تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

جاهای تفریحی بوستان جمشیدیه تهران

جاهای تفریحی بوستان جمشیدیه تهران

در این مطلب از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم. آشنایی با جاذبه تفریحی بوستان جمشیدیه تهران داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید، تا با این پارک دلپذیر در استان تهران بیشتر آشنا شویم.

بوستان بی نظیر جمشیدیه علاوه بر اینکه بسیار چشم نواز است. یکی از پارک های پر طرفدار در تهران میباشد. و همچنین یکی از قدیمی ترین و سرسبزترین پارک های تهران به حساب می آید.

جاذبه تفریحی بوستان جمشیدیه تهران

تاریخچه بوستان جمشیدیه

این پارک که در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی ایجاد گردیده است. و در ابتدا هدف از ساخت آن، سرایی برای سالمندان عزیز کشورمان  بوده است. در آن زمان املاک و زمین های بسیاری در منطقه نیاوران تهران مطعلق به خانواده دولو بوده است. خانواده دولو در زمان حکومت قاجار یکی از معروف ترین و ثروتمندترین خانواده های تهران به شمار میرفتند.

زمینی که پارک جمشیدیه در آن بنا شد متعلق به مهندس جمشید دولو میباشد. همان طور که گفتیم ابتدا می خواستند، در این زمین سرایی برای سالمندان ایجاد کنند. ولی نظر مسئولان وقت کشور در مورد این زمین تغییر کرد و همان طور که گفته شد، در سال ۵۶ این زمین ها صرف ساختن یک پارک عمومی گشته است. و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

این پارک از معروف ترین و پر شلوغ ترین پارک های شهر تهران میباشد. پارک جمشیدیه به دلیل بزرگداشت یاد و خاطره شخصی که آن را وقف کرده است. و باعث شد چنین پارک بزرگ و زیبایی پدید بیاید، پارک جمشیدیه نامگذاری گشته است.

طراح و مهندس این بوستان باشکوه کامران طباطبایی دیبا بوده است. مهندس طباطبایی یکی از مشهور ترین و موفق ترین معماران و طراحان ایرانی است. که آثار زیبا و ماندگاری مانند: فرهنگ سرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای دانشجو، پارک شفق می توان نام برد.

جاذبه تفریحی بوستان جمشیدیه تهران

آشنایی با بوستان جمشیدیه

مساحت بوستان جمشیدیه حدود ۱۰ هکتار میباشد. این پارک نسبت به سطح دریا دارای ارتفاعی بین ۱۸۲۰ تا ۲۱۰۰ متر است. پارک جمشیدیه از سمت شمال به کوهی به نام کلک چال، از سمت جنوب به باغ دولو، از سمت غرب به جاده کلک چال و از سمت شرق به خیابان جمشیدیه امتداد میابد.

بنابراین پارک جمشیدیه دارای ۴ ورودی میباشد. همچنین پارک جمشیدیه بعد از پارک ملت دومین پارکی میباشد. که هر شهروند تهرانی به گردشگران خارجی برای بازدید و گشت و گذار آن را پیشنهاد می کند. بوستان جمشیدیه، در منطقه یک تهران و در منطقه نیاوران واقع شده است. به خاطر اینکه این بوستان در شمال شهر تهران واقع شده است. دارای آب و  هوا و محیط سبز بسیار خوبی را میباشد.

در بوستان جمشیدیه شما می توانید آبشار مصنوعی و همچنین چندین حوض زیبا و تعدادی تندیس هنری که از آثار هنرهای تجسمی به حساب می آیند. را نیز مشاهده کنید. و از تماشای آن ها لذت ببرید.

بوستان جمشیدیه

گذرگاه های سنگی بوستان

هنگامی که وارد بوستان جمشیدیه می شوید. اولین چیزی را که مشاهده می کنید گذرگاه های سنگ فرش شده است. گذرگاهی سنگی که در اطرافش درختانی با قامت بلند قرار گرفته اند. مسیری چشم نواز و زیبا را جلوی شما خلق می کنند.

تفاوتی ندارد، که بهار یا زمستان به این بوستان سری بزنید، هر وقت که به آنجا بروید، هیچ چیز از جاذبه ها و زیبایی های این گذرگاه کم نمی کند. سبزی درختان در بهار و سفیدی برف در زمستان فقط و فقط باعث افزایش زیبایی های این گذرگاه می گردد.

جاذبه تفریحی بوستان جمشیدیه تهران

آبشار و آب نماهای سنگی بوستان

هر طرف از بوستان جمشیدیه را ببینید، اثری از وجود آب و دریاچه را مشاهده خواهید کرد. بخصوص آبشار مصنوعی این پارک، که به آن جلوه ای خاصی بخشیده است. این آبشار چهره ای زیبا از باغ های ایرانی به این پارک داده. در کنار این آبشار و دریاچه ها نیمکت هایی برای نشستن قرار گرفته است.

همچنین برخی حیوانات مثل: مرغابی ها و اردک ها که معمولا در فصل های گرم تر و آب و هوای معتدل سال در این دریاچه ها شنا می کنند، زیبایی این دریاچه را دوچندان می کنند.

جاذبه تفریحی بوستان جمشیدیه تهران

بوستان فردوسی

یکی دیگر از جاذبه تفریحی بوستان جمشیدیه تهران بوستان فردوسی میباشد. بوستان جمشیدیه تا امروز دو بار مورد بازسازی قرار گرفته است. یکی از این بازسازی ها در بین سال های ۱۳۷۴-۱۳۷۵ بوده است. و به احترام ۳۰ سال رنج و هنر شاعر معروف و بزرگ ایرانی، یعنی ابوالقاسم فردوسی این بوستان فردوسی نام گذاری شده است.

بیش از ۶۳۱۷ متر مربع از این پارک را به این محوطه اختصاص داده اند. البته این محوطه گل کاری گشته، که با ترکیب دو عنصر گیاه و سنگ، نمایی زیبا و جالب را به وجود آورده است. این بوستان که حدود ۲۰ سال پیش به پارک جمشیدیه ملحق گشته است. یکی از اصلی ترین تفریحگاه های بوستان جمشیدیه به شمار می رود. و مردمی که به بوستان جمشیدیه می روند. اغلب از این پارک هم دیدن می کنند.

 

بوستان جمشیدیه

مکان

بوستان جمشیدیه واقع در منطقه نیاوران شهر تهران میباشد. جهت رفتن به این بوستان باید به خیابان شهید باهنر (خیابان نیاوران)، خیابان شهید امیدوار بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا