تور

اجاره خودرو در دبی
استان آذربایجان شرقیایرانگردی

جنگل های ارسباران

جنگل های ارسباران

این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به جنگل های ارسباران اختصاص دارد. در ادامه با توضیحات بیشتر همراه ما باشید.

ارسباران ناحیه ایست جنگلی و کوهستانی با گستره ای بزرگ که بیشتر از هفتاد هزار هکتار وسعت دارد و در شمال آذربایجان شرقی واقع شده است. که مابین شهرستان کلیبر تا سیه‌رود و از شهرستان اهر در جنوب تا رود ارس در شمال وسعت دارد.

جنگل های حفاظت شده ارسباران منطقه کوچکتری را شامل می شوند که به لحاظ اقلیمی شباهت زیادی به قفقاز دارند ، و با کوهستان های قفقاز به واسطه رود ارس دارای مرز می باشند.

شمال ارسباران را جاده مرزی جلفا-پارس‌آباد و بخش شرقی این جنگل را جاده کلیبر عاشقلو حصر کرده داست. که مسیر این جاده بسیار زیبا و دیدنی است.

معرفی جنگل های ارسباران

جنگل های ارسباران پوشیده از درختان و مراتع که در ارتفاعات 256 تا 2896 متری منتهی الیه استان آذربایجان قرار دارد را جنگل‌های انبوه ارسباران می نامند. که یونسکو آن را به عنوان «زیست‌کره» نام گذاری کرده است. که در آن گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد و منحصر به فردی که فقط در این جنگل ها زیست بوم دارند دیده می شود.

همچنین میتوان به گونه ی حیواناتی از قبیله: خرس قهوه ای، خوک‎ ‎وحشی، روباه، شغال، گرگ، سیاه گوش و‎…. ، ‏ ‎و پرندگانی از جمله: جی جاق،کبک، کبک چیل، کلاغ نوک قرمز‎ ‎و‎ ‎پرندگان شکاری همچون عقاب طلایی، شاهین و…  همچنین از پوشش گیاهی منحصر به فردی همچون سرخدار، فندق، ممرز، بلوط، گردو و سماق و‏‎ ‎‏ غیره می باشد‏‎ که ‎به لحاظ تنوع در جهان بی نظیر اند اشاره کرد.

قارچ ها

قارچ‌های شناسایی شده در این ناحیه در حدود ۲۵۰ گونه است. که در آن قارچ دنبلان که نوع سیاه و سفید آن قیمت بالایی دارند، به‌وفور یافت می‌شود. که این قارچ از نوع قارچ زیرزمینی است که در زمان رشد، خاک روی خود را به سمت بالا می‌برد،و علل نامگذاری آن نیز به همین سبب است چرا که کلمه دنبلان نیز در ترکی به‌معنای “متورم” یا “بالا‌ آمده” است. این نام برای این نوع از قارچ حکایت از قدمت استفاده غذایی آن نیز دارد.

مرال

مرال که یکی از درشت ترین گونه گوزن بومی ایران است و به گوزن قرمز یا گاو کوهی نیز شهرت دارد در این جنگل ها  زیستگاه دارد . متاسفانه دشمن بزرگ این گونه نادر ، شکار ناجوانمردانه ی آن توسط انسان و پس از آن خرس قهوه‌ای، گرگ و پلنگ می باشد.

میزان بارش باران در جنگل های ارسباران از میانگین بارش سالانه باران در دیگر  نواحی شمال غربی ایران بیشتر است. ازدیاد بارندگی و وجود چشمه ها و رودخانه های بسیار آن سبب شده تا ارسباران با نام‌های چون «قره‌داغ» شهرت گیرد. چرا که جنگل انبوه  سبب سیاه بنظر رسیدن کوه‌ها می‌شود.

Jamie Maslin، گردشگری کانادایی، این منطقه را بدین گونه توصیف کرده است: به طراوت و سرسبزی انگلیس و ورای ذهنیت ما از طبیعت کویری و خشک ایران!». این توصیف گردشگر کانادایی حاکی از سرسبزی وصف ناپذیر این منطقه می باشد.

ارسباران فاقد مسیر اصلی عبور اتوبوس یا تاکسی‌های بین‌شهری یست. چرا که این ناحیه یک تفریگاه برای کوهپیمایی و کمپینگ می باشد. این ناحیه کوهستانی جنگلی را میتوان برای رهایی از گرمای تابستان انتخاب کرد و از خنکا و چشم انداز فوق العاده ی آن، بخصوص در فصول اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه لذت برد.

ارسباران بجز آنکه یک اثر بی نظیر طبیعی ایست یکی از آثار تاریخی پر بها ایران نیز محسوب می شود. که ثبت جهانی شدن این منطقه در حال بررسی است و اقداماتی برای ثبت جهانی آن در یونسکو صورت گرفته است.و از چند پارامتر، تاریخ، زیست‌بوم و گردشگری حايظ اهمیت است.

ارسباران در حال حاضر به‌عنوان پارک ملی ارسباران نیز شناخته می‌شود.

از بهترین جاهای دیدنی ارسباران می توان به قلعه بابک ارسباران و دره و پارک جنگلی مکیدی و منطقه حفاظت شده آینالو نیز اشاره کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا