تور

اجاره خودرو در دبی
استان لرستانایرانگردیدورود

دریاچه زیبای گهر دورود | استان لرستان

دریاچه گهر

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با دریاچه گهر را که یکی از جاهای دیدنی لرستان است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

دریاچه گهر

دریاچه گهر از بزرگترین دریاچه های آب شیرین کشور می باشد و یکی از بهترین مکان ها برای صید قزل آلا محسوب می شود. این دریاچه در ارتفاع 2360 متری از سطح دریا و در بین رشته کوه های اشترانکوه قرار گرفته است. طبیت بکر و آب شفاف این دریاچه نگاه هر گردشگری را جذب خواهد کرد.

گردشگرانی که به کوه نوردی علاقه مند باشند می توانند به قله های اشترانکوه که در اطراف دریاچه می باشند صعود داشته باشند. مسیر دسترسی به این دریاچه به دلیل اینکه راه ماشین رو ندارد تا حدی توانسته است این منطقه را بکر و دست نخورده باقی بگذارد.

دریاچه گهر

در گویش محلی، گهر به‌ معنای آب جمع شده در گودی با عمق زیاد است.این دریاچه از دو قسمت تشکیل شده است که شامل گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌شود. گهر بزرگ حدود 1800طول، و عرضی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر دارد و عمق آن در ژرف‌ترین نقطه به ۳۰ متر هم می‌رسد.

دریاچه گهر

عمق دریاچه گهر کوچک بین یک تا سه متر است و طول آن 500 و عرض  آن در حدود ۱۵۰ متر است. گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده‌است. این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد. بنابراین احتمالاً در اثر جنبش گسل و رویداد یک زمین لغزش سنگ ریزش تشکیل شده‌است.

اطراف دریاچه گهر پوشیده از درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موی وحشی می باشد که با تلفیق گل های لاله واژگون، شقایق، زنبقو لاله وحشی تاج خروسی و اختر منظره شگفت انگیری را ایجاد می کند.

دریاچه گهر

این دریاچه ساحلی ماسه ای دارد البته به غیر از سواحل ضلع شرقی و غربی. سواحل این بخش ها از نوع صخره ای می باشد. در قسمت های بالا و پایین دریاچه جنگلی انبوه می باشد که متاسفانه در شرف نابودی است. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه سرازیر می شود که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می توان به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید. عمق آن کم است و ماهی های دریاچه را با کمی دقت می توان به راحتی مشاهده کرد. جریان ورودی آب دریاچه ۱۰ فوت مکعب بر ثانیه و جریان خروجی آن حدود ۲۰ فوت مکعب بر ثانیه می‌باشد. علت افزایش حجم آب خروجی دریاچه وجود چشمه‌های در قسمت تحتانی آن است.

دریاچه گهر

نکات مهم درسفر به دریاچه

1- بهترین فصل اواخر اردیبهشت ماه میباشد که البته شب هایش کمی سرد است.

2 –تا اواسط خرداد ماهیگیری ممنوع است وپس از آن اخذ مجوز ازمحیط بانی سمت غرب دریاچه الزامی است.

3- جهت اسکان سمت غرب دریاچه دارای نگهبان وبرق وسکوی چادر زدن می باشد و امنیت بهتری دارد.

4- دیدن ستاره ها را در آسمان گهر فراموش نکنید چون بسیار زیبا هستند.

5- از زیبایی طبیعت لذت ببرید ولی آن را تخریب نکنید.

آدرس: استان لرستان ، درود ، منطقه حفاظت شده اشترانکوه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا