تور

اجاره خودرو در دبی
استان البرزایرانگردیکرج

جاذبه های گردشگری کرج، استان البرز

جاذبه های گردشگری کرج ، استان البرز

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم. آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج ، استان البرز داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

كرج یکی از کلان شهرهای ایران و همچنین مرکز، استان البرز است. این شهر که بخش زیادی از فشار جمعیت و کم آبی تهران را تحمل کرده. همچنین از دوران پیش از تاریخ و باستان جزء سرزمینی پرجاذبه و مرکز آب و آبادانی به شمار می رود.

جاذبه های طبیعی و منابع آبی فراوان سلسله جبال البرز، همچنین خاک حاصلخیز دامنه‌های البرز و دشت منتهی به آن برای اجتماعات بشری مناسب است. و دلیل آن آثار باستانی ارزشمندی میباشد. که در گوشه و کنار این جلگه وسیع و در حاشیه راههای ارتباطی کهن مشاهده‌ می شود. تپه‌های آق تپه، مراد تپه و تپه مردآباد، قلعه‌های تاریخی تنگ گسیل و شهرستانک و آثار دوران اسلامی همچون برج میدانک مغولی، پل و کاروانسرای شاه‌عباسی کرج، کاخ‌های قاجاری و کاخهای رضا شاهی و محمدرضا شاهی حکایت از استمرار استقرارهای پی در پی در این منطقه را می رساند.

جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

در حوزه فرمانداری کرج بیش از ۱۰۰ اثر با ارزش فرهنگی – تاریخی و هنری شناسایی شده است. که در ادامه با برخی از محبوب ترین جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج آشنا می شویم.

۱. جاده چالوس

جاده ۵۹، معروف به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده ها برای مردم تهران و کرج میباشد. که از میان شهر کرج در استان البرز شروع می شود، و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر متصل می گردد. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده های جهان می نامند. چون این جاده در هر فصل و با هر رنگی زیبا و چشم نواز میباشد.

زیبایی های ناشناخته با طبیعتی بینظیر ، وجود رودخانه های آب شیرین البرز، مانند رودخانه کرج و چشمه سارهای بسیار زیبا، غارهای طبیعی، آبشارهای مرتفع، کوه های بلند، درختان کهنسال، پوشش گیاهی و جانوری متنوع، آب های معدنی با خواص درمانی، این جاده را به یکی از زیباترین جاده های گردشگری کشور از لحاظ وجود پدیده های طبیعی بدل کرده.

جاده چالوس، گردشگری کرج

جاده چالوس، گردشگری کرج

۲. غار یخ مراد

غار یخ مراد یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج می باشد. که در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس واقع شده است. این غار در محدوده استان البرز و از جاذبه‌های طبیعی استان البرز به حساب می آید. دریچهٔ ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه قرار گرفته است. و مسیر غار عموماً شیب دار و رو به پایین است. که نهایتاً با رسیدن به اعماق کوه، چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیت های اسفنجی غار مشاهده می کنید.

ارتفاع این غار از سطح دریا در حدود ۲۶۴۰ متر است. و دهانهٔ این غار دارای سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع است. در ماه‌های اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت می باشند.

همچنین این غار مطبق است. که در بین غارهای ایران غار مطبق اندک میباشد. در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر مشاهده می گردد.

غار یخ مراد ،گردشگری کرج

غار یخ مراد ،گردشگری کرج

۳. کاخ مروارید

کاخ مروارید، در مهرشهر کرج در استان البرز واقع شده است. که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ با زیربنای ۲۵۰۰ متر برای اقامت شمس پهلوی ایجاد شده است. این بنا توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت به مبلغ یک میلیون دلار طراحی و ایجاد گردیده است.

این کاخ در زمینی به گستردگی ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا میان سال‌های۴۷–۱۳۴۵ در مهرشهر کرج، برای اقامت شمس پهلوی واقع شده است. سازهٔ اصلی و طرح کاخ به ریخت یک سفره‌ماهی است که صدفی را دربرگرفته . همه فضاهای معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی و با نورگیرهای گوناگون و به‌شکل دانه‌های مروارید اجرا گردیده است. در ضلع شمالی کاخ و در محوطهٔ بیرونی دریاچه نیز به‌شکل باله‌های سفره‌ماهی طراحی و اجرا گشته است.

کاخ مروارید، گردشگری کرج

کاخ مروارید، گردشگری کرج

۴. روستای شهرستانک

روستای شهرستانک یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج میباشد. که در ارتفاعات البرز مرکزی ، جایی که کوه ها باز و به بازوی هم آنقدر دامن می کشند که سرانجام از گذرگاه سر به اوج کوه های شمال باختری خراسان خود را به کوه های هندو کش و فلامت پامیر رسانده اند. دهکده ای با پیشینه تاریخی بسیار کهن واقع شده است.

در میان این دریای سنگ و صخره که طول آن به ۳۳۳۰ کیلومتر و عرض متوسط آن به ۸۵ کیلومتر می باشد. دهکده خوش منظر شهرستانک واقع شده است. که تابع دهستان ” لورا ” در ۶۳ کیلومتری شمال غربی کرج و ۱۰ کیلومتری پل دو آب میباشد. که بر سر راه کرج ـ چالوس میباشد. در منطقه ای سردسیر که اقتصاد آن عمومامتکی بر کشت و زرع غلات ، گردو ، پرورش زنبور عسل، تولید لبنیات، دامداری و سپس جاجیم و شال بافی میباشد.

اکثر دره هایی که در این رشته کوه واقع شده اند. شمالی ـ جنوبی میباشند. و تنها دره ای که شرقی ـ غربی میبشاشد، همین روستای شهرستانک میباشد. این روستا به گذرگاه خورشید نیز شهرت یافته است. زیرا از لحظة طلوع تا غروب آفتاب را می توان در این دره مشاهده کرد. همچنین به دلیل طول مدت تابش خورشید، این دره بهترین آب و هوای ییلاقی ایران را دارا میباشد.

روستای شهرستانک، گردشگری کرج

۵. سد امیرکبیر

سد امیرکبیر که این سد را سد کرج نیز می نامند. در شمال شهر کرج و در ۲۵ کیلومتری جادهٔ کرج به چالوس واقع گردیده است. این سد، اولین سد چندمنظورهٔ کشور ایران، و یکی از منابع تأمین آب شهر تهران است. دریاچهٔ این سد، یکی از مراکز طبیعی مهم پرورش ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای خال‌قرمز و ماهی سفید و ماهی سیاه به شمار می رود.

انباشته شدن آب رودخانه کرج در پشت سد امیرکبیر علاوه بر کارایی آن در تولید انرژی برقابی و تامین بخشی از آب آشامیدنی شهر تهران، باعث بوجود آمدن دریاچه ای زیبا شده است. که موجب استفاده‌های گردشگری و تفریحی و ورزشی از سد کرج گشته. و یکی از بهترین استراحتگاه ها و جاذبه های طبیعی کرج را ایجاد کرده است.

سد امیرکبیر، گردشگری کرج

سد امیرکبیر، گردشگری کرج

۶. آبشار هفت چشمه

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج آبشار هفت چشمه میباشد. که در کیلومتر ۱۷ جاده کرج- چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه قرار گرفته است. ارتفاع آبشار هفت چشمه در حدود ۹۰ متر میاشد. و از این نظر یکی از آبشارهای بزرگ کشور به شمار می رود. مسیر دسترسی به این آبشار از میان سنگ ها و صخره ها میباشد. و همین امر بازدید از آبشار را در فصول بارندگی با مشکل مواجه کرده است.

در این مسیر آبشارهای کوچکی واقع شده اند. که ارتفاع آن ها  حدود ۵ متر می باشد. و «هفت چشمه» نامیده می شوند. بهترین فصل برای سفر به این آبشار فصل تابستان میباشد. در طول مسیر آبشار می توان از غارهای طبیعی فوق العاده ای که در ناحیه میباشد،  تنها نمایی از این غارها را می توانید ببینید و می توانید سوژه ای عالی برای عکاسی را در اختیار داشته باشید. وجود پوشش گیاهی فوق العاده در طول مسیر از دیگر جذابیت هایی میباشد. که در طول تورطبیعت گردی خود با آن روبه رو می شوید.

آبشار هفت چشمه ،گردشگری کرج

آبشار هفت چشمه ،گردشگری کرج

۷. پل دختر 

پل دختر کرج که با نام پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم مشهور میباشد. از سازه‌های دوره صفويه، که بر روی رودخانه کرج ساخته شده است، میباشد. اين پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی ساخته شده است. و بازسازی آن در دوره صفوی به اين سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده . این اثر که با نام پل دختر کرج با شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. در سالیان گذشته بازسازی و مرمت گشته است. به گونه ای که شکل نخستین آن تا اندازه ای دگرگون شده.

اين پل به مرور زمان و بر اثر عوامل طبیعی از جمله جاری شدن سیل و ریزش باران دچار فرسودگی شدید شده است. و به دلیل كاهش استحكام‌ پایه‌های آن در معرض فرو ریختن و نابودی بوده. که در سال ۱۳۸۸ بازسازی و بهسازی پل شروع شده است.

پل دختر، پل سلیمانیه ،پل شاه عباسی ، جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

پل دختر، پل سلیمانیه ،پل شاه عباسی ،جاذبه های دیدنی و گردشگری کرج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا