تور

اجاره خودرو در دبی
استان هرمزگانایرانگردیسوغاتی

بهترین سوغات و صنایع دستی هرمزگان

سوغات هرمزگان

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با سوغات هرمزگان آشنا می کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

سوغات هرمزگان، خوشمزه ها و صنایع دستی آن

هر گوشه از ایران زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. شمال که می روی طبیعت آن روح را تازه می کند، قلب ایران، کویر می باشد که حرف هایی ناگفته برای گفتن دارد، جنوب که صفا وهم دلی خاص دارد. ناخود آگاه با نام جنوب که می شنویم به یاد محبت و یک رنگی مردمان آن می افتیم. بندر عباس یکی از شهرهای جنوبی ایران و مرکز استان هرمزگان است. مردمان آن به زلالی آب خلیج فارس دریای عمان و به خونگرمی آفتاب سوزان جنوب هستند.

ماهی و میگو

بندر عباس و دیگر بندر های استان هرمزگان در کنار خلیج فارس هستند، منبع غنی از انواع ماهی، میگو و آبزیان است. یکی از شغل های قدیمی مردم این منطقه ماهیگیری است. ماهی گیری به شکل سنتی و مدرن انجام می شود. یکی از سوغات های معروف آن ماهی و میگو می باشد.

ماهی و میگو

خرما

خرما بیشتر در شهرهای حاجی آباد، میناب و رود آب کشت می شود . یکی از بهترین سوغاتی ها همین خرما می باشد. خرما در این شهر ها با کیفیت بالا و قیمت پایین هر گردشگر را مشتاق خرید می کند. خرما به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و آسیای میانه صادر می شود.

اهالی بندر خرمای مرغوب و درجه یک را می فروشند، خرماهای دیگر را برای تولید شیره ی خرما، عسل خرما، چیپس خرما و … به کارخانه ها می فروشند. فرآورده های خرما هم به عنوان سوغات می باشد.

خرما

مرکبات هرمزگان

مرکبات و فرآورده های حاصل از آن یکی دیگر از سوغات هرمزگان است. بندر عباس و دیگر شهرهای هرمزگان دارای بیشترین باغات مرکبات هستند. سالانه درصد بسیار زیادی را برای استان های خود و کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز تامین می کند. مرکبات در این استان شامل: نارنگی، پرتقال، لیمو لیسبون، لیمو شیرین، نارنج، گریپ فروت و لیمو ترش است.

گواوا

در بازار بندر عباس، شما افرادی را می بینید که زیتون می فروشند، اما شما زیتونی نمی بینید و تنها میوه ای کوچکتر از گلابی ولی ظاهری متفاوت می بینید. ایم میوه گواوا است. این میوه گرمسیری است، تنها در سیستان و بلوچستان و هرمزگان کشت می شود.

اگر رفتید به این شهر ها حتما از این میوه بخورید، و یا سوغات بیاورید. عطر آن هم بی نظیر می باشد. این میوه در نیمه اول آبان تا اوایل فروردین در این منطقه می باشد وبا آن مربا و….درست می کنند. این میوه پوستی زرد دارد، طعم آن بی نظیر و دلچسب می باشد. اگر این میوه را در کیف خود بگذارید بوی آن تا مدت ها همراه شما می باشد.

صنایع دستی بندر عباس

صنایع دریایی

شما اگر به ساحل بروید، و شروع به قدم زدن کنید تعداد بسیار زیادی از صدف، حلزون و بقایای آبزیان خلیج فارس می بینید، همه اینها برای جزر و مد دریای خلیج فارس می باشد. اهالی بندر آنها را جمع می کنند و با آنها تابلو، مجسمه، تزئینات، زیور آلات و…. تولید می کنند.

حصیر بافی

حصیر بافی یکی از صنایع دستی آنجا به شمار می آید. در این میان می توان به موارد ذیل اشاره کرد: نوعی زیر انداز بنام(تک)، در پوش کوزه، نوعی سینی گرد و بزرگ بنام(سپ)، دم کش، گلدان حصیری، ظرف میوه، ظرف نگهداری نان(کفه).

حصیر بافی رایج ترین و معمول ترین صنعت دستی استان هرمزگان نام برد، چرا که ماده اولیه آن ، برگ درخت خرما است، در بعضی جاها از نی هم حصیر هم می بافند.

سوزن دوزی

سوزن دوزی یکی از قدیمی ترین روشهای تزیین پارچه در برخی از نقاط ایران است. این هنر در شهر بشاگرد، استان هرمزگان رواج دارد. سوزن دوزی تزیین پارچه با نخ های رنگی می باشد، و به سوزن دوزی های سیستان و بلوچستان شبیه است.

چنته بافی

این هنر زیبا در بشاگرد و با استفاده از دارهای زمینی و توسط زنان هنرمند بافته می شود. نقوش چنته بافی به صورت ذهنی و هندسی می باشد. اطراف چنته ها را با صدف های دریایی و منگوله های رنگی تزیین می کنند. از چنته برای تزیین کپرها استفاده می شود.

خوس دوزی هرمزگان

در هرمزگان، زنان توانمند و ماهر، نوعی سوزن دوزی انجام می دهند که به آنها خوس دوزی می گویند. خوس، نوعی نخ پلاستیک با انواع رنگ ها است که در هرمزگان بیشتر رنگ طلایی و نقره ای استفاده می کنند. این هنر بر روی پارچه ی توری ریز بافت و مخمل با نوارهای نقره ای نقش هایی خیالی و ذهنی طراحی می کنند و با آن، مقنعه و چادر زنانه و البسه را تزیین می کنند. این هنر بسیار مهم می باشد برای مردم هرمزگان، و گاهی برای هدیه، اسم عروس و داماد را روی پارچه خوس دوزی کرده اند و به آنها می دهند.

شیر یکی پیچ

شیر یکی پیچ یک نوع دست بافته داری است. همجواری این استان با کرمان رواج این صنایع دستی می باشد. دارش شبیه گلیم و بافتش شبیه قالی است. در انتها هر رج با پودر نازک پود گذاری می شود. نقشهای این بافته بسیار متنوع می باشد. رنگ های آن و نقش هایش از فکر و ذهن و خلاقیت بافنده، سخن می گوید که از طبیعت و باورهایش الگو گرفته است. شما کمتر این بافت را شبیه هم خواهید دید. بافت شیر یکی پیچ در روستای حاجی آباد رواج دارد.

خرسک بافی

نوعی فرش با پرز های بلند و درشت را خرسک بافی می گویند. این بافت رنگ های محدودی دارد. در بافت ستی از آن از رنگ طبیعی پشم استفاده می شود. در قدیم به عنوان رو انداز استفاده می کردند. امروزه برای پادری و کناره در اندازه های مختلف استفاده می شود. نقش های خرسک معمولا هندسی هستند و بافت خرسک در روستای (درتوجان) رواج دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا