تور

اجاره خودرو در دبی
استان کردستانایرانگردی

روستای بلبر کردستان

روستای بلبر

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به روستای بلبر  که یکی از جاهای دیدنی کردستان است خواهیم پرداخت، پس در ادامه با ما همراه باشید.

روستای بُلبَر در استان کردستان می باشد که از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد است.این روستا در 70 کیلومتری سروآباد واقع شده است و رودخانه سیروان در کنار آن جاری است که یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران را به تصویر کشیده است. این روستا تنها روستایی است که مناظر زیبایش طبیعی و بکر بجا مانده است. روستای زیبای بلبر علاوه بر سیروان دارای چشمه‌های فصلی موقتی به نام بلچمی هست که زیباییش بسیار حیران کننده است.

روستای بلبر

نامگذاری روستای بلبر

بلبر یک واژه یونانی شامل «بل» به معنی “خدای آب ها”  می باشد و کلمه بلبر “جلوی آب” را معنا می دهد. از انجا که منابع آبی فراوان و چشمه ها و آبشار های بسیاری در این منطقه وجود دارد است. بزرگان و نام اوران این روستا در سال های بسیار قبل از میلاد مسیح نام این روستای حیرت انگیز را روستای بلبر نامگذاری کرده اند.

معماری روستا

معماری روستا به صورت پلکانی و خانه های کاملا سنتی می باشد. این روستا، روستای ماسوله گیلان را با خانه هایی با معماری پلکانی و بافتی قدیمی را برایمان تداعی می کند. در روستای بلبر خانه ها در دامنه کوه شاهو به صورت پلکانی با کوچه های باریک وتنگ ساخته شده اند.که حس قدمت معماری بکر را به تصویر می کشد.

روستای بلبر

چاذبه های طبیعی روستای بلبر

طولانی ترین و بزرگ ترین رودخانه کردستان، کرمانشاه و هورامان رود سیروان است که رودخانه ی  “چم گران” از ان سرچشمه می گیرد.رود سیروان منطقه اورامان را شامل دو بخش می‌کند. یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی و توریستی معروف این روستا چشمه‌ی محلی  “وله ساجی” است که ارامشی بی نظیر دارد.

مسیر رسیدن به روستا

یکی از راه های رسیدن به روستای زیبای بلبر سروآباد یک جاده پر پیچ و خم است که همانند مسیر جاده چالوس می باشد. زیبایی بی نظیر نمای کلی روستا عکاسان و گردشگران را در ابتدای جاده نگه می دارد.

برای رسیدن به روستا دو مسیر وجود دارد. اگر مبدا حرکت شما سنندج باشد  شما می توانید با گذر از جاده مریوان به سروآباد و سپس گذراندن از اورامان  و بعد از رسیدن به شالیار، وارد این روستای بی نظیر شوید. در نزدیکی روستای اورامان تابلو به بهشت گمشده کردستان خوش آمدید شما را به سوی خود می خواند. اگر مسیر رسیدن به این روستا را ادامه دهید از روستاهای نوسن، سلین و ناو هم گذر می کنید و بعد از آنها طبیعت زیبای آبشار بل و روستای هجیج نمایان می شود.

مسیر دوم هم از استان کرمانشاه، از راه جوانرود و پاوه است که راه مناسب برای کسانی است که به غارنوردی علاقه‌مند هستند زیرا غار قوری قلعه که بزرگترین غار آبی جهان است در این مسیر قرار دارد. همچنین می توانید از جاذبه های دیگر اورامان همچون روستای ژیوار، دریاچه زریوار و روستای هویه دیدن کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا