تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیدماوند

جاذبه های گردشگری و دیدنی رودهن

جاذبه های گردشگری و دیدنی رودهن

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم ضمن معرفی و شناخت شهرستان رودهن، آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری رودهن، شهرستان دماوند، استان تهران داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

شهرستان رودهن دارای طبیعتی زیبا می باشد و همچنین باغ های زیادی در رودهن وجود دارد که همین امر باعث شده است که از قدیم الایام رودهن تبدیل به محلی برای استراحت تهرانی ها شود. از دیگر عوامل انتخاب این محل برای پایتخت نشینان و گردشگران، بکر بودن طبیعت رودهن و همچنین دسترسی راحت می باشد و حتی باعث مهاجرت بسیاری از تهرانی ها به شهر رودهن شده است .

رودهن امروزه تبدیل به محلی براي زندگی افرادی که از هیاهو و الودگی گریزان هستند شده است. همچنین مناطق ییلاقی رودهن در فصل تابستان، هرساله پذیرای گردشگران بسیاری می باشد.

جاذبه ای گردشگری و دیدنی رودهن
موقعیت جغرافیایی 

شهر رودهن در ۳۰ کیلومتری شرق تهران و در شهرستان دماوند واقع شده است. رودهن از شمال با شهرستان آمل در استان مازندران، از شرق با بخش مرکزي دماوند، از غرب با شهرستان پردیس و از جنوب با کوه ها و کویرهای ورامین و پاکدشت همسایه میباشد. همچنین میتوان از نزدیکی به جاده های اصلی تهران – شمال( هراز و فیروزکوه) هم به عنوان یکی از عوامل مؤثر در رشد این شهر نام برد.

ارتفاع متوسط این شهر از سطح دریا ۱۸۵۰ متر و وسعت آن بیش از ۲۰۰ کیلومتر مربع میباشد. این بخش که در حوزه شهرستان دماوند میباشد. از دو شهر( رودهن) و( آبعلی) و دو دهستان( مهرآباد) و( آبعلی) و ۱۵ روستا و آبادی متشکل گردیده است.

از روستاهای رودهن میتوان به روستاهای ( مهرآباد، جورد، گلاهک، چنارغرب، وسکاره، آردینه، عباس آباد، خورین، چشمه ها، تخته ها، هزاردشت، تیرک، تجرک بالا و تجرک پائین) اشاره کرد.

جاذبه ای گردشگری و دیدنی رودهن

جاذبه های دیدنی و گردشگری رودهن

۱. دشت سیاه پالاس 

دشت سیاه پالاس، در شمال شهرستان رودهن قرار دارد و بخشی از پارک ملی لار می باشد. این منطقه دارای طبیعتی زیبا و بکر می باشد و دارای گونه های گیاهی و جانوری متنوعی است که در اقسام گیاهان دارویی، سبزی کوهی، قارچ کوهی می باشند و می توان به  گونه های حیوانی مانند خرس، گربه وحشی، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، مار، قوچ کوهی، اسب و الاغ وحشی و اقسام پرنده منجمله عقاب در این دشت اشاره کرد.

یکی ديگر از ویژگی های این دشت وجود چشمه سارها و رودخانه های بسیار میباشد. در این رودخانه ها یک نوع ماهی قزل آلا در حال زیست است. که به ماهی قزل آلای خال قرمز رنگین کمان شهرت یافته است. و از نوع بی بدیل و کمیاب ماهی در جهان به حساب می آید.

دشت سیاه پالاس ، پارک ملی لار رودهن

دشت سیاه پالاس رودهن

۲. پیست اسکی بین المللی آبعلی 

پیست اسکی آبعلی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری رودهن میباشد.این پیست اسکی بین المللی نخستین پیست اسکی ایران نام میباشد. که در شمال شرق بخش رودهن و در جاده هراز قرار گرفته است. و هر ساله در فصل زمستان پذیرای هزاران مسافر و ورزش‌کار است.

پیست اسکی بین المللی آبعلی رودهن | جاذبه های دیدنی و گردشگری رودهن

۳. شهربازی 

این شهربازی یا  پارک کوهستان دارای چند ابزار بازي و سرگرمی میباشد. و در حال تجهیز به وسیله شهرداریست. در کناراین شهربازي کمپ مسافرتی جهت مواقع اضطراری و استفاده مسافران عبوری واقع شده است. و دارای امکاناتی مانند: آلاچیق، سرويس بهداشتی و نماز منزل و پارکینگ است.

۴. پارک مرکزي شهر 

پارک مرکزي که بزرگ ترين پارک شهر رودهن به شمار می رود. که در مرکز شهر واقع شده است. که بسياري از مسافران جهت استراحت در این فضای زیبا توقف کرده اند.

همچنین این پارک دارای امکاناتی مثل :آلاچیق، فضای سبز، وسایل بازي جهت کوکان، وسایل ورزشی جهت بزرگسالان و چند آبشار مصنوعي میباشد.

پارک مرکزي شهر رودهن

۵. کمپ محمد داغی- بام رودهن

این کمپ در بلندترین نقطه شهر رودهن واقع شده است. و دارای امکاناتی مانند: آلاچیق، فضای سبز، فضای پیاد روی و ورزش، سرويس بهداشتی است. و قهوه خانه سنتی و رستوران آن هم در حال به سازی و تجهیز میباشد. شما از این نقطه میتوانید تمامی شهر رودهن را از نمایی بالا تماشا کنید.

کمپ محمد داغی( بام رودهن)

کمپ محمد داغی( بام رودهن) | جاذبه های دیدنی و گردشگری رودهن

۶. روستاهای جورد و وسکاره و آردینه 

طبیعت بکر و زیبای روستاهای جورد، و وسکاره و آردینه در شمال شهر یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری رودهن میباشد. که هم چنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده، و دارای جاذبه های طبيعي خاص و جالبی میباشند. همچنین عمر بعضی از این روستاها مانند وسکاره به بیش از هزار سال پیش می رسد.

رودهن | جاذبه های دیدنی و گردشگری رودهن

۷. قلعه تاریخی گلخندان یا دژ ساسانی هفت دختر بومهن

این قلعه در روستای تاریخی گلخندان واقع شده است. ومربوط به قرن ۱۴ هجری قمری است. این قلعه از نظر سوق الجیشی درمحل اتصال ۲ رودخانه وبالای یک تپه ایجاد گردیده است. درحال حاظر ساختمان داخلی قلعه ازبین رفنه وتنها دیواره های آن که ارتفاع تخمینی آن حدود ۲۰ متر میباشد. باقی مانده.

قلعه تاریخی گلخندان یا دژ ساسانی هفت دختر بومهن؛ رودهن | جاذبه های دیدنی و گردشگری رودهن

قلعه تاریخی گلخندان یا دژ ساسانی هفت دختر بومهن؛ رودهن | جاذبه های دیدنی و گردشگری رودهن

۸. امامزاده سلطان مطهر بومهن

امامزاده سلطان مطهر بومهن در کنار روستای بومهن در بین محوطه بزرگی که دور تا دور آن حصاری مربوط به دوره گذشته میباشد، قرار گرفته است. محوطه امامزاده از شمال و شرق به خیابان روستا و از جنوب و غرب به خانه های مسکونی امتداد میابد.

ورودی محوطه در جهت شرقی قرار دارد. برای احترام و تقدسی که به اینجا قائل هستند. گورستانی از دوره صفویه تا به حال بوجود آمده است. برخی از سنگ قبرهای دوره صفویه به دلیل عدم اگاهی روستائیان موقع تسطیح محوطه از بین رفته و تعداد کمی از آن ها بر جای مانده.

امامزاده سلطان مطهر بومهن، رودهن | جاذبه های دیدنی و گردشگری رودهن

امامزاده سلطان مطهر بومهن، رودهن | جاذبه های دیدنی و گردشگری رودهن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا