آنها از فلز، سفال، شیشه و سنگ میباشد. و از زمان قبل از تاریخ تا اواخر دوره قاجار قبل مازندران و ایران را در بر دارد.این خانه در شهر ساری و محله آب انبار نو واقع شده است.

خانه( موزه) کلبادی، ساری

۹. عمارت فاضلی ساری

عمارتی زیبا و با ابهت که داری دو کاخ مسکونی منتسب به دوره قاجار و پهلوی میباشد. اکنون خانه فاضلی ها دارای کاربری خاصی نمی باشد. و بازديد براي همه ازاد می باشد.

کاخ فاضلی همانگونه که از اسم آن مشخص میباشد. منتسب به خاندان فاضلی ها است. صاحب ملک باتوجه به پرس و جوهای انجام شده معلم بوده است. این عمارت در شهر ساری و محله آب انبار نو واقع شده است.

عمارت فاضلی ، ساری

۱۰. مسجد جامع شاه عباسی ساری

بنای مسجد یکی از اثرهای بجامانده از زمان صفویان در استان مازندران میباشد. و تاریخ آن را حدود سال ۱۰۲۵ هجری قمری تخمین زده اند.

مجموعه فرح آباد دارای مسجد، پل و کاخ جهان نما بوده. که تنها مسجد آن باقی مانده .مسجد جامع شاه عباسی واقع در شهر ساری جاده دریا، روستای فرح آباد میباشد.

مسجد جامع شاه عباسی، ساری

مسجد جامع شاه عباسی، ساری

۱۱. بقعه سید زین العابدین ساری

این بقعه مربوط به سادات مرعشی میباشد. که در ساری دفن گردیده است. گنبد بقعه سیدزین العابدین آجری میباشد. و قسمت پائین آن چهارگوش و بام آن هرمی شکل، و به ارتفاع ۲۰ متر میباشد.

بقعه سید زین العابدین، ساری

۱۲. مسجد حاج مصطفی خان ساری

مسجد حاج مصطفی خان سورتیجی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر ساری میباشد. که در سال ۱۲۷۳ هجری قمری ایجاد گردیده. و در محله ی امامزاده عبدالله آن زمان و محله ی چهارراه برق کنونی واقع شده است.

این اثر مربوط به دوره قاجاریه میباشد. و با ملحقات و موقوفات اطراف خود پس از مسجد جامع ساری بعنوان بزرگ ترين مسجد در مرکز شهر میباشد.

مسجد حاج مصطفی خان ، ساری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا