تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهاناصفهانایرانگردی

جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به جاهای دیدنی اصفهان خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری اصفهان در ادامه با ما همراه باشید

اصفهان شهری تاریخی است که در مرکز ایران قرار دارد و مرکز استان اصفهان می باشد. اصفهان، سومین شهر بزرگ ایران، پس از تهران و مشهد پرجمعیت شهر ایران و همچنین 165مین پرجمعیت ترین شهر جهان است. این شهر در بازه ی سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی در هنگام پادشاهی صفویان پایتخت ایران شد و رونق فراوانی گرفت.

اصفهان دارای بناهای تاریخی متعددی است که بسیاری از این بناها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند.شهر اصفهان به واسطه معماری بی نظیر ایرانی، پل‌های سرپوشیده، مساجدو مناره‌های خاص آن معروف است. به همین سبب به آن لقب اصفهان نصف جهان، را داده اند.

نقش چهان اصفهان

میدان نقش جهان

یکی از جاهای دیدنی اصفهان،میدان نقش جهان می باشد که از بزرگترین میدان‌های جهان می باشد. که دارای۵۰۷ متر طول و ۱۵۸ متر عرض است، این میدان دارای چهار اثر تاریخی این شهر به نام مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، سر در بازار قیصریه و کاخ عالی قاپو است.

دورتادور میدان نقش جهان را ۲۰۰ حجره‌ در دو طبقه محصور کرده است. که برای گردشگران هم بازدید از این میدان و هم خرید است. این میدان در زمانی که صفویان اصفهان را پایتخت خود انتخاب کردند آن را احداث کردند. در این زمان مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر بازار قیصریه نیز ساخته شدند.

میدان-نقش-جهان

در آن زمان، میدان نقش جهان محل برگزاری مسابقات و بازی‌هایی همچون چوگان و قاپوق‌اندازی و همچنین محل انجام رژه‌ سربازان و سپاهیان و سوارکاری بود.میدان نقش جهان در هشتم بهمن ماه سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

میدان نقش جهان اصفهان

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله ، مسجدی فاقد مناره و صحن که برای درباریان بنا شده بود.گنبد این مسجد از مدورترین گنبدها در میان مساجد جهان است.در طی ساعات روز رنگ‌های متفاوتی را همچون رنگ خاکی، صورتی و خاکستری از خود به نمایش می گذارد.

مسجد شیخ لطف الله در پانزدهم دی ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید است.که چین پس از ثبت ملی آن تمبر مشترکی را با نقش این بنا منتشر کرد تا شهرت این اثر را جهانی‌تر نماید. کاشی‌ کاری ها و تزئینات داخلی، طرح و رنگ بندی های آن نهایت زیبایی معماری ایرانی اسلامی را نشان می دهد.

مسجد امام

مسجدشاه که به نام‌های مسجد جامع، مسجد سلطانی و مسجد امام نیز شهرت دارد، یکی دیگر از شاهکاری های بی نظیر از معماری، کاشی‌کاری در قرن یازدهم هجری در طی دوران صفوی است که از بناهای مهم معماری اسلامی ایران محسوب می شود.

مسجد امام

ورودی اصلی آن در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار گرفته است و دارای دیگر ورودی هایی در محلات اطراف بنا می باشد.

مساجد امام و شیخ لطف الله

این مسجد در پانزدهم دی ماه سال ۱۳۱۰ با شماره­ ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی دیگر از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 مسجد-امام

سردر و بازار قیصریه

از بناهای تاریخی دوران صفویه است که راه اصلی بازار اصفهان در میدان نقش جهان می باشد.این بازار که در قرن ۱۱ بنا شده است به مسجد جامع این شهر منتهی می‌شود. سردر بازار قیصریه نیز با شمارهٔ ثبت ۱۰۳ در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این سر در در قدیم دارای نقاره‌خانه ای در طبقه سوم آن بوده است که اوقات روز را اعلام می‌کرده .اکنون این طبقه تخریب شده‌ و شامل دو طبقه را ‌می باشد.

سر در قیصریه3

سر در قیصریه، ورودی بازار قیصریه و بخشی از بازار بزرگ اصفهان است.این بازار در دوره صفویه از بازارهای مجلل بوده است و اکنون نیز یکی از بازارهای صنایع دستی اصفهان به شمار می‌آید.

ناصر خسرو و شارد فرانسوی، در سفرنامه هایشان از این بازار نیز بازدید کردند و به توصیف آن پرداخته‌اند و علت نام‌گذاری این بازار را، شباهت آن به قیصریه یا قیساریا در آسیای صغیر (ترکیه کنونی) بیان کرده اند.

کاخ عالی قاپو

عمارت عالی قاپو نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است که پس از تغییر پایتخت از قزوین به اصفهان به دستور شاه عباس اول در سال های ۹۷۱ تا ۹۷۷ خورشیدی، به جهت مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی بعد ساخته شد.

کاخ عالی قاپو یا عمارت عالی قاپو در دوران صفویه با عناوینی همچون دولتخانه مبارکه نقش جهان و قصر دولتخانه نیز شهرت داشته است، این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله قرار دارد.این کاخ ۱۸۰۰ متر مربع مساحت و دارای ۶ طبقه می باشد.

کلمه عالی قاپو شامل دو بخش عالی و قاپو می باشد که در زبان ترکی، به معنای «درگاه بلند» یا «سر در بلند» می‌ باشد. این کاخ بی نظیر با معماری ای بر پایه چوب استوار شده است.

کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو با نام بلندترین کاخ دوران صفوی شهرت دارد.این کاخ با پلکانی باریک و بلند ارتفاع از طبقه همکف به طبقات بالاتر می‌رسد.با بالا رفتن از این پلکان، ایوانی زیبا با ستون‌های چوبی تمایان می شود که ارتفاعش در حدود ۲۰ متر می باشد که از این ایوان می توان به تماشای میدان نقش جهان پرداخت.

در این ایوان می‌توانید مسجد شیخ لطف الله را در روبه رویتان، سر در قیصریه را در سمت چپ و مسجد امام را در سمت راست نظاره گر باشید.

پل خواجو اصفهان

این اثر زیبا که از دیگر جاهای دیدنی اصفهان می باشد در ایام حکومت شاه عباس،در سمت شرقی سی و سه پل بنا شده است و قابلیتی همانند سد و تنظیم جریان آب داشته است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ با شماره‌ ۱۱۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل خواجو

پل خواجو با ۲۴ دهانه و طول ۱۳۳ متر و عرض ۱۲ متر بر روی رودخانه‌ زاینده‌رود بنا شده است.که به لحاظ ابعاد تقریبا نصف سی و سه پل است. در میانه‌ این پل،برای اقامت موقت شاه ساختمان مخصوصی  که به «بیگربیکی» مشهور است ساخته شده بود. این بنا شامل چهار طبقه است و دارای تزئینات کاشیکاری و نقاشی های دیواری بوده است که هنوز قسمت هایی از آن پابرجاست.

هدف شاه عباس از  ساخت این پل متصل کردن محله خواجوی فعلی به محله تخت فولاد و ایجاد مسیر دسترسی به شیراز بوده است.

کلیسای وانک

کلیسای وانک که با نام کلیسای آمنا پرکیچ نیز مشهور است در محله جلفای اصفهان قرار دارد و در طراحی آن از کلیسای سنت استپانوس جلفای آذربایجان الهام

گرفته شده است. وانک کلیسای جامع ارامنه در اصفهان است که پس از حمله عثمانی ها به مناطق شمالی ایران و منطقه ارمنستان کنونی ارامنه در زیر چتر حکومت صفوی وارد اصفهان شدند و آن را بنا کردند.

این کلیسا دارای مساحتی در حدود ۸,۷۳۱ متر مربع است. که شامل ساختمان کلیسا و فضای سبز و باغ وانک می باشد. برج ناقوس کلیسا سه طبقه دارد که در طبقه‌ دوم آن ساعتی با وزن ۳۰۰ کیلوگرم قرار گرفته است.نقاشی‌هایی با رنگ روغن بر روی دیوارها، طاق‌نماها، طوق گنبد و داخل گنبد با مضامین همچون داستان حضرت مسیح ترسیم شده است و با طلاکاری‌ و تذهیب تزئین گردیده است.

کلیسای وانک اصفهان در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ با شماره‌ ۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای وانک

حمام شیخ بهایی

حمام تاریخی شیخ بهایی یکی دیگر از بناهای متعلق به دوره صفوی است که در اصفهان قرار دارد و به دلیل همواره گرم بودن آب آن فقط با یک شمع، شهرت دارد.طراحی و ساخت این حمام  توسط حکیم و دانشمند نام‌ آور ایرانی، شیخ بهایی صورت گرفته است. که مکانیزم این حمام هنوز پس از انجام تحقیقات گسترده دانشمندان همچنان به‌ صورت یک راز باقی مانده است.

حمام شیخ بهایی

تا اواسط دوران پهلوی، خزینه آب حمام تنها و تنها با یک شمع گرم می‌شد؛ اما در طی تحقیقات برخی دانشمندان خارجی برای پی بردن به نحوه کارکرد آن ، بخشی از تاسیسات اصلی حمام را خراب کردند.اکنون این حمام به یک موزه  برای بازدید گردشگران تبدیل شده است.

عمارت هشت بهشت

 این عمارت در اواخر حکومت صفوی،با دستور شاه اسماعیل بنا شد و محل سکونت حاکمان بوده است. این باغ ، در باغ بزرگ نقش جهان در جنوب بازارچه هنر، غرب خیابان چهار باغ قرار گرفته است.

هشت بهشت

این عمارت هشت ضعی در دو طبقه بنا شده و دارای چهار نمای متفاوت است. استخری در ضلع شرقی آن قرار دارد و در وسط تالار عمارت، حوض هشت ضلعی به جنس مرمر به نام حوض مروارید قرار گرفته است. در و پنجره‌های آن دارای هنر خاتم‌کاری بی نظیری است و دیوارها نیز به آیینه کاری و گچبری های زیبا، اراسته شده اند.

عمارت هشت بهشت در تاریخ بیست و دوم آذر سال۱۳۱۳ به شماره‌ ۲۲۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است. این باغ که در میدان امام حسین در خیابان استانداری اصفهان قرار گرفته است به باغ جهان‌نما نیز معروف می باشد.

این باغ دارای مساحتی در حدود ۶۷ هزار متر مربع می باشد و دارای ۲۰ ستون است که با انعکاس ستون‌های عمارت در حوض، این عمارت را «چهل ستون» می نامند.

چهل ستون

البته برخی از مورخان نظر بر این دارند که در ابتدا این کاخ چهل ستون داشته اما در آتش‌سوزی سال ۱۱۱۸ هجری قمری فقط بیست ستون از آن‌ها باقی مانده است.و برخی بیان می کنند که نقش عدد چهلبه جهت بزرگ‌نمایی و شکوه‌مندی در  ادبیات پارسی است.

هم اکنون این مجموعه‌ به‌عنوان موزه استفاده می شود و در آن آثار مختلفی را به نمایش گذاشته اند.

سی و سه پل

سی‌و‌سه پل که با نام پل الله‌وردی خان نیز مشهور است در زمان حکومت شاه عباس صفوی در سال ۱۰۰۸ هجری قمری بر رودخانه‌ زاینده‌رود شروع به احداث شد و پس از گذشت سه سال از آن، الله‌وردی خان اوندیلادزه گرجی مامور به اتمام رساندن ساخت بنا شد.

سی و سه پل

این بنا در فاصله‌‎ی ۱۸۰۰ متری از پل خواجو قرار گرفته است و در حدود ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و ۳۳ دهانه دارد

سی و سه پل

در دوره حکومت صفوی سی‌وسه پل مکان برپایی مراسمات خاج‌شویان ارامنه‌ و جشن آب‌پاشان این شهر بوده است. این پل نیز در تاریخ پانزدهم دی ماه سال ۱۳۱۰ به شماره‌ ۱۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا