تور

اجاره خودرو در دبی
استان سمنانایرانگردیشاهرود

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود که از انواع جنگل‌های قدیمی هیرکانی میباشد. از زیباترین و پُرطرف‌دارترین مناطق طبیعت‌گردی در شمال شرق ایرانبه به حساب می آید. این جنگل دارای حدود ۳۵ هزار هکتار وسعت میباشد، و دلیل شهرت آن به ماجرای تشکیل ابر بر فراز جنگل میباشد.
جنگل ابر حدِ فاصل دو ناحیه دشت گرگان و منطقه ابر در شاهرود واقع شده است. این جنگل بخشی از جنگل‌های منطقه هیرکانی می باشد، که به عنوان جاذبه طبیعت‌گردی در لیست میراث جهانی یونسکو به نام ایران به ثبت رسیده است.

در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه شوید، تا با این جنگل بینظیر بیشتر آشنا شویم.

جنگل ابر شاهرود

علت نام گذاری 

جنگل ابر شاهرود بین دو منطقه پر فشار دشت گرگان و منطقه کم فشار ابر واقع شده است. ترکیب این دو منطقه آب و هوایی موجب تشکیل یک لایه ابر بر روی جنگل میباشد. وقتی از بالا  جنگل را تماشا کنید. ابر به طور کامل درختان را پوشانده است.

جنگل ابر شاهرود

گونه های جانوری و گیاهی

جنگل ابر این امکان را به شما می دهد، که انواع درختان بلوط، افرا، توسکا، ون، شیردار، اقاقیا، گلابی وحشی، ممرز و انواع درختان سوزنی برگ، انواع کاج را تماشا کنید. همچنین اگر علاقه‌ به مشاهده پرندگان دارید،و یا می خواهید نژادهای کم‌یاب پستانداران را از نزدیک ببینید، فقط کافیست به جنگل ابر شاهرود بروید.

حیواناتی مثل؛ خرس قهوه‌‌ای، گرگ، پلنگ، شغال، روباه، خوک وحشی، خرگوش کل و بز، مار، شوکا، پرندگانی مانند کرکس، فاخته، شاهین، کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی و قرقاول در این جنگل زیست میکنند.

جنگل ابر شاهرود

ثبت شده به عنوان اثر طبیعی

این جنگل زیبا و منحصر به فرد در سال ۱۳۸۹ به عنوان ۱۱۴ اُمین اثر ملی ایران در میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. اما جنگل‌های هیرکانی ایران که جنگل ابر نیز بخشی از آنها هستند، در سال ۲۰۰۷ در لیست میراث یونسکو به ثبت رسیده است.

جنگل ابر شاهرود

این جنگل دارای ویژگی های بسیاری می باشید، که موجب شهرت آن شده است، که می توان به گونه‌های گیاهی نادر مانند راش، بلوط، بارانک، سرخدار در کنار گونه های گیاهی سوزنی مخصوص اقلیم نیمه بیابانی که در این جنگل موجود میباشد. وهمچنین این جنگل بخشی از جنگل‌های باستانی هیرکانی میباشد، که قدمت آن به دوران سوم زمین شناسی بر می گردد. جنگل ابر همچنین در مرز دو اقلیم بیایانی شاهرود و اقلیم جنگلی گرگان واقع شده است.

شما می توانید، بیشتر گیاهان دارویی در طب سنتی ایران را در این جنگل ببینید. در عمق جنگل (مناطق مرکزی آن) اثری از نفوذ انسان ها و حیات انسانی دیده نشده است.

جنگل ابر شاهرود

جاذبه های دیدنی جنگل ابر

تمام بخش های جنگل ابر دیدنی میباشد، اما برخی از نقاط این جنگل به واسطه نام‌گذاری افراد محلی و گردشگران دارای شهرت بیشتری میباشد.

از برخی از این مکان ها می توان به؛ دالان بهشت در کوه رستم، چشمه ترش و چشمه قطری، آبشار شرشر و آلوچال، روستای ابر اشاره کرد. از آنجا که جنگل ابر نزدیک شهر بسطام است.این امکان را دارید تا در مسیر سفرتان از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در روستای قلعه نوخان سری بزنید.

جنگل ابر شاهرود، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

مکان

این جنگل ابر بی نظیر و رویایی در منطقه البرز شرقی و در شهرستان شاهرود در مرز استان سمنان و استان گلستان واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا