تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیتهران

خیابان ولیعصر تهران ، طولانی ترین خیابان خاورمیانه

خیابان ولیعصر تهران جزو آن دسته از خیابان‌هایی است که وقتی نامش به میان می‌آید، ناخودآگاه حجم زیادی از خاطرات مقابل چشمانمان نقش می‌بندد. ساکنان تهران حتما می‌دانند که چهارراه ولیعصر، مخصوصا در فصل پاییز و زمستان چه حال و هوایی دارد. قدم زدن در تمام قسمت‌های ولیعصر جزو شیرین‌ترین خاطره‌های اکثر جوانان تهرانی است.

این خیابان جزو یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران نیز محسوب می‌شود. نام خیابان ولیعصر در سال 1390 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. این خیابان درست در قلب تهران قرار دارد و در طول مسیر خود گذرگاه‌ها، میادین، خیابان‌ها و بزرگراه‌های مختلفی را پشت سر می‌گذارد. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی دقیق خیابان ولیعصر تهران می‌پردازیم.

خیابان ولیعصر تهران

اگر ساکن تهران باشید قطعا تا کنون برای یک بار هم که شده از خیابان طویل و پر رمز و راز ولیعصر عبور کرده‌اید. شمال و جنوب تهران توسط خیابان ولیعصر به یکدیگر وصل می‌شود. این خیابان از یکی از مناطق پرتردد جنوب تهران که همان میدان راه آهن است شروع می‌شود و تا میدان تجریش ادامه پیدا می‌کند. تقریبا می‌توان گفت چشم‌نوازترين مناطق تهران در كنار اين خیابان قرار دارد. محله پررفت و آمد و سرزنده تجریش، چهارراه ولیعصر، پارک ملت و … جزو لوکیشن‌هایی هستند که در این مسیر قرار دارند.

خیابان ولیعصر تهران که حالا چیزی بیشتر از صد سال از عمر آن می‌گذرد، کافه‌ها، مغازه‌ها، پاساژها، پارک‌ها و مناطق مختلف زیادی را در دل خود جای داده است. یکی از دلایل شهرت این خیابان، درخت‌های چنار و سبز آن است. البته متاسفانه این روزها درخت‌های ولیعصر شادابی سابق را ندارند. همچنین طول این خیابان حدود 18 کیلومتر است. به همین دلیل است که خیابان ولیعصر تهران به عنوان بلندترین خیابان ایران و خاورمیانه نیز شناخته می‌شود.

خیابان ولیعصر تهران

بدیهی است که 🙄 با رزرو آنلاین هتل مدت‌ها زودتر از تاریخ سفرمان، انتظار داریم هتلمان را به بهترین قیمت 😎 رزرو کنیم. در اسنپ‌تریپ با توجه به میزان کارکرد زیاد اسنپ‌تریپ با هتل‌های ایران، قراردادهای طولانی مدت با هتل‌ها و گارانتی اتاق‌ها، قیمت اتاق‌ها با تخفیف و با قیمتی کمتر از خرید حضوری در هتل ارائه می‌شود تا علاوه بر خرید آنلاین و آسان، با خرید ارزان یک تجربه‌ی خوب از اعتماد به رزرو هتل اسنپ تریپ برایتان رقم بخورد. 😊🏨💰

تاریخچه خیابان ولیعصر تهران

تاریخچه خیابان ولیعصر تهران، حدودا به 100 سال پیش (سال 1300) بازمی‌گردد. در آن سال رضا خان وزیر جنگ بود. کاخ‌های قاجاری در آن دوره در قسمت‌های شمال و جنوبی تهران قرار گرفته بود. برای مثال کاخ مرمر (کاخ زمستانی) در جنوب و سایر کاخ‌ها در شمال تهران قرار داشت. مسیر رفت و آمد بین این کاخ‌ها دشوار بود. به همین دلیل رضا خان به فکر ساخت خیابانی افتاد که دو قسمت جنوبی و شمالی تهران را به یکدیگر وصل کند.

خیابان ولیعصر تهران

خیابان ولیعصر تهران قبل از انقلاب اسلامی به عنوان خیابان پهلوی معروف بود. همچنین از آن به عنوان خیابان اختصاصی پهلوی نیز یاد می‌کردند. جالب است بدانید که تا سال 1320 تنها نظامیان، درباریان و افراد خاص حق عبور از این خیابان را داشتند. اما پس از آن کم کم عبور از آن برای عموم مردم نیز باز شد. اگر با جغرافیای تهران آشنا باشید احتمالا می‌دانید که این خیابان از نقاط خوش آب و هوایی عبور می‌کند. همین موضوع باعث شد تا به مرور زمان کسب و کارهای زیادی در اطراف آن شروع به کار کنند. در نهایت این خیابان به یکی از پررونق‌ترین و شلوغ‌ترین قسمت‌های تهران تبدیل شد.

گذرگاه‌های مهم در مسیر خیابان ولیعصر تهران

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، خیابان ولیعصر از مناطق زیادی عبور می‌کند و به عنوان یکی از شاه‌راه‌های تهران نیز شناخته می‌شود. مسیر هجده کلیومتری ولیعصر گذرگاه‌های مهم زیادی را پشت سر می‌گذارد که اصلی‌ترین آن‌ها شامل این چند مورد می‌شود:

میدان راه آهن

میدان راه آهن در منطقه 16 تهران قرار دارد. همچنین نقطه شروع خیابان ولیعصر تهران نیز در این میدان قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این میدان، وجود قدیمی‌ترین ایستگاه راه آهن ایران است. این ایستگاه مبدا و مقصد قطارهای زیادی است. به همین دلیل است که مسافران زیادی وارد این منطقه از تهران می‌شوند.

چهار راه ولیعصر

اگر خیابان ولیعصر را کمی به سمت شمال تهران طی کنید به چهارراه ولیعصر می‌رسید. تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان انقلاب باعث ایجاد چهار راه ولیعصر می‌شود. این چهار راه به دلیل وجود مراکز خرید بزرگ، کافه‌های زیاد و مراکز دانشگاهی متعدد از شهرت زیادی برخوردار است.

میدان ولیعصر

کمی بعد از چهار راه ولیعصر، میدان ولیعصر قرار دارد. این میدان درست میان خیابان ولیعصر تهران و تقاطع بلوار کریمخان و بلوار کشاورز قرار دارد. همچنین ایستگاه مترو میدان ولیعصر نیز درست میان میدان قرار گرفته است. دلیل اهمیت میدان ولیعصر این است که فروشگاه‌های متعدد لوازم الکترونیکی و پوشاک و همچنین چندین سینمای معروف در اطراف آن وجود دارد.

میدان ونک

در گذشته میدان ونک را به عنوان ده ونک می‌شناختند. این میدان در منطقه 3 تهران قرار دارد. اگر کمی خیابان ولیعصر تهران را به سمت شمال ادامه دهیم به میدان ونک می‌رسیم. این میدان جزو نقاط شلوغ و پررفت و آمد تهران است. زیرا مراکز اداری و تجاری زیادی در اطراف آن قرار دارند.

خیابان ولیعصر تهران

میدان تجریش

در نهایت نقطه پایانی خیابان ولیعصر تهران، میدان تجریش است. این میدان در منطقه یک تهران قرار دارد و جزو قدیمی‌ترین مناطق تهران است. البته محله تجریش جزو معدود نقاط تهران است که بافت قدیمی خود را تا حد زیادی حفظ کرده است. میدان تجریش به دلیل نزدیکی زیاد به امام زاده صالح (ع) و همچنین اماکن تفریحی مثل درکه، دربند، پارک جمشیدیه، کاخ سعد آباد و … از اهمیت زیادی برخوردار است.

جاذبه‌های گردشگری خیابان ولیعصر

خیابانی که قدمت 100 ساله دارد، قطعا می‌تواند میزبان خوبی برای گردشگران باشد. فرقی ندارد که ساکن تهران باشید یا به عنوان توریست به تهران سفر کرده باشید. در هر صورت خیابان طویل ولیعصر می‌تواند حرف‌های زیادی برای سرگرم کردن شما داشته باشد. در ادامه به مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران که در خیابان ولیعصر قرار داد اشاره می‌کنیم.

کاخ مرمر

کاخ مرمر در نزدیکی تقاطع خیابان ولیعصر تهران با خیابان امام خمینی قرار دارد. قدمت این کاخ به دوران پهلوی باز می‌گردد. در سال‌های آخر دوران حکومت پهلوی، کاخ مرمر تبدیل به موزه شد. پس از گذشت زمان و انقلاب اسلامی این کاخ دوباره در اختیار نهادهای حکومتی قرار گرفت. اما از سال 1398 دوباره درب‌های این ساختمان قدیمی به روی عموم مردم باز شد. اما هنوز در برخی از بازه‌های زمانی امکان بازدید از آن برای عموم مردم وجود ندارد.

تئاتر شهر و پارک دانشجو

اگر علاقه‌مند به هنر و مخصوصا هنرهای نمایشی باشید، قطعا ساختمان تاتر شهر و پارک دانشجو مکان‌های خاطره‌انگیزی برای شما خواهند بود. این ساختمان در پارک دانشجو و در چهارراه ولیعصر قرار دارد. این پارک جزو پرترددترین نقاط تهران است. زیرا ایستگاه مترو و بی آر تی در نزدیکی آن قرار دارد و به بسیاری از مراکز دانشگاهی و اداری نیز نزدیک است. ساختمان تاتر شهر نیز میزبان بسیاری از گروه‌های تاتر در تهران است و با معماری خاص خود شناخته می‌شود.

تئاتر شهر

سینما قدس، سینما استقلال و سینما آفریقا

سه عدد از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین سینماهای شهر تهران درست در نزدیکی خیابان ولیعصر قرار دارند. وجود این سینماها در مرکز شهر باعث شده تا از زمان‌های گذشته تا کنون پاتوق بسیاری از اهالی هنر و سینما باشد. اصلی‌ترین ویژگی‌های آن‌ها نیز شامل این موارد می‌شود:

  • سینما قدس (نام پیشین: پولیدور)، تاسیس در سال 1346 با حدود 500 نفر ظرفیت
  • سینما استقلال (نام پیشین: امپایر)، تاسیس در سال 1339 با حدود 700 نفر ظرفیت
  • سینما آفریقا (نام پیشین: آتلانتیک)، تاسیس در سال 1343 با حدود 1000 نفر ظرفیت

پارک ساعی

یکی از زیباترین و معروف‌ترین پارک‌های تهران، پارک ساعی است که ساختاری پلکانی و جنگلی دارد. پارک ساعی، با فضای سبز و چشم‌نواز در خیابان ولیعصر تهران قرار دارد. مهم‌ترین جاذبه‌های آن شامل مجسمه حیوانات، باغ پرندگان و … اشاره کرد. همچنین پارک ساعی داری شش ورودی مختلف است که در خیابان‌های وزرا و ولیعصر قرار دارد.

پارک ملت

یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران پارک ملت است که در خیابان ولیعصر تهران قرار دارد. وسعت این پارک زیاد است و امکانات ورزشی و تفریحی متعددی دارد. از جمله امکانات این پارک می‌توان به دریاچه، آبنما، مسیر جاده تندرستی، میزهای تنیس، زمین والیبال، زمین بدمینتون، فوتبال دستی، میز پینگ‌پنگ و زمین اسکیت سواری کودکان اشاره کرد. همچنین سینما ملت نیز به عنوان یکی از معروف‌ترین سینماهای شهر تهران در این پارک قرار دارد.

باغ فردوس

قطعا یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران، باغ فردوس است. این باغ در نزدیکی خیابان ولیعصر تهران و میدان تجریش قرار دارد. ت. موزه سینما نیز در سال 1381 در این باغ تاسیس شد. باغ فردوس فضای بسیار دلنشین و سرسبزی دارد. کافه، کتاب فروشی و جذابیت‌های دیگری که در این فضا وجود دارند توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. همچنین ساختمان باشکوهی که در این باغ وجود دارد در گذشته محل برگزاری جشن‌های هنری و ملی بوده و تاریخ آن به دوران قاجار باز می‌گردد.

باغ فردوس

درخت‌های چنار ولیعصر

زمانی که رضاخان دستور ساخت این خیابان را صادر کرد، کاشت تعداد زیادی درخت چنار در دو طرف آن را نیز ضمیمه دستور خود کرده بود. به همین دلیل در هر دو متر یک درخت چنار و در میان آن‌ها یک بوته گل سرخ قرار گرفت. رضا خان فکر آبیاری این درخت‌ها را هم کرده بود. حفر دو چاه در سه راه زعفرانیه یکی از اقدامات او در راستای آبیاری درخت‌ها بود. طبق آماری که اکنون در دسترس است، ابتدا حدود 24 هزار اصله درخت چنار در دو طرف خیابان ولیعصر کاشته شد. اما متاسفانه اکنون تنها 8 هزار درخت باقی مانده است.

شمال به جنوب تهران با خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر تهران به عنوان یکی از شاه‌راه‌های شهر تهران خیابان‌های اصلی و فرعی زیادی را به هم وصل می‌کند. این خیابان بی‌شک یکی از جذابیت‌های اصلی شهر تهران محسوب می‌شود. خیابانی سرشار از خاطره و اتفاقات خوب و بد که درست زیر گوشمان قرار دارد اما نسبت به آن بی‌تفاوت هستیم. اگر در شهری به غیر از تهران ساکن هستید، حتما در زمان سفر به تهران بازدید از بخش‌های مختلف این خیابان را در برنامه خود قرار دهید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا