تور

اجاره خودرو در دبی
استان اصفهانایرانگردینطنز

جاذبه گردشگری روستای ابیانه استان اصفهان

جاذبه گردشگری روستای ابیانه استان اصفهان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. آشنایی با جاذبه های گردشگری روستای ابیانه و خود روستای ابیانه استان اصفهان داشته باشم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

روستای ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز از استان اصفهان در دامنه کوه کرکس قرار گرفته است. روستای ابیانه را به اعتبار آثار و بناهای تاریخی بسیارش از زمره استثنایی ‏ترین روستاهای ایران به حسای می آید. شکوه معماری بومی و سرشار از زیبایی روستای ابیانه، آن را در شمار نمونه‏ های کم نظیرو از اماکن دیدنی اصفهان و از دیدنی‏های ایران قرار داده است.

گردشگری روستای ابیانه

آشنایی با روستای ابیانه

ابیانه نقطه ‏ای خوش منظره و خوش آب و هوا و دارای موقعیت طبیعی مطلوبی میباشد. در دوره صفویه زمانی که شاهان صفوی برای ییلاق به نطنز سفر می کردند. بسیاری از نزدیکان آنها و درباریان مایل بودند. که در ابیانه اقامتی داشته باشند. شمار خانه ‏های روستای ابیانه در سرشماری سال ۱۳۶۱ برابر با ۵۰۰ واحد گفته شده است.

گردشگری روستای ابیانه

مردم روستای ابیانه به دلیل کوهستانی بودن منطقه، و دور بودن محل آن ها از مراکز پرجمعیت و راه های ارتباطی، بسیاری از آداب و رسوم قومی و سنتی و از جمله زبان و لهجه قدیم خود را حفظ کرده اند. زبان مردم ابیانه از زبان های ایرانی شمال غربی میباشد. که البته در طول زمان دچار تحولات بسیاری گشته است. و اکنون فقط تعداد کمی از واژه های اصیل پهلوی در گویش آنان میباشد.

لباس سنتی مردم ابیانه، هنوز هم میان آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. و در حفظ آن تاکید و تعصب خاص خودشان را دارند. نوع لباس مردان شلوار گشاد و درازی از پارچه سیاه(دوید) و زن ها پیراهن بلندی از پارچه‏ های گلدار و رنگارنگ میباشد. علاوه بر این، زن های ابیانه معمولا چارقدهای سفیدرنگی بر سر می کنند.

گردشگری روستای ابیانه

معماری روستای ابیانه

این خانه‏ ها تماما بر روی دامنه ای در شمال رودخانه برزرود ایجاد گردیده اند. به صورتی که پشت بام مسطح خانه‏ های پایین دست، حیاط خانه‏ های بالادست را ایجاد کرده است. و هیچ دیواری هم آنها را محدود نمی کند. در نتیجه، روستای ابیانه در وهله اول روستایی چند طبقه به حساب می رود. که در بعضی موارد تا چهار طبقه آن را می‏ توان دید. اتاقهای ابیانه دارای پنجره ‏های چوبی ارسی مانند میباشند. و اغلب دارای ایوانها و طارمیهای چوبی پیش آمده مشرف بر کوچه ‏های تنگ و تاریک‏ است. که خود به صورت مناظر دیدنی و جالبی شکل گرفته اند. نمای خارجی دیوارهای خانه‏ های ابیانه با خاک سرخی که معدن آن در مجاورت روستا قرار دارد. پوشانده شده است.

گردشگری روستای ابیانه

از آنجا که در دامنه ‏های شیبدار روستای ابیانه فضای کافی برای ساختن خانه‏ های موردنیاز در دسترس نیست. در این روستا چنین مرسوم گشته است. که هر خانواده انبار غار مانندی در تپه‏ های یک کیلومتری روستا، در کنار جاده و نرسیده به ابیانه ایجاد کند. این غارها که در دل تپه‏ ها حفر گشته ‏اند. و از بیرون تنها درهای کوتاه آن نمایان میباشد. جهت نگهداری دامها و نیز آذوقه زمستانی و اشیای غیرضروری استفاده می شود. زندگی مردم ابیانه از راه کشاورزی و باغداری و دامداری با روشهای سنتی اداره می گردد.

گردشگری روستای ابیانه

جاذبه ای دیدنی و گردشگری روستای ابیانه

قلعه های ابیانه

ابیانه همچنین دارای سه قلعه میباشد. که از جاذبه های گردشگری روستای ابیانه به حساب می آید. به نام های قلعه پال ، قلعه هرده ، قلععه پاله که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

۱. قلعه پال همونه یا تخت هامان که در جنوب غربی روستای ابیانه واقع شده است. و متعلق به محله بالا و یوسمون میباشد. قدمت این قلعه به حدود ۲۰۰ سال پیش می رسد. و سند ساخت آن نیز موجود میباشد. در این سند سهم افراد در ساخت قلعه نیز مشخص گردیده است.

۲. قلعه هرده که در شمال شرقی روستای ابیانه واقع شده است. و متعلق به محله هرده میباشد.

۳. قلعه پاله که در شمال غربی روستای ابیانه واقع شده است. و متعلق به محله پل میباشد. این قلعه ها مربوط به دوره های یاغیگری میباشد. که مردم برای حفظ امنیت خود در مقابل یاغی های محلی آن را ساخته اند.

قلعه های روستای ابیانه

مساجد ابیانه

روستای ابیانه دارای یازده مسجد میباشد. مسجد جامع روستای ابیانه مسجدی بسیار قدیمی بوده. و قدیم ترین اثر تاریخی این مسجد، منبر چوبی منبت کاری آن میباشد. که در سال ۴۶۶ هجری قمری ایجاد شده.

یکی دیگر از مسجدهای قدیمی ابیانه مسجد برزله میباشد. که دارای فضای دلبازی و روی لنگه در شرقی آن سال ۷۰۱ هـ. ق. نقش بسته است. که مربوط به دوره ایلخانان بوده است.

مسجد تاریخی دیگر ابیانه مسجد حاجتگاه میباشد. که کنار صخره ای در کوهستان ایجاد گردیده است. و بر در ورودی شبستان آن تاریخ ۹۵۲هـ. ق. مکتوب گشته است.

مساجد روستای ابیانه

مساجد روستای ابیانه

آتشکده ابیانه

یکی از قدیمی ترین اثر تاریخی روستای  ابیانه آتشکده ابیانه میباشد. آتشکده ابیانه را نمونه ای از معابد زردشتی می دانند. که در جوامع کوهستانی ایجاد گردیده است.

آتشکده روستای ابیانه

آتشکده روستای ابیانه

زیارتگاه ابیانه

روستای ابیانه دارای دو زیارتگاه میباشد. یکی مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی که در جنوب روستا واقع شد هاست. که به گفته اهالی فرزندان امام موسی کاظم میباشند. و زیارتگاه دیگر روستای ابیانه که آن را هینزا می نامند.

زیارتگاه روستای ابیانه

زیارتگاه روستای ابیانه

مکان

روستای ابیانه روستایی از توابع شهرستان نطنز استان اصفهان می باشد. که در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز، یا در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری جنوب کاشان واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا