تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیهرمز

ساحل سرخ هرمز | Red Beach

ساحل سرخ هرمز

در این سری از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با ساحل سرخ هرمز را که یکی از جاهای دیدنی هرمزگان است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

ساحل سرخ هرمز

جزیره هرمز جزیره ای کوچک در خلیج فارس و در استان هرمزگان می باشد. در خلیج فارس جزایر دیگری نیز وجود دارد اما جزیره هرمز که به جزیره رنگ ها شهرت دارد جذابیت های خاص خودش را دارد. این جزیره با ساحلی متفاوت و ویژه دارای چشم اندازی عجیب است. رنگ خاک این ساحل قرمز رنگ است به صورتی که موج های ساحل رخ رنگ دیده می شوند به همین دلیل به ساحل سرخ شناخته می شود.

ساحل سرخ هرمز

خاک جزیره هرمز به خاطر وجود املاح و مواد معدنی که در خاک های آن وجود دارد به رنگ های متفاوتی دیده می شود. خاک سرخ جزیره هرمز دارای ارزش اقتصادی زیادی می باشد. در گذشته نزدیک از این خاک در صنایع مختلفی مانند رنگ سازی ،‌لوازم آرایشی و سرامیک سازی و شیشه ساز استفاده می شده است و حتی به سایر به کشور ها صادرات می شده است که امروزه به دلیل جلوگیری از نابود شدن آن صادرات و بکر گیری آن محدود شده است.

ساحل سرخ هرمز

این خاک حتی مصارف خوراکی هم دارد به طوریکه در لیست ادویه های بومی های آن منطقه قرار دارد. این خاک در بین محلی های آنجا گِلک نامیده می شود. بومی های این منطقه از این خاک برای پخت ماهی و نان و حتی ترشی و مرباجات و سس استفاده می کنند و باعث ایجاد طمعی متفاوت در غذاهایشان می شود.یکی از محبوب ترین غذاهای محلی این منطقه به نام «سوراغ» با استفاده از ادویه های ساخته شده با خاک سرخ طبخ می شود.

دلیل سرخی خاک

 در واقع دلیل رنگ سرخ خاک های این منطقه عنصر اکسید آهن است که 70 درصد خاک این منطقه را شامل می شود و باعث قرمز شدن خاک شده است. جزیره هرمز به عنوان یکی از بزرگترین معادن خاک سرخ دنیا شناخته می شود که تخمین زده شده است که در حدود 50 هزار تن از این خاک وجود دارد.

ساحل سرخ هرمز

در جزیره هرمز شما خاک با رنگ های دیگری غیر از سرخ خواهید دید رنگ هایی ماندد طلایی،نقره ای و سفید که باعث جلوه های خاصی شده است.تمامی رنگ های این جزیره در اثر ترکیب شیمیایی حاصل شده اند و از ترکیب کانی های مختلف برای ایجاد سنگ ها  و خاک ها می باشند. البته سنگ های فلزی مانند مگنتیت، هماتیت و اولیژیست سه سنگی هستند که در آن ها اکسید آهن وجود دارد و حتی سنگ فلزی به رنگ طلایی  با نام پیریت وجود دارد که به طلای ابلهان یا چشم شیطان شهرت دارد و مملو از سولفید آهن است.

زمان مناسب برای بازدید

با توجه به اینکه هرمز در جنوب ایران قرار گرفته است و در فصل تابستان دارای دمایی بالا و طاقت فرسا می باشد پیشنهاد می شود  در اوایل فصل بهار یا در فصول پاییز و زمستان به جزیره هرمز سفر کنید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا