تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

روستای عارفی مشهد

روستای عارفی مشهد که در 14 کیلومتری جنوب شهری این شهر قرار دارد، یکی از روستاهای ناشناخته مشهد به شمار می‌آید. این روستا تقریبا از دید مشهدی‌ها نیز پنهان بوده و تقریبا اطلاعات کمی از این روستا موجود است.

ما در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر ، تمام سعی خود را کردیم تا اطاعات دقیق و جذابی نسبت به این روستا، به شما بدهیم.

معرفی روستای عارفی مشهد

در اطراف بخش احمدآباد مشهد در استان خراسان رضوی، روستایی به نام عارفی وجود دارد. محل دقیق قرارگیری این روستا، در 14 کیلومتری جنوب شرقی شهر زیارتی و سیاحتی مشهد است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری ثبت شده همراه با طبیعت بکری است که می‌تواند چند روزی شما را از زندگی پرترافیک شهری دور کند.

در اصل، در میان کوه‌های خلج مشهد یک دره‌ای وجود دارد که این دره، امروزه به روستای عارفی تبدیل شد. یک رودخانه بسیار زیبا از میان این روستا می‌گذرد که هر دو طرف اطراف آن را با دشت‌هایی از جو و گندمزار پر کرده است.

با وجود زمین‌خواری‌هایی که این روزها در طبیعت بکر روستای عارفی انجام می‌شود، کمی از بافت سنتی و معماری قدیمی آن را می‌کاهد. ولی این روستا همچنان زیبایی‌ها و طبیعت بکر خودش را دارد و چیزی از زیباهای آن کم نمی‌شود. هنگامی که از بالای تپه‌های ورودی، به تمام روستای عارفی نگاه می‌کنید، تنها طبیعت بکری را می‌بینید که درختان سرسبز آن زیبایی را چند برابر می‌کنند.

طول باغ‌ها و رودخانه روستای عارفی چیزی حدود 6 کیلومتر است. بعد از اتمام این 6 کیلومتر به رشته کوه‌های بینالود می‌رسید که محلی به نام تخته چنار نام دارد. درختان چناری که در تخته چنار، درختانی کهن سال، با قدمتی بالا هستند که زیبایی این منطقه را چندین برابر می‌کنند.

روستای عارفی در مشهد و جاذبه‌های گردشگری آن

دیدنی‌های روستای عارفی مشهد

همان‌طور که گفتیم، روستای عارفی نیز مانند هر روستای دیگری دارای دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. در ادامه این مقاله به چند نمونه از این جاذبه‌ها می‌پردازیم.

رشته کوه‌های بینالود

رشته کوه‌های بینالود، در استان خراسان رضوی، در بین دو شهر قوچان و نیشابور قرار دارد. منطقه بینالود به طور کلی دارای آب و هوای گرم و خشکی است ولی بارندگی زیادی دارد. شما تا اواسط تابستان نیز می‌توانید بر روی نوک قله‌های این رشته کوه، برف را مشاهده کنید.

به دلیل آب و هوا و بارندگی فراوانی که این منطقه را فرا گرفته، گیاه ریواس به طور خودرو در این منطقه رشد می‌کند. همچنین، به دلیل نزدیکی به روستای عارفی، این منطقه یکی از جاذبه‌های گردشگری آن به حساب میآید.

کوه‌های خلج

کوه‌های خلج که یکی از دیدنی‌های جذاب روستای عارفی به حساب می‌آیند، در 7 کیلومتری مشهد قرار دارند. در دل این کوه، 7 حوضچه واقع شده که هر یک می‌تواند به اندازه یک استخر کوچک باشد. آب داخل این حوضچه‌ها، یکی‌یکی از درون یک دیگر انتقال پیدا می‌کنند. این 7 حوض چیزی حدود 570 هکتار وسعت دارد که منطقه‌ای بکر و خاصی را می‌سازد.

در فصل بهار، تمامی این حوضچه‌ها پر از آب می‌شود. همچنین، شکوفه‌های شقایقی که در فصل بهار باز شده‌اند، زیبایی این منظره را چندین برابر می‌کند. پس، بهترین فصل برای بازدید از این جاذبه گردشگری در نزدیکی روستای عارفی، بهار است. پیشنهاد می‌شود به دلیل آب و هوای خوب در فصل بهار، به آن جا سفر کنید.

زندگی مردم روستای عارفی مشهد

نسبت به لباس محلی و غذاهای محلی این روستا، چیز زیادی در دست نیست ولی رسوم جالبی دارند که می‌خواهیم به آنها بپردازیم.

مردمان روستای عارفی به دلیل نزدیکی به یکدیگر، به راحتی می‌توانند برای خود همسر انتخاب کنند. معمولا این کار در گذشته توسط مادر داماد انجام می‌شد. یعنی مادر پسری، یک دختر از روستا را برای پسرش می‌پسندید و بعد همراه با خانواده به خواستگاری آن دختر برای پسر خود می‌رفت. ولی امروزه در این روستا نیز، انتخاب همسر به عهده خود پسر است و او باید همسر آینده خود را انتخاب کند.

روستای عارفی مشهد

بعد از انتخاب، چهار نفر از بزرگان روستا به خانه پدری دختر می‌روند و جواب آنها را نسبت به این خواستگاری جویا می‌شوند. اگر که جواب خانواده دختر «بله» باشد، در روز آینده، خانواده داماد به همراه 20 الی 30 نفر از بزرگانشان به خانه پدری عروس می‌روند. در این مراسم که بله برون یا کاغذ نویسی نام دارد، تمام شرایط ازدواج ذکر می‌شود. مهریه و شیربها تعیین شده در داخل این کاغذ نویسی نوشته و توسط بزرگان مجلس امضا می‌شود.

چند روز بعد از مراسم بله برون، مراسم عقد است. این مراسم در بعد از ظهر یک روز به مدت 3 الی 4 ساعت همراه با جشن و پای کوبی برگزار می‌شود.

فصل مناسب برای سفر به روستای عارفی مشهد

آب و هوای روستای عارفی همیشه تقریبا 10 درجه از تهران سردتر است. به همین دلیل، تابستان‌های خنک ولی زمستان‌هایی سرد و سوزناک دارد. پس بهترین زمان برای سفر به این روستای ناشناخته، فصل بهار و تابستان است. در این فصول، شما شاهد طبیعی بکر و سرسبز در روستای عارفی خواهید بود. همچنین، شکوفه‌هایی که در فصل بهار باز می‌شوند، ظاهری تازه و دلپذیری را به روستا می‌دهد.

روستای عارفی مشهد

در فصل تابستان نیز انواع میوه‌ها در این روستا موجود است که می‌تواند سفری خوشمزه را برای شما به یادگار بگذارد. در نهایت، باید بگوییم که سفر به این روستای ناشناخته را هرگز از دست ندهید. در زمان و فصل مناسب به بازدید از این روستا بروید و از طبیعت دلپذیر آن برای رهایی چند روزه از ترافیک‌های شهری استفاده کنید.

ساخت ویلا و خانه در روستای عارفی مشهد

دسترسی به روستای عارفی مشهد

برای رسیدن به روستای عارفی، 14 کیلومتر از پلیس راه مشهد به سمت نیشابور طی کنید تا به روستای ده غیبی برسید. بعد از گذشت از روستای ده غیبی و روستای بالندر به روستای زیبای عارفی در مشهد می‌رسید.

نشانی این روستا: جاده مشهد به سمت نیشابور، بعد از روستای ده غیبی، بعد از روستای بالندر، روستای عارفی مشهد

در آخر

توصیه می‌شود در بازدید و سفر به این روستای ناشناخته، حتما از یک راه بلد یا تور لیدر کمک بگیرید. زیرا امکان گم شدن شما در این روستا وجود دارد. روستای عارفی مشهد یکی از روستاهای ناشناخته ایران به حساب می‌آید که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا