تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانایرانگردیسوغاتیکرمان

معرفی سوغات و صنایع دستی کرمان

استان کرمان یکی از وسیع‌ترین استان‌های ایران است که در سمت مشرق و هم مرز با استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان قرار دارد. مردم این شهر کویری همچون سایر مردم ایران، مردمانی خونگرم و با چهره شرقی هستند که مهمان‌نوازی را از نیاکان خود به ارث برده‌اند. در این مطلب از مجله گردشگری دوباره سفر قرار است راجع ‌به سوغات و صنایع دستی کرمان بیشتر توضیح بدهیم تا اگر روزی قصد مسافرت به این شهر را داشتید بدانید چه چیزهایی را به یادگار از این شهر برای عزیزانتان باید ببرید.

آشنایی با شهر کرمان

کرمان، یکی از استان‌های کویری ایران بوده و در سمت مشرق آن قرار دارد. قدمت کرمان به دوران پادشاهی هخامنشیان باز می‌گردد و جزو تاریخی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. هنگام مسافرت به کرمان، تنها جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر خودنمایی نمی‌کنند بلکه کرمان مانند دیگر شهرهای ایران صنایع دستی و سوغات مخصوص به خود را دارد که به زیبایی تمام جلوه‌گری کرده و چشم گردشگران را مسحور خود می‌کنند. در ادامه ابتدا به معرفی مهم‌ترین و معروف‌ترین صنایع دستی کرمان می‌پردازیم و سپس سوغات مشهور این شهر را معرفی می‌کنیم. کرمان مانند سایر شهرهای کویری ایران، نشانی از امید و زندگی در مردمان کویری است که با سفر به آن می‌توانید معنای قناعت و مناعت‌ طبع را به خوبی درک کنید.

سوغات و صنایع دستی کرمان

مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی کرمان کدام‌اند؟

شهر کرمان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که آب و هوایی کویری دارد و مانند سایر شهرهای ایران بستر اتفاقات مختلفی در طول تاریخ بوده است. این شهر علاوه بر جاذبه‌های توریستی نظیر باغ شاهزاده ماهان، صنایع دستی بی‌نظیری دارد که ظرافت آن‌ها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. بنابراین اگر قرار است به کرمان سری بزنید و نمی‌دانید که کدام سوغات و صنایع دستی کرمان را برای یادگاری با خود بیاورید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

هنر پته‌ دوزی، هنر اصیل زنان کرمانی

حتما تا حالا حداقل یکبار اسم هنر با ارزش پته‌دوزی به گوشتان خورده است، باید بدانید که این هنر یکی از رایج‌ترین هنرهای دستی بین زنان و دختران کرمانی است. پته‌دوزی نوعی هنر سوزن‌دوزی مخصوص شهر کرمان است که برای آن از پارچه مخصوصی به نام عریض استفاده می‌شود. برای ایجاد طرح‌های رنگی روی این پارچه از نخ‌هایی موسوم به ریس استفاده می‌شود و در نهایت پته تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین صنایع دستی شهر کرمان به شمار می‌رود و بسیار با ارزش است. در بازار کرمان می‌توانید لوازم مختلفی نظیر کوسن، بالش، رومیزی و روتختی پته‌دوزی مشاهده کرده و خریداری نمایید. پته‌دوزی یک هدیه زیبا و با ارزش از هنر زنان کرمانی برای مادر و یا خواهرتان می‌تواند باشد.

هنر پته‌دوزی، هنر اصیل زنان کرمانی

ماندگار مانند قالی کرمان

هر جا بحث سوغات و صنایع دستی کرمان باشد، حتما نام قالی کرمان هم آورده می‌شود. قالی‌های شهر کرمان در طرح‌ و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند و به طور میانگین در تمام قالی‌های کرمان مسلما بیشتر از 30 رنگ به چشم می‌خورد. نکته مهمی که راجع‌ به این رنگ‌ها وجود دارد این است که این رنگ‌ها اکثرا رنگ طبیعی هستند و در اثر گذشت زمان کیفیت و زیبایی‌شان را از دست نمی‌دهند.

قالی کرمان

کرمان، شهر مس ایران

یکی دیگر از صنایع دستی معروف شهر کرمان، ظروف مسی تولید شده توسط مسگران کرمانی است که با ظرافت تمام روی آن‌ها کار شده است. کرمان به دلیل وجود معادن مس، یکی از قطب‌های تولید ظروف مسی در ایران است و از گذشته تا به اکنون اکثر تازه عروسان به دنبال تهیه ظروف مسی کرمان بوده‌اند. از مهم‌ترین صنایع دستی که از مس در کرمان ساخته می‌شود می‌توان به بشقاب، کفگیر، قابلمه و تابلوهای مسی اشاره کرد.

ظروف مسی تولید شده توسط مسگران کرمانی

هنر عریض‌ بافی

از دیگر صنایع دستی و هنرهای کرمان می‌توان به هنر عریض‌بافی اشاره کرد که زیبایی بی‌نظیری دارد. عریض نوعی پارچه است که برای هنرهای دیگری نظیر گبربافی و پته‌دوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته عریض ‌بافی با دستگاه‌های چوبی انجام می‌شد اما امروز این هنر تقریبا رو به انقراض است و نمونه‌های کم آن نیز با دستگاه‌های ماشینی انجام می‌شوند.

شال‌ بافی

یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی کرمان شال‌بافی است که از دوره قاجار در کرمان رواج داشته و بیش از هزار سال قدمت دارد. در دوران قاجار شال ‌بافی یکی از شغل‌های اصلی مردم کرمان بوده و شال‌های دست‌ باف کرمانی تنها در لباس دولتمردان و وزیران دیده می‌شدند.

شال‌بافی

این موارد تنها بخشی از صنایع دستی مهم و معروف شهر کرمان بودند. علاوه بر این موارد، هنرهای دیگری نظیر گبر‌دوزی، قالیچه افشار و آجیده‌دوزی از هنرها و صنایع دستی اصیل کرمان هستند که امروز بسیار کمرنگ شده‌اند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین سوغات شهر کرمان می‌پردازیم.

مهم‌ترین سوغات شهر کرمان کدام‌اند؟

در بحث سوغات و صنایع دستی کرمان، نمی‌توان از بخش شیرین ماجرا یعنی سوغاتی‌های خوشمزه و خوش آب و رنگ کرمانی چشم‌پوشی کرد. حتما شما هم تا حالا چند تا از معروف‌ترین سوغاتی‌های کرمان نظیر پسته، زیره و یا کلمپه را چشیده‌اید. باید بدانید که علاوه بر این‌ها کرمان سوغاتی‌های خوشمزه دیگری هم دارد که باید حتما یک بار هم که شده طعم بی‌نظیر آن‌ها را بچشید. در ادامه به معرفی مهم‌ترین سوغات شهر کرمان می‌پردازیم.

پسته

پسته یکی از سوغاتی‌های خوشمزه و البته گران شهر کرمان است که تقریبا همه بهترین نوع آن را متعلق به کرمان می‌دانند. شهر رفسنجان، یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های کشت پسته در جهان به شمار می‌رود زیرا شرایط آب و هوایی گرم و خشک آن بهترین شرایط برای کشت و تولید پسته است. تقریبا بالای هفتاد درصد از پسته ایران در کرمان تولید می‌شود. پس اگر به کرمان سفر کردید، از بین سوغات و صنایع دستی کرمان پسته رفسنجان را از یاد نبرید.

سوغات و صنایع دستی کرمان

خرمای کرمان

همان‌طور که می‌دانید کرمان شهری گرم و خشک است که در بخش‌های جنوبی و شرقی آن نظیر شهر بم خرما تولید می‌شود. خرمای بم، یکی از معروف‌ترین سوغات‌های شهر کرمان بوده و حدودا یک سوم کل خرمای کشور در این شهر تولید می‌شود. خرمای مضافتی کرمان که اغلب در شهرهایی نظیر بم و فهرج کشت می‌شود، کیفیت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل یک محصول صادراتی مهم به شمار می‌رود.

خرمای کرمان

کلمپه

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه کرمانی، کلمپه یا کلوچه خرمایی کرمان است که طعم لذیذی دارد. کلمپه را می‌توانید در قالب‌های متفاوت از بازار کرمان تهیه کنید و طعم بی‌نظیر آن را بچشید.

کلمپه کرمان

قاووت کرمان، مقوی و خوشمزه

یکی از خوشمزه‌ترین و البته معروف‌ترین سوغات کرمان، قاووت است که می‌توانید آن را در بازار کرمان در طعم‌های مختلف تهیه کنید. برای تهیه قاووت از مغزهای مقوی مثل مغز گردو، بادام یا فندق به همراه غلاتی نظیر گندم، جو، کنجد و همچنین شکر کوبیده به شکل پودر استفاده می‌شود که بسیار مقوی است. این سوغات خوشمزه کرمانی، را می‌توانید در شیر و یا آب حل کرده و بخورید.

زیره کرمان

یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف و مشهور کرمان، زیره آن است که کیفیت و طعم مطلوبی دارد. زیره جزو گیاهان دارویی و ادویه‌های مهمی است که به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی به خوبی در کرمان به عمل می‌آید. زیره کرمان در دو نوع سبز و سیاه در بازار وجود دارد که البته زیره سیاه کیفیت بهتری نسبت به زیره سبز دارد.

زیره کرمان

این موارد بخشی از سوغات و صنایع دستی کرمان هستند که می‌توانید آن‌ها را به همراه خود به یادگار از این شهر ببرید. اما برخی از سوغات و خوراکی‌های خوشمزه دیگری در کرمان وجود دارد که می‌توانید هنگام گشت و گذار در شهر کرمان آن‌ها امتحان کنید. از معروف‌ترین این خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فالوده کرمانی
  • مسقطی سیرجان
  • نان پر
  • خرما بریز
  • حلوا پسته
  • سوهان زرند یا سوهان کرمان
  • قطاب کرمان
  • حاجی پسته
  • کماچ سهن

جمع‌بندی

کرمان یکی از شهرهای کویری و شرقی ایران است که جاذبه‌های تاریخی و گردشگری موجود در آن، آن را به یک قطب گردشگری تبدیل کرده است. در این مطلب به بررسی و معرفی سوغات و صنایع دستی کرمان پرداختیم که می‌توانید به هنگام مسافرت به این شهر آن‌ها را تهیه کنید. توصیه می‌کنیم اگر به این شهر زیبا سفر کردید، از سوغاتی‌های خوشمزه آن غافل نشوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا