تور

اجاره خودرو در دبی
اروپاجهانگردینروژ

آشنایی با صخره پریکستولن نروژ

صخره پریکستولن نروژ یکی از جاذبه‌‌های منحصر به فرد دنیاست که با جذابیت خارق العاده‌ای، هر ساله مقصد بسیاری از گردشگران سراسر دنیا قرار می‌گیرد.درنوردیدین و پیمایش این صخره دیدنی، آرزوی بسیاری از گردشگران، طبیعت گردان و همچنین صخره نوردان جهان است.برای آشنایی بیشتر با این صخره دیدنی همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

ویژگی‌های صخره پریکستولن نروژ

صخره‌ها ویژگی‌ و مشخصه‌های مشابهی دارند اما آنچه پریکستولن را متمایز و خاص کرده است، تشابه آن به دیگر صخره‌ها نیست. شکل ژئومورفیک آن، نمای زیبا و در خور تحسینی از آن به وجود آورده است.

وقتی از نمای بالا و دور به این صخره نگاه کنید، طوری به نظر می‌رسد که انگار کاملا دقیق و خط کشی شده از بین صخره‌هایی پشتی و مجاور خودش بیرون آمده است.

صخره پریکستولن نروژ

شکل و ظاهر منحصر به فرد صخره پریکستولن فقط به همین موضوع محدود نمی‌شود. این صخره شیبی بسیار تند و تقریبا نود درجه دارد. شاید این موضوع در ظاهر برای گردشگران و بازدید کنندگان آن خطرناک به نظر برسد، اما بدون شک مهمترین بخش چالش برانگیز و جذاب آن برای طبیعت دوستان جویای هیجان به شمار می‌رود.

این صخره عملا نمایی شگفت انگیز دارد؛ به طوری که در نگاه اول شاید فکر کنید دستکاری و تراشیده شده توسط انسان است در حالی که کاملا طبیعی است و عوامل طبیعی، آن را به زیبایی تمام پدید آورده‌اند.

صخره‌ای به نام پریکستولن

نام این صخره در بین مردم بومی و همچنین در سراسر جهان، به زبان‌ نروژی، پریکستولن (preikestolen) خوانده می‌شود. علت این نامگذاری را می‌توان در ریشه لاتین کلمه پریکستولن جستجو کرد. پریکستولن از ریشه انگلیسی خود، یعنی Preachers pulpit  می‌آید که معنای سکوی سخنرانی را دارد. سطح صاف و هموار رویی این صخره، آن را بیش از هر چیزی شبیه به یک سکو نشان می‌دهد.

سطح رویی آن را می‌توان به شکل مربع و با ابعاد تقریبا ۲۵ متر در ۲۵ متر دید که در ارتفاع ۶۰۴ متری از سطح زمین پایین دست خود قرار دارد.

صخره پریکستولن کجاست؟

پریکستولن نام صخره‌ای شگفت انگیز و معروف است که در فورساند، ریفیلکه واقع در منطقه روگالاند کشور نروژ قرار می‌گیرد.

مکان و زمان شکل گیری صخره پریکستولن نروژ

ناهمواری‌های ژئومورفیک و چین خوردگی‌های جوان زمین شناختی در قاره سبز را عمدتا مربوط به  جنوب این قاره  می‌دانند؛ این در حالی است که زمین شناسان پریکستولن را به عنوان یک پدیده طبیعی نه چندان کهنه؛ بلکه جوان در شمال اروپا معرفی می‌کنند.

طبق یافته‌های زمین شناختی، صخره پریکستولن در حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش و در دوره‌ای از عصر یخبندان تشکیل شد. در واقع این صخره‌‌ را می‌توان حاصل نفوذ یخچال‌ها در شکاف‌های سنگ‌ها در لبه پرتگاهی دانست که بعدها و بر اثر شکست‌ها و جابه‌جایی‌هایی به شکل کنونی خود در آمده‌اند.

صخره پریکستولن نروژ

چشم انداز صخره پریکستولن

بدون اغراق می‌توان گفت که پریکستولن می‌تواند یک سوژه ناب برای تحقیقات زمین شناختی باشد؛ اما آنچه که بیشتر از هر چیز دیگری این صخره را مشهور می‌کند، جذابیت‌های دیدنی آن است.

وقتی شما روی این صخره می‌ایستید، منظره‌ای ایده‌آل از کوه‌های سرپوشیده از ابر، سبزی درختان و آبی رودخانه فلات Kjerag را پیش پایتان خواهید دید. همچنین این صخره، مکان مناسبی برای ورزشکاران و علاقه مندان به چالش و هیجان است؛ چرا که با تجربه یک پرواز، می‌توانند روز خود را بسازند.

این مکان المان‌های لازم برای گذراندن یک روز عالی و هیجان انگیز را دارد. به عبارت دیگر، همان چیزی است که انتظارات گردشگران و توریست‌ها را برطرف می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در صورت سفر تفریحی به نروژ، دیدن کردن از این مکان را در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر اسلو، در برنامه‌های خود بگنجانید.

صخره پریکستون در اوج زیبایی

دیدن هر منظره‌ای در بهترین زمان و مناسب ترین شرایط بیشترین لذت را دارد؛ بنابراین پریکستولن نیز از این قاعده مستثنی نیست. این مکان طبیعی و تفریحی-توریستی معمولا همیشه مهیا و پذیرای بازدید کنندگانش است اما اگر می‌خواهید جلوه تمام زیبای آن را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم تا در فصل مناسب آن را ببینید.

این مکان در اواسط فصل تابستان، به دلیل هوای گرم و وجود شرایط مناسب، شلوغ‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد. گردشگران و توریست‌های زیادی از سایر نقاط دنیا به دیدن این صخره می‌آیند. پس اگر خیلی اهل شلوغی و سر و صدا نیستید، می‌توانید وقت دیگری را برای سفر انتخاب کنید.

از ماه می تا ماه سپتامبر، زمان بسیار مناسبی را برای ایستادن بر فراز صخره استثنایی پریکستولن در اختیار دارید. در اوایل این بازه زمانی بسیاری از زیبایی‌های فصل بهار در چشم انداز اطراف صخره خودنمایی می‌کنند. همچنین این زمان، قبل از شروع شدن اوج بازدید‌ها از این مکان است. پس موقعیت خوبی را برای لذت بردن از طبیعت بکر در سکوت و آرامش فراهم می‌کند.

پریکستولن؛ خاص و جالب توجه

اگر هنوز هم در معرفی صخره پریکستولن نروژ به عنوان یک جاذبه و مقصد گردشگری معروف شک دارید، بهتر است تا چند مورد جالب توجه درباره آن بدانید:

  • این مکان در سال ۲۰۱۷ لوکیشن فیلم برداری سکانس‌هایی از یک فیلم سینمایی برگزیده شد. به همین دلیل هم برای مدت کوتاه تقریبا یک هفته‌ای، بازدید‌های عمومی آن متوقف شد.
  • این صخره به عنوان سکویی برای ورزش بیس جامپینگ (Base Jumping ) استفاده می‌شود.
  • حجم انبوه و قابل توجه بازدید کننده‌ از این مکان، باعث شد تا در روزهایی از سال سکوی طبیعی روی این صخره، بسیار شلوغ و پر ازدحام شود. همین موضوع باعث ارائه ایده نرده کشی در لبه‌های پرتگاهی آن شد تا امنیت جانی توریست‌ها افزایش یابد. البته این پیشنهاد با مخالفت بسیار گردشگران مواجه شد و هیچ وقت هم عملی نشد. گردشگران معتقدند که نرده کشی و یا نصب هرگونه حفاظ بر روی این صخره، از جلوه و جذابیت‌های طبیعی آن می‌کاهد.

صخره پریکستولن نروژ

سخن آخر

اگر اهل گردشگری در سراسر جهان هستید، اگر با دیدن پدیده‌ها و‌ مناظر بکر و خارق العاده به وجد می‌آیید و یا حتی اگر علاقه‌مند به تجربه چالش‌ها و هیجان ورزشی هستید، احتمالا مکان‌ها و پدیده‌های زیادی را در دنیا می‌شناسید.

صخره پریکستولن نروژ یکی از این دسته پدیده‌ها است که در آن می‌توان طبیعت، تفریح و هیجان را به طور همزمان در یک قاب تماشا کرد. تماشای این صخره حتی برای آن دسته از توریست‌هایی که صرفا جاذبه‌های گردشگری شهری را ترجیح می‌دهند نیز در یک بعد از ظهر پس از گشت و گذار در شهر، توصیه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا