تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

خیابان های دیدنی تهران

خیابان های دیدنی تهران

شهر تهران به همراه شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد، یزد و کاشان به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی ایران به حساب می آید. تهران به عنوان پایتخت کشورمان دارای جاذبه های گردشگری و تفریحی بسیاری می باشد. در ادامه در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم. برخی از خیابان های دیدنی تهران را، به شما عزیزان معرفی کنیم.

دیدنی ترین خیابان های تهران

۱.خیابان امام خمینی

خیابان امام خمینی که نام قدیمی آن خیابان سپه یا باغشاه است. یکی از قدیمی ترین مناطق شهر تهران میباشد. این خیابان در راستای دروازه شرقی و غربی تهران واقع شده است. خیابان امام خمینی یکی از مناطق پرتردد و شلوغ شهر تهران به حساب می آید و یکی از خیابان های دیدنی تهران میباشد. که از شرق به میدان امام خمینی یا میدان توپخانه قدیم و از غرب به یادگار امام متصل می گردد.

خیابان امام خمینی یکی از مناطق شهر تهران میباشد، که همیشه اهمیت خود را حفظ کرده است. و نام آن به طور دائم در دورهای مختلف تغییر یافته است. به طور مثال، در زمان قاجار نام خیابان به عنوان مریض‌خانه، و سپس باغشاه نامیده شده، تا آنکه در دوره رضاشاه پهلوی به آن خیابان سپه می گفتند.

علت نامگذاری خیابان به نام سپه به موضوع ساخت نخستین موسسه بانکی کشور در سال ۱۳۰۴ به نام سپه می رسد.

 خیابان های تهران

در اطراف این خیابان تعدادی جاذبه دیدنی و گردشگری وجود دارد. که می توان به: سر در باغ ملی در شمال خیابان امام خمینی، ساختمان مجلس خبرگان، بانک شاهی ایران، موزه استاد علی اکبر صنعتی ، موزه پست و تلگراف، وزارت امور خارجه ایران، موزه ملی ایران ،میدان حسن آباد، خانه و موزه مقدم، کاخ مرمر (چهارراه امام خمینی به ولیعصر)، موزه قران کریم، موزه عبرت اشاره کرد.

۲.خیابان ولی‌ عصر

خیابان ولی‌عصر (خیابان پهلوی سابق) بلندترین خیابان مشجر تهران و بلندترین خیابان خاورمیانه میباشد. خیابان ولی‌عصر دارای ۱۷.۹ کیلومتر طول میباشد. که از میدان راه آهن در جنوب تهران به تجریش در شمال تهران امتداد مییابد. این خیابان به دستور رضاشاه پهلوی ایجاد گشته، که در ابتدا به عنوان جاده مخصوص پهلوی معروف بوده است.

در ابتدای انقلاب تا مدتی به نام محمد مصدق نامیده میشد. تا آنکه سرانجام نام ولی‌عصر را برای این خیابان گذاشتند. در گذشته بیش از ۶۰ هزار درخت در اطراف خیابان ولیعصر قرار داشته است. که امروزه حدود ۵۰۰۰ راس آن به جای مانده است.

پیتر دلاواله بعد از بازدید از شهر تهران و خیابان های آن گفته است. که اگر استانبول را شهر سروها بنامیم. باید تهران را شهر چنارها نامید. یکی دیگر از دلایل اهمیت خیابان ولیعصر وجود مراکز تجاری و ادارات مهم در این خیابان است. بسیاری از پارک‌های عمومی (دو پارک ملت و ساعی)، رستوران ها، موزه ها، مراکز فرهنگی و مراکز بین المللی در راستای خیابان ولیعصر ایجاد گشته اند.

خیابان تهران -ولیعصر

از جاذبه دیدنی و گردشگری در اطراف این خیابان می توان. به ساختمان سازمان صدا و سیما، پارک ملت، پارک ساعی، پارک دانشجو ، بیمارستان های خاتم الانیبا، دی، مهرگان،  برج اسکان، سینماهای افریقا، استقلال، قدس ، دانشگاه امیر کبیر و خواجه نصیر (یکی از دانشکده ها) ، مهدیه تهران، کاخ مرمر ، تئاتر شهر ، موزه سینما، موزه مقدم، موزه ملی قرآن ، باغ فردوس ، فرهنگسرای هنر اشاره کرد.

۳.خیابان جمهوری تهران

خیابان جمهوری یکی دیگر از خیابان های مهم و پُرتردد شهر و همچنین یکی از خیابان های دیدنی تهران به شمار می رود. نام قدیم آن خیابان شاه آباد یا خیابان استانبول میباشد. و طول آن ۵.۲ کیلومتر است. این خیابان در راستای غربی به شرقی شهر تهران واقع شده است. که از میدان جمهوری شروع شده و به میدان بهارستان امتداد میابد.

در ساخت خیابان جمهوری از معماری غربی سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۷۰ استفاده گشته است. در حقیقت این خیابان در دوره رضاشاه ایجاد گردیده. و امروز به عنوان یکی از پایانه های مهم تردد و حمل و نقل در شهر تهران مورد استفاده قرار می گیرد.

در راستای خیابان جمهوری اصناف مهم ایران مانند صنف میوه و تره بار، پوشاک، نانوایی، خشکبار، لوازم الکترونیکی و موبایل به فعالیت می پردازند.

خیابان جمهوری تهران

از جاذبه دیدنی و گردشگری در اطراف این خیابان می توان. به مدرسه فیروز بهرام، کافه نادری، راسته ماهی فروشان، چهارراه استانبول (اسلامبول) ، میدان استقلال ، مسجد هدایت ، بازار لوستر فروشی لاله زار ، خیابان سپهسالار یا منوچهری اشاره کرد.

۴.خیابان آزادی تهران

خیابان آزادی یا آیزنهاور در غرب تهران واقع شده است. این خیابان به نسبت سایر مناطق تهران جوان تر میباشد. و از مهم‌ترین پایانه‌های ورودی به تهران از سمت غرب و شمال غرب به حساب می آید. خیابان آزادی به مناطق قدیمی غرب شهر تهران مانند منطقه جیحون، کارون، نواب، فرودگاه و آذربایجان متصل میباشد.

محله آزادی یکی از قدیمی ترین محله های تهران میباشد. که به دلیل نزدیکی به برج آزادی و میدان انقلاب یکی از شلوغ ترین مناطق مسکونی شهری تهران است. در راستای خیابان آزادی مراکز دولتی مهم از بانک‌ها، مخابرات و ادارات دولتی واقع شده اند. که از مهمترین آنها می توان به سازمان تامین اجتماعی، اداره کار و امور اجتماعی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان نقشه کشی کشور نام برد.

خیابان آزادی تهران

از جاذبه دیدنی و گردشگری در اطراف این خیابان می توان. به  برج آزادی، سازمان نقشه برداری کشور، مرکز خرید ایران مال، کارخانه زمزم، ارگ میراث فرهنگی و گردشگری، حسینیه بزرگ امام حسن (ع) ، مسجد صاحب الزمان ، مجموعه ورزشی شهدای جیحون ، ورزشگاه آزادی،  زیرگذر آزادی می توان نام برد.

۵.خیابان ناصر خسرو

خیابان ناصرخسرو یا خیابان ناصریه یکی دیگر از خیابان های قدیمی شهر تهران میباشد. که جز مناطق مهم توریستی و البته چالشی شهر نیز به حساب می آید. این خیابان دروازه شمال به جنوب تهران میباشد. که شمال آن به میدان توپخانه و جنوب به خیابان ۱۵ خرداد متصل می شود.

اولین داروخانه و چاپخانه ایران نیز در خیابان ناصرخسرو ایجاد گشته است. در حال حاضر نیز این خیابان بورس لوازم و تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی، لوازم مکانیکی، کتاب، لوازم التحریر و دوربین است.

خیابان ناصرخسرو در سال ۱۲۸۵ ایجاد گشته است. در آن سال ناصر الدین شاه دستور داده، تا خندق قدیم تهران را پر کنند و خندق جدیدی برای شهر احداث کنند. طبق فرمان شاه، خندق تهران پر می گردد. و خیابان ناصریه یا ناصرخسرو روی آن ایجاد می گردد.

چهار سال بعد وظیفه ساماندهی خیابان به شخصی به نام امین حضور الدوله محول گشته است. امروز نام او بر یکی از خیابان‌های ناصرخسرو نهاده اند. خیابان امین حضور پاتوق نوعروس ها برای خرید لوازم خانگی برقی است.

خیابان تهران- ناصر خسرو

خیابان تهران- ناصر خسرو
از جاذبه دیدنی و گردشگری در اطراف این خیابان می توان. به دبیرستان و مدرسه علمیه مروی، بنای شمس‌العماره (کاخ گلستان) ، مدرسه دارالفنون ، بنای تاریخی سرای روشن ، مسجد شاه یا مسجد امام خمینی ،محله سرچشمه ،کوچه مروی اشاره کرد.

 ۶.خیابان خیام تهران

خیابان خیام در زمان قاجار به نام خیابان جلیل آباد یا جلیل الملک نامیده شده است. از زمان پهلوی به بعد نام آن به خیام نیشابوری (فیلسوف و شاعر ایرانی) تغییر نام داده است. خیابان خیام به طول ۳ کیلومتر طول در منطقه ۱۲ شهرداری تهران واقع شده است. این خیابان در راستای شمال به جنوب تهران قرار گرفته است. و به خیابان امام خمینی و شوش متصل می گردد.

چهار راه گلوبندک در تقاطع خیابان پانزده خرداد و میدان محمدیه در خیابان مولوی از جمله مهمترین مناطق شهری تهران در اطراف خیابان خیام میباشد.

خیابان تهران- خیام

از جاذبه دیدنی و گردشگری در اطراف این خیابان می توان از  چهارراه گلوبندک، میدان محمدیه (میدان اعدام)،  امام زاده سید اصرالدین ، کاروانسرای قدیمی خیام (که به سفرخانه تبدیل شده است) ، کوچه کربلایی ها، خیابان صوراسرافیل،  پارک شهر (منطقه تاریخی سنگلچ) نام برد.

۷. خیابان افریقا یا نلسون ماندلا تهران

بلوار نلسون ماندلا یا خیابان آفریقا یا جردن یکی از خیابان های دیدنی تهران در شمال شهر میباشد. که دارای حدود ۶ کیلومتر طول میباشد. این خیابان از مریم شرقی در الهیه تا آرژانتین امتداد میابد. و جزو خیابان های شمال به جنوب تهران میباشد. همچنین بلوار میرداماد، بزرگراه مدرس و الهیه، میدان آرژانتین در این مسیر واقع شده است.

در گذشته نام‌خیابان به جردن مشهور بوده، که به افتخار ساموئل مارتین جردن بانی دبیرستان البرز نامگذاری گشته است. او یک مبلغ مسیحی که در ایران فعالیت داشته است. و در دانشگاه یوسی آی کالیفرنیا مؤسس رشته ایرانشناسی میباشد. پس از انقلاب نام خیابان به آفریقا تغییر کرده، تا آنکه مجدد در سال ۱۳۹۳ به نام نلسون ماندلا تغییر یافته است.

خیابان جردن را می توانیم خیابان سفارتخانه های ایران نیز نامید.زیرا سفارتخانه های کنیا، فیلیپین، ایتالیا، قطر، سریلانکا، عمان، ونزوئلا، اروگوئه، یونان، سوریه، کویت، سودان، نیجریه، لهستان، بحرین و بنگلادش در این خیابان واقع شده اند.

خیابان افریقا یا نلسون ماندلا تهران

از جاذبه دیدنی و گردشگری در اطراف این خیابان می توان از  روزنامه همشهری ، سازمان انرژی اتمی،  موزه امام علی ، مرکز تجاری الهیه ، خیابان ریاست‌جمهوری ، مرکز فرهنگی هنری صبا ، سُرخه بازار ، پل طبیعت تهران نام برد.

۸.خیابان پاسداران تهران

پاسداران یکی دیگر از خیابان های طولانی شهر تهران میباشد. که نام قدیم خیابان سلطنت آباد بوده است. پاسداران جزو خیابان های شمال به جنوب میباشد. که در قسمت شمال شرق تهران واقع شده است. در مسیر خیابان پاسداران خیابان های شریعتی، سه راه ضرابخانه، پل پاسداران، سه راه اقدسیه، نیاوران، خیابان دولت و یخچال قرار دارد. این خیابان جزو مناطق اعیان‌نشین تهران به حساب می آید. که به محله هایی همچون احتشامیه، پاسداران هروی، چالهزر، دروس، شهید عراقی، اختیاریه، فرمانیه، اقدسیه و صاحبقرانیه متصل است.

خیابان پاسداران تهران

از جاذبه دیدنی و گردشگری در اطراف این خیابان می توان از ، مراکز خرید پاسداران و شریعتی مانند خانه چرم درسا ، شهربازی الماس هروی، برج سفید پاسداران ، خانه دکتر مطهری ، استخر بزرگ پاسداران ، سفارتخانه های سوئیس و انگلیس ، مسجد قلهک ، باغ قلهک،  حسینیه ارشاد نام برد.

۹.خیابان سی تیر تهران

سی تیر یکی از قدیمی ترین و البته پویاترین خیابان های دیدنی تهران میباشد. که در منطقه ۱۲ واقع شده است. در سال های اخیر بیشتر مردم نام خیابان سی تیر را به خاطر فود استریت آن شنیده، که این تنها بخشی از جذابیت های خیابان کوچک سی تیر میباشد. خیابان سی تیر اصلی ترین گزینه برای تور تهرانگردی (تور تهران قدیم) به حساب می آید. که از خیابان امام خمینی شروع می گردد، و تا تقاطع جمهوری با خیابان میرزاکوچک خان منتهی میگردد.

در گذشته خیابان سی تیر را به نام خیابان قوام السلطنه یا خیابان ادیان می نامیدند. چون در آن کلیسای انجیلی، کنیسه حییم و آتشکده زرتشتی آدریان واقع شده است. در سال های اخیر به همت شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی برنامه های ویژه ای در خیابان سی تیر اجرا می گردد. تا مرکز تفریحی و فرهنگی مناسبی برای گردشگران به ویژه خانواده های تهرانی فراهم شود. برگزاری بازارچه های صنایع دستی، ایستگاه اقوام، فود استریت سی تیر و برنامه تور رایگان تهرانگردی از مهمترین برنامه هایی است. که می توان به از آنها نام برد.

خیابان سی تیر تهران

از جاذبه دیدنی و گردشگری در اطراف این خیابان می توان، به  موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران، موزه پست ، موزه عبرت، کاخ موزه گلستان ، کلیسای انجیلی یا پطرس مقدس ، کنیسه حییم ، موزه آبگینه و سفالینه ، موزه علوم و فناوری ایران ، بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد.

۱۰.خیابان لاله زار تهران

خیابان لاله زار یکی از خیابان های تاریخی و خاطره انگیز شهر تهران میباشد. ناصرالدین شاه پس از بازگشت از سفر اولش به فرهنگستان به فکر احداث خیابان شبیه شانزلیزه در تهران میباشد. شاه به دارالخلافه دستور داده، تا از میان باغ های مصفا لاله زار خیابانی احداث کنند، و در آن شهرفرنگ اروپایی ایجاد گردد.
به همین دلیل خیابان لاله زار یا شانزه لیزه تهران در دوره قاجار و اوایل پهلوی، نمادی از نوگرایی و مدرنیسیم در ایران بوده است. بسیاری از ساختمان ها، رستوران ها، تجارتخانه ها، خیاط‌خانه ها و سینماها در این خیابان و به سبک اروپایی ایجاد گشته اند. در حال حاضر خیابان لاله زار از جنوب به میدان امام خمینی و از شمال به خیابان انقلاب امتداد می یابد.
۱۰.خیابان لاله زار تهران

از جاذبه دیدنی و گردشگری در اطراف این خیابان می توان، به عمارت کافه پارس،  گراند هتل لاله زار،  کافه افق طلایی، کافه لاله زار، کافه پارس ، سینما لاله (سینما رکس)، سینما نادر، رودکی، فرودسی،  تئاتر سعدی، نصر، پارس، تماشاخته گیتی ، مجموعه مسکونی خانواده اتحادیه ، خانه معین التجار بوشهری ، عمارت مشیرالدوله ، مسجد هدایت اشاره کرد.

 

 

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. متاسفانه عمارت کافه پارس اگر چه دستی به سر و گوشش کشیده شده ولی کاربری نامرتبط داره و کافه آیبتا هم که درمجاورت این کافه قرار گرفته حدود یک ماه پیش دچار آتش سوزی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا