تور

اجاره خودرو در دبی
استان یزدایرانگردییزد

آشنایی با جاهای دیدنی یزد

آشنایی با جاهای دیدنی یزد

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم. ضمن معرفی و شناخت استان زیبای یزد، آشنایی با جاهای دیدنی یزد داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

استان یزد از لحاظ وسعت چهارمین شهر ایران می باشد. این استان با سایر استان هایی چون خراسان جنوبی،کرمان،فارس،سمنان و اصفهان همسایه می باشد. یزد از لحاظ پستی و بلندی های جغرافیایی دارای تفاوت قابل توجه ای می باشد. اطراف منطقه کویر ریگ زرین دارای ۸۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا می باشد. در مقابل شیرکوه که دارای حدود ۴۰۵۵ متر ارتفاع است. شهری که دارای آب و هوایی گرم و خشک و البته به دلیل قرار گرفتن در میان مناطق بیابانی این شهر روزها و تابستان هایی گرم و شب ها و زمستان هایی به شدت سردی را تجربه می کند.

در لغت نامه دهخدا یزد به معنی ایزد و خدا آورده شده است. سایر معانی دیگر این کلمه عبارتند از پاک،مقدس،درخور تحسین و آفریننده خوبی ها می باشد.

جاذبه های دیدنی و گردشگری یزد

تاریخچه 

این شهر دارای قدمت تاریخی مهمی میباشد. اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی جهان بعد از ونیز ایتالیا به خوبی قدمت و تاریخی بودن این شهر را ثابت کرده است. این شهر آنقدر دارای قدمت است، که وجود آن را حتی در افسانه ها می توان یافت.

در افسانه ها گویند یزد مسیر زال و رستم در حین عبور آنها از سیستان به فارس بوده. اما به احتمال زیاد زمان تاسیس این شهر به دوران هخامنشی می رسد. نام این شهر در آن دوران ایساتیس نامیده شده است.

اسکندر مقدونی

هنگامی که اسکندر مقدونی وارد ایران شده است. در مسیر عبور خود برای رفتن به سیستان به این شهر برخورد کرد و تصمیم گرفت که این شهر را مکانی برای نگهداری اسیران و زندانیان انتخاب کند. و نام این شهر به کثه تغییر کند. کثه یک کلمه یونانی و به معنی زندان میباشد. البته کاتب یزدی(احمد بن حسین بن علی) صاحب کتاب تاریخ یزد اعتقاد دارد.

زمانی که شهر ری بر علیه اسکندر شورش کرد.اسکندر شورش را سرکوب و زمانی که قصد داشت. زندانیان را با خود به فارس ببرد در راه به یزد رسیده و دستور داده تا زندانیان را در درون چاهی محبوس کنند.بعده ها زندانیان همراه با زندان بان ها با کمک یکدیگر به آبادانی و بزرگ شدن شهر تلاش کرده اند.

شاهنشاهی ساسانی

اما در زمان ساسانی شهر یزد پیشترفت و آبادانی بیشتری داشته است. و در این اتفاق یزدگرد اول شاهنشاه ساسانی نقش به سزایی داشته. اما  نام یزد  به عهد بهرام گور باز می رسد. وی در هنگام رفتن به منطقه خراسان ایران در شهر کثه توقف کرد. وی در این زمان دچار بیماری شده است.

در اثر اقامت در یزد بیماری وی کمی بهبود یافت و سرحال گشت بعد از این اتفاق بهرام گور دستور داد تا در شهر بناهایی بسازند. و آن را توسعه داد. وی شهر و بناهای آن را به نام یزدان ایجاد نمود. و از این رو شهر را یزدان گرد نیز می نامند.

سلجوقیان

در عهد سلجوقیان علاء الدوله کالنجاری از ملکشاه سلجوقی در خواست کرد. تا اداره شهر یزد را به وی واگذار کنند. تا در آنجا به عبادت بپردازد،ملکشاه سلجوقی حکم اداره یزد را به او سپرد. و همچنین شهر یزد را دارالعباده نامیدند. اوج و شکوفایی یزد مربوط به دوران استیلای خاندان بویه و اتابکان می باشد.مسجدها،مدارس و بناهای زیادی در این دوران ایجاد گردیده است.

که قبه دوازده امام،مدرسه ضیاء الدین از یادگارهای مربوط به این دوران می باشند. در دوران هجوم مغولان به ایران خاندان اتابکان بدون جنگ و خون ریزی و از طریق مذاکره توانستند شهر را از حمله مغول و ویرانی حفظ کنند.

جاذبه های دیدنی و گردشگری یزد

جاذبه های گردشگری و دیدنی استان یزد

در ادامه با جاذبه های تاریخی و جاذبه های گردشگری و دیدنی استان یزد آشنایی داشته باشیم.

میبد یزد

میبد یزد که یکی از جاهای دیدنی یزد می باشد که همانند نگین درخشانی در  خطه کویر مرکزی ایران قرار دارد و دارای تاریخی کهن می باشد. مورخان بنای شهر میبد را به شاه مؤبد از شاهان ساسانی، یا میبدار از سرهنگان یزدگرد نسبت داده که از یک دیدگاه نام میبد، تغییر یافته ای از واژه موبد است و از دیدگاه دوم واژه میبد، اختصاری از کلمه میبدار می باشد.

شهرستان میبد در پنجاه کیلومتری شمال غربی یزد قرار گرفته و یکی از کانون‌های اولیه‌ی یکجانشینی در ایران بوده است. که در قلمرو پهناور یزد قرار گرفته.

میبد یزد،جاذبه های گردشگری و دیدنی استان یزد - دوباره سفر

آثار مربوط به زردشتیان

همواره آنچه که درباب شهر یزد جالب و از اهداف سفر و تور یزد می باشد. محله و آثار تاریخی مربوط به زردشتیان بوده است. دخمه زردشتیان در پانزده کیلومتری شهر یزد که خوشبختانه وسیله نقلیه عمومی و مناسب برای رفتن به این مکان وجود دارد واقع شده است. آتشکده وهرام یا بهرام در خیابان ایت الله کاشانی قرار دارد. که محله زردشتیان نیز در نزدیکی این آتشکده واقع شده است. از جمله آثار دیدنی و جالب مربوط به زردشتیان شهر یزد می باشد.

آتشکده زرتشتیان یزد

مساجد

در مناطق مختلف شهر به خصوص مرکزیت شهر مساجدی قدیمی و زیبایی واقع شده است. در میان تمامی مساجد سه گانه سه مسجد دارای نما و جلوه بینظیری می باشد. این مساجد سه گانه شامل: مسجد امیرچقماق ،مسجد جامع و مسجد حظیره میباشد. هر سه این مساجد تقریبا در فاصله ۱۵ دقیقه ای و کمتر نسبت به یکدیگر واقع شده اند.

زمانی که به پشت بام بازار یزد می روید. وقتی تمام شهر در جلوی چشمان شما نمایان می گردد، ساختمان سه مسجد و امام زاده جعفر به دلیل بزرگی و بلندی نسبت به سایر سازه های شهر به شدت جلوه می کنند. همچنان برج ساعت مقابل مسجد جامع مرکزیت آنها می باشد.

مسجد جامع یزد

بقعه و امام زاده ها

مکان های زیارتی در یزد نیز دارای لطف خاص می باشند. در میان تمامی امامزاده ها و بقعه امامزاده جعفر که ایشان را از نوادگان امام جعفر صادق (ع) می دانند بسیار مشهور می باشد.همچنین بقعه دوازده امام که قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری و عهد سلجوقی می رسد. و کتیبه درون آن به خط کوفی بسیار حیرت انگیز و بینظیر می باشد. در کنار این دو امامزاده، امامزاده ها و بناهای دیگری چون امامزاده شاهزاده فاضل که در نزدیکی مسجد حظیره واقع شده است، قرار دارد.

بقعه امامزاده جعفر یزد

بقعه امامزاده جعفر یزد

سنگ نگاره‌های کوه ارنان یزد

کوه ارنان دارای ارتفاعی حدود هشتصد و چهل متر می باشد. که قدیمی ترین سند یزد و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی استان یزد می باشد. کوه ارنان دارای گنجینه ای دوازده هزار ساله از سنگ نگاره های تاریخی می باشد. کوه ارنان در فاصله صد کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد، در حوزه دشت گسترده بهادران، واقع شده است. سنگ های کوه از جنس سنگ های رسوبی آهکی دوره نئوژن از دوران سوم زمین شناسی می باشد.

در دامنه ضلع شرقی، غربی کوهپایه ارنان تعدادی چشمه و رشته قنات هایی کم عمق و کم آب می باشد. که موجب پیدایش تعدادی مزرعه و باغ شده است.و در قسمت کوهپایه این کوه، سنگ نگاره هایی که قدمت آن به هزاره چهارم پیش از میلاد باز می گردد، موجود می باشد. کوه ارنان در شهرستان مهریز، روستای ارنان در استان یزد واقع شده است.

سنگ نگاره های کوه ارنان ،جاذبه های گردشگری و دیدنی استان یزد

سنگ نگاره های کوه ارنان،جاذبه های گردشگری و دیدنی استان یزد

ارگ،برج ها و باغ ها

مشهورترین ارگ ها و برج ها و باغ ها در شهر یزد. باغ دولت آباد و مکانی موسوم به برج و باروی یزد می باشد. علاوه بر این دو ارگ حکومتی و قلعه اسدان نیز که قدمت آنها به دوره خاندان دیلمی و اتابکان یزد بر می گردد نیز مشهور می باشند. ولی در این میان باغ دولت آباد بسیار زیبا و چشم نواز می باشد.

این باغ دوران سلسله افشاریه و توسط محمد تقی خان معروف به خان بزرگ ایجاد گردیده است. در لحظه ورود شما به داخل این باغ سرسبزی،درختان سر به فلک کشیده،حوض ها و ساختمان های آن که محلی برای رسیدگی به امور اداره شهر بوده را مشاهده خواهید کرد.

باغ دولت آباد یزد

ساباط و بادگیرها

ساباط یا محله های قدمی شهر که دارای بادگیره ها و آب انبارهای تاریخی و بینظیر هستند که یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد می باشند. ساباط شهر یزد دقیقا در مرکز شهر واقع شده اند. که به نوعی میدان امیر چقماق در مرکزیت آن واقع شده است. یعنی هنگامی که به این میدان بروید در شمال و جنوب و شرق و غرب شما محله های قدیمی و ساباط واقع شده است.

و البته بازارهای مهم و سنتی این در همین نقطه شهر می باشند. ساباط در واقع به کوچه های سقف داری می گویند. که معمولا در مناطق گرمسیر ایجاد می گردد. ساباط واژه ای ایرانی و مربوط به پارسی میانه می باشد. و در کل به معنی پوشش و سقف می باشد. کوچه های باریک با سقف هایی که سایه افکنده اند بسیار حس خوبی را به آدمی می دهند. و بسیار لذت بخش می باشند.

ساباط و بادگیرها یزد

ساباط و بادگیرها یزد

مدارس و زورخانه ها

یزد از جمله شهرهای علمی از دوران های گذشته تا به امروز بوده. گواه این موضوع وجود مدارس تاریخی و قدیمی در شهر می باشد. هر کدام از این مدارس دارای قدمت متفاوتی می باشد. قدمت برخی مانند مدرسه ضیائیه به قرن هشتم و برخی هم چون دبستان خسروی و مهر نرسی و دبیرستان ایرانشهر به دوران قاجار و پهلوی می رسد. البته این دو نوع مدارس دارای تفاوتی هایی می اشند.

مدارسی مثل ضائیه مدارسی اسلامی و هرچند علاوه بر علوم دینی،نجوم و پزشکی و… نیز در آن آموزش می دادند. اما مدارسی مانند مهرنرسی به آنان دلیل شهرت یافته اند، که جزو اولین مدارس به شیوه تدریس مدرن در ایران می باشند. همچنین زمان ساخت بیشتر زورخانه های یزد به عهد قاجار می رسد. و در بافت قدیمی یزد به راحتی پیدا می شود.

مدرسه ضیائیه یزد

مدرسه ضیائیه یزد

خانه های قدیمی

تمامی شهر های ایران همواره دارای خانه هایی می باشد. که مربوط به خانواده معروف و یا خان شهر بوده است. یزد هم از دارای خانه های تاریخی و قدیمی با معماری باشکوه همچون خانه لاری ها،رسولیان،ملک التجار می باشد.

خانه های قدیمی یزد

بازارها و میدان های شهر

بازارها و میدان های شهر که می توان به مشهور ترین آنها که میدان امرچقماق و بازار خان می باشد اشاره کرد. این میدان مرکزیت  شهر یزد را دارد. بازارهای شهر یزد در بافت قدیمی شهر یزد یا در ساباط واقع شده اند. از بازارهایی چون بازار خان،بازار پنجه علی،چیت سازی می توان نام برد.

میدان و برج ساعت که آن را قدیمی ترین میدان ساعت ایران می دانند متعلق به شهر یزد می باشد. و در مقابل گلدسته های مسجد جامع واقع شده است. ساعت مارکار هم یکی دیگر از بناهای دیدن شهر یزد می باشد. که در میدانی به همین نام یعنی میدان مارکار واقع شده است.

بازار خان، جاذبه گردشگری بازار های تاریخی شهر یزد

برج ساعت یزد

سوغات یزد

یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر به یزد سوغاتی های آن می باشد. سوغاتی های یزد شامل انواع خوراکی های شیرین و خوشمزه ای چون قطاب،کیک یزدی می باشد. و همچنین دارای صنایع دستی بسیار زیبا و چشم نوازی میباشد.

سوغات یزد

سوغات یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا