تور

اجاره خودرو در دبی
استان زنجانایرانگردی

همه چیز درباره حسینیه اعظم زنجان

شهر زنجان یکی از شهرهای کمتر شناخته شده در شمال غرب ایران است. این شهر که در محدوده‌ای کوهستانی قرار دارد به یکی از شهرهای مذهبی ایران معروف است. یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم آن حسینیه اعظم زنجان است. این مسجد که یکی از مکان‌های دیدنی مذهبی زنجان به شمار می‌رود حدود یک قرن قدمت دارد.

حسینیه اعظم زنجان در قسمت جنوبی این شهر قرار دارد و یکی از مراکز اصلی برگزاری مراسم عزاداری در محرم است. پرشورترین و بزرگ‌ترین دسته عزاداری دهه محرم هر سال در حسینیه اعظم زنجان به راه می‌افتد. به همین دلیل است که عزاداری محرم در شهر زنجان شور و حال خاص خود را دارد. در ادامه‌ی این مطلب از مجله گردشگری دوباره سفر به معرفی کامل حسینیه اعظم زنجان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌پردازیم.

حسینیه اعظم زنجان کجاست؟

حسینیه اعظم زنجان که مساحتی حدود 12 هزار متر مربع دارد دارای فضاهای مختلف مذهبی، فرهنگی، درمانی و خدماتی است. حدود یک قرن پیش دو فردی با نام‌های حاج میرزا بابایی و حاج میرزا محمد نقی این مسجد را وقف کرده‌اند. مردم شهر زنجان مراسم عزاداری برای امام حسین را به شکلی منحصر به فرد برگزار می‌کنند. به همین دلیل است که زنجان تبدیل به یکی از شهرهای مذهبی ایران شده است.

موزه‌ی تعزیه

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر زنجان مراسم عزاداری عاشورایی آن است. به همین دلیل است که پایتخت شور و شعور حسینی ایران هم شهر زنجان است. لذا هر سال افراد مختلف زیادی از سراسر جهان، تنها برای بازدید از این مراسم مذهبی خود را به زنجان می‌رسانند. اما موزه‌ی تعزیه حسینیه اعظم مکانی مناسب برای افرادی است که موفق به حضور در این مراسم‌ها نشده‌اند. این موزه می‌تواند بخش مهمی از این آیین مذهبی را به گردشگران نشان دهد.

حسینیه اعظم زنجان

دومین قربانگاه اسلام

قدمت رسم قربانی کردن در مراسم عزاداری عاشورایی در حسینیه اعظم زنجان به سال 1328 بازمی‌گردد. تعداد قربانی‌ها در آن تاریخ حدوداً چهار رأس گوسفند بود. اما با گذشت زمان هر ساله به تعداد قربانی‌های مسیر دسته‌ی عزاداری اضافه شد. این زیاد شدن تعداد قربانی‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که تعداد اعلام شده در سال 1383 چیزی حدود 6400 رأس گوسفند بود. به همین دلیل است که بعد از قربانگاه منا که در مکه قرار دارد، حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه بزرگ جهان اسلام است.

فضاهای مختلف حسینیه اعظم زنجان

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم فضاهای فرهنگی، مذهبی و خدماتی زیادی در این حسینیه وجود دارد. در ادامه‌ی متن برخی از این فضاها را معرفی می‌کنیم.

مؤسسه کشت و صنعت مصباح

این مؤسسه زیر نظر حسینیه اعظم زنجان فعالیت می‌کند. یکی از اهداف این مؤسسه نیز کمک در بخش تولید است. همچنین ایجاد شغل برای افراد جویای کار نیز از دیگر اهداف مهم آن است. این مؤسسه که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده قصد ایجاد برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برای مردم را دارد.

دارالشفا سیدالشهدا

دارالشفا سیدالشهدا نیز خدماتی پزشکی در زمینه‌های پزشک عمومی، دندانپزشکی و … را به مردم ارائه می‌دهد. این مجموعه پزشکی تحت نظر حسینیه اعظم مشغول به کار است. تمام پزشکان متخصص و ماهر این مجموعه تمام خدمات خود را در 15 روز اول ماه محرم به شکل رایگان انجام می‌دهند.

صندوق قرض‌الحسنه سیدالشهدا

هدف اصلی صندوق قرض‌الحسنه سیدالشهدا ترویج سنت نیکوکاری است. همچنین با اعطای وام به مردم می‌تواند بخشی از نیازهای اولیه مردم را رفع کند. این مجموعه نیز تماماً زیر نظر  این حسینیه فعالیت می‌کند. این صندوق قرض‌الحسنه تا کنون چیزی حدود بیست هزار فقره وام به مردم اعطا کرده است.

حسینیه اعظم زنجان

یوم العباس چیست؟

در شهر زنجان به روز هشتم محرم یوم العباس می‌گویند. دسته عزاداری بزرگی در این روز در حسینیه اعظم زنجان برگزار می‌شود. این دسته‌ی عزاداری از خیابان فردوسی که حسینیه در آن قرار دارد تا امام زاده سید ابراهیم حرکت می‌کند. مراسم روز یوم العباس که در حسینیه اعظم برگزار می‌شود یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

مردم سراسر شهر زنجان و حتی سایر شهرها و همچنین مقامات کشوری خود را برای شرکت در این مراسم به حسینیه می‌رسانند. در طی مسیر حرکت دسته عزاداری، مردم مقدار زیادی نذورات و احشام ذبح شده و زنده را به این دسته تقدیم می‌کنند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که سالانه چیزی حدود پانصد هزار نفر در این مراسم عاشورایی در این حسینیه شرکت می‌کنند.

مدت زمان مراسم یوم العباس

این مراسم عاشورایی عظیم و باشکوه هر سال قبل از ظهر شروع می‌شود. همچنین پایان این مراسم با پایان اذان مغرب و برگزاری نماز برابر است. این مراسم مذهبی آداب و رسوم مخصوص خود را دارد. لذا لازم به ذکر است که نزدیک غروب آفتاب، تقدیم قربانی توسط مردم به هیئت عزاداران اتفاق می‌افتد. همچنین ذکر مصیبت‌ها را ذاکران مختلف طبق برنامه ریزی اجرا می‌کنند.

در تاریخ پانزده دی 1387، این دسته‌ی عزاداری به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ایران به ثبت رسید. هرسال استقبال شدیدی از این مراسم می‌شود. به همین دلیل است که ستاد اسکان مهمانان حسینیه اعظم زنجان برای اسکان گردشگران این شهر تدابیری می‌اندیشند.

حسینیه اعظم زنجان

در آخر

شهر زنجان با آب و هوای سرد خود محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد. حسینیه اعظم زنجان یکی از اصلی‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. به همین دلیل است که هر سال در ماه محرم تعداد گردشگران شهر زنجان به حداکثر می‌رسد. ما در این مقاله سعی کردیم تمام جزئیات مربوط به این جاذبه گردشگری معروف و مذهبی را برای شما بیان کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا