تور

اجاره خودرو در دبی
رپورتاژ آگهی

فصل و زمان گلاب گیری کاشان چه زمانی است؟

آیا شما هم عاشق عطر گلاب ناب کاشان شده‌اید؟ در حقیقت، هیچ گردشگری نیست که پس از رزرو هتل کاشان و بازدید از جاهای دیدنی، همچون خانه‌های تاریخی و باغ‌های ایرانی، هوس تماشای گلاب‌گیری شگفت‌انگیز کاشانی‌ها را نکند. گلاب‌گیری، یکی از هنرهای باستانی مردم کاشان است که پس از هزاران سال، همچنان با همان مهارت و دقت، انجام می‌شود. هرساله بسیاری از گردشگران خارجی و ایرانی، سعی می‌کنند خود را به کاشان برسانند تا شاهد این جشنواره معطر و بسیار جذاب باشند. اگر شما هم علاقه دارید که جزو گردشگران خوش‌شانس باشید و این تجربه زیبا را کسب کنید؛ بهتر است با فصل گلاب گیری کاشان آشنا شوید تا در بهترین زمان، برنامه سفر خود را بچینید. در این مقاله سعی کردیم بهترین فصل برای سفر به کاشان و تماشای گلاب گیری را به شما معرفی کنیم.

فصل و زمان گلاب گیری کاشان

تاریخچه گلاب گیری در کاشان

گلاب‌گیری را می‌توان یکی از هنرها و صنایع‌دستی ایرانیان باستان به‌شمار آورد که ریشه‌های اصلی آن به شهر کاشان برمی‌گردد. این صنعت تاریخی، از دوره سلجوقیان رواج یافت و در دوره پادشاهی صفوی، به اوج و زیبایی خود رسید. خوب است بدانید که در گذشته، ارزش گلاب خیلی بیشتر از امروز بوده است و این محصول، جزو محصولات ارزشمند صادراتی در جاده ابریشم به‌شمار می‌رفت. گلاب، در حقیقت از گل‌های معطری مثل محمدی، یاس و گل یخ، تهیه می‌شود و فرایند ساخت آن بسیار زمانبر و دقیق است. برای تهیه گلاب، باید چندین مرحله طی شود و تمام فرایندهای آن، دارای اسرار و ترفندهایی است که تنها در اختیار کاشانی‌های هنرمند است. با این حال، صحبت کردن درباره گلاب‌گیری در کاشان، با رفتن به آنجا و تنفس در آن هوای خوش‌بو، زمین تا آسمان فرق دارد. وب است خودتان در بهترین فصل گلاب گیری کاشان به آنجا بروید و از نزدیک، شاهد این همه زیبایی و طراوت باشید.

اسرار هزاران ساله گلاب گیری در کاشان

شاید اگر بدانید که بسیاری از مردم دنیا تلاش کردند که از هنر و تجربه مردم کاشان کپی‌برداری کنند؛ بیشتر به ایرانی بودن خود افتخار کنید؛ با این حال، همچنان گلاب ناب کاشان، در دنیا بی‌نظیر است. دلیل اصلی این برتری، اسرار چندین هزارساله در گلاب‌گیری کاشانی‌ها است که تنها در اختیار خودشان است.  به‌طورکلی، برای ساخت گلاب، چندین مرحله باید طی شود. در ابتدا، باید گلچینی انجام شود.

گلاب‌گیران کاشانی با مهارت زیاد انواع گل‌های مطلوب را همچون گل محمدی، گل یخ، یاس و البته گلابی را چینی می‌کنند. گل‌ها باید در بهترین فصل گلاب گیری کاشان، بریده شوند تا عطر و مزه خود را از دست نداده باشند. این گل‌ها پس از برداشت به سرعت به کارخانه گلاب‌گیری منتقل می‌شوند. مرحله دوم آبگیری گل‌هاست. گل‌ها در ظروف سفالی درون آب جوشانده می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا عطر آنها در آب حل شود. عمل آبگیری گاهی چندین بار تکرار می‌شود تا غلظت گلاب به اندازه کافی برسد.

در مرحله سوم که بسیار حساس است، گلاب‌گیر ماهر با ذوق و قریحه خود گل‌ها و مواد افزودنی را ترکیب می‌کند تا بو و رنگ گلاب مورد نظر به دست آید. این مرحله از اسرار موفقیت گلاب کاشانی است. برای ترکیب کردن گل‌ها، گلاب‌گیر باید سال‌ها تجربه کسب کرده باشد. در نهایت پس از عبور از مراحل سه گانه فوق، گلاب آماده بسته‌بندی و فرستادن به بازار می‌گردد. این گلاب‌های عالی است که کاشان را به عنوان پایتخت گلاب ایران مطرح ساخته است.

گلاب گیری در کاشان

فصل گلاب گیری کاشان؛ بهترین زمان برای سفر

اکنون که با این صنایع‌دستی خوشبو و جهانی آشنا شدیم؛ این سؤال پیش می‌آید که فصل گلاب گیری کاشان، چه زمانی است؟ شاید اگر بخواهیم خیلی کلی‌تر به این سؤال پاسخ دهیم، باید بگوییم که فصل بهار بهترین زمان برای سفر به کاشان است؛ زیرا در این فصل، گل‌های متنوعی همچون محمدی، یاس، گل یخ و البته گلابی، در کاشان شکوفا می‌شوند و آماده گلاب گیری هستند؛ اما برای پاسخی دقیق‌تر باید بیشتر بررسی کرد.

در حقیقت، اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد و حتی در برخی سال‌ها، تا اوایل تیرماه، بهترین فصل گلاب گیری کاشان به‌شمار می‌رود. طول این بازه به تغییرات و شرایط آب‌و‌هوایی و جریانات گرم و سرد هوا بستگی دارد. در برخی از سال‌ها ممکن است میزان ابرهای بارشی و روزهای ابری، بیشتر باشد و در نتیجه مدت زمان شکوفایی گل‌ها کمی به‌تعویق بیافتد.

برای تماشای گلاب گیری، کجا برویم؟

شاید شما هم مثل اغلب مردم دنیا، گلاب‌گیری در ایران را مخصوص شهر کاشان بدانید؛ اما در واقعیت این‌طور نیست. گلاب‌گیری نه‌تنها در کاشان، بلکه در سایر شهرستان‌ها و روستاهای اطراف کاشان نیز انجام می‌شود. از جمله شهرها و روستاهایی که می‌توانید در فصل گلاب گیری کاشان به آنجا مراجعه کنید، می‌توان به نیاسر، برزک، ون، وادقان و سده اشاره کرد. هرکدام از این روستاها، قدمتی طولانی در گلاب‌گیری دارند. در ادامه، بیشتر با این روستاها آشنا خواهید شد.

گلاب‌گیری در قمصر

نام قمصر، جزو معدود اسامی شهرهای ایران است که شهرت جهانی دارد. برای رفتن به قمصر، باید در جاده جنوب کاشان، 30 کیلومتر راه را طی کنید. فصل گلاب گیری کاشان، اردیبهشت آغاز می‌شود؛ با این حال، بهترین زمان برای گلاب‌گیری در قمصر از 15 اردیبهشت تا سی روز بعد یعنی 15 خرداد است. در طی این مدت، هر روز فرایند گلاب‌گیری انجام می‌شود. این سی روز، بهترین زمان برای گل‌دهی گل گندم و سیب‌زمینی و بهترین زمان برای گلاب‌گیری در کاشان است. خوب است بدانید که گل‌ گندم نیز، جزو گل‌های معطر است که عطری شبیه به گلاب دارد. اگر برای تماشای گلاب‌گیری به قمصر رفتید، خوب است از سایر جاهای دیدنی همچون برج حسن کر جوشقان، کاروانسرای شاه‌عباسی و مسجد جامع قمصر نیز بازدید کنید.

گلاب گیری در قمصر

گلاب‌گیری در نیاسر

نیسار نیز یکی از شهرستان‌های تاریخی و بسیار زیبای کاشان است که بهتر است گردش در آن را جزو برنامه سفر خود قرار دهید. فصل گلاب گیری کاشان در این شهر کمی زودتر از سایر شهرستان‌های اطراف شروع می‌شود. در نیاسر، معمولاً از 10 اردیبهشت، آماده فرایند گلاب‌گیری می‌شوند؛ بنابراین اگر قصد رفتن به نیاسر را دارید، بهتر است کمی زودتر دست به کار شوید و هتل محل اقامت خود را انتخاب و رزرو نمایید. یکی از دلایلی که نیاسر خیلی زودتر از سایر شهرها به استقبال عطر خوش گل‌ها می‌رود، هوای نسبتاً گرم‌تر آن است. از جمله جاهای دیدنی نیاسر می‌توان به آتشکده تاریخی، آبشار و چهارطاقی نیاسر اشاره کرد. هرکدام از این جاذبه‌های توریستی در کنار تماشای گلاب‌گیری، شما را مبهوت و شگفت‌زده خواهند کرد.

گلاب‌گیری در برزک

اگر با هواپیما از بالای روستای بزرک عبور کنید؛ احتمالاً دشت بزرگی را خواهید دید که توسط کوه‌های مرتفعی به نام کرکس احاطه شده‌ است. خاصیت همجواری با کوهستان و داشتن آب‌و‌هوای معتدل، این شهر را به یکی از بهترین جاها برای پرورش انواع گل و گلاب‌گیری تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید در فصل گلاب گیری کاشان به شهرستان برزک سفر کنید؛ بهتر است برنامه سفر را از 15 اردیبهشت شروع کنید؛ زیرا در بزرک نیز، بهترین زمان برای گلاب‌گیری، اواسط اردیبهشت تا یک ماه بعد است. از جمله جاهای دیدنی برزک، می‌توان به آسیاب آبی، آب انبار باستانی و چندهزار ساله سردل، خانه‌های تاریخی کاردان و موسوی و غیره اشاره کرد. قدمت برخی از این آثار به زمان قاجاریه و قبل‌تر می‌رسد. روستای برزک در کنار روستای ابیانه، به‌عنوان بهشت گمشده کاشان شناخته می‌شود. در حقیقت، زیبایی‌های خیره‌کننده این روستا آنقدر زیاد است که چیزی از یک بهشت زمینی کم ندارد. این روستا در 51 کیلومتری جنوب کاشان واقع شده است.

گلاب‌گیری در وادقان

یکی دیگر از روستاهای کاشان، روستای زیبای وادقان است که در آن، آثار دیدنی زیادی برای گردشگری وجود دارد. از جمله جاهای دیدنی وادقان که در کنار گلاب‌گیری می‌توانید از آنها بازدید کنید، برج و باروی وادقان و حمام قدیمی آن است. حمام قدیمی وادقان، به زمان صفویه مربوط می‌شود. روستای وادغان، به‌دلیل وجود باغات انگور، گل‌های متنوع و گلاب‌گیری حرفه‌ای، جزو بهترین روستاهای گردشگری ایران است. فصل گلاب گیری کاشان در روستای وادقان، از اوایل اردیبهشت شروع می‌شود و تا اوایل تیر ادامه پیدا می‌کند. متوسط دمای این روستا در سال، 18 درجه سانتی‌گراد است که نشان‌دهنده آب‌و‌هوای بسیار معتدل آن است.

بهترین گلاب کاشان را از کجا بخریم؟

حتماً شما هم علاقه دارید که گلاب ناب کاشان را به‌عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید و عطر خوش آن به دوستان و آشنایان خود هدیه کنید؛ ما برای این کار، چند بازار جذاب و بزرگ را به شما معرفی می‌کنیم. هرکدام از این بازارها، دارای امکانات تفریحی، رفاهی و نیز دسترسی مناسب به هتل‌ها و جاهای دیدنی شهر هستند. برای گردش آسان‌تر در بازارهای کاشان، بهتر است در هتلی نزدیک به مرکز شهر اقامت کنید. در ادامه، با بازارهای مهم کاشان برای خرید گلاب، آشنا خواهید شد.

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای کاشان است که قدمت آن به بیش از 500 سال پیش و زمان صفویه برمی‌گردد. در این بازار، فروشگاه‌های متعدد گلاب‌، سوغات کاشان و صنایع‌دستی وجود دارد. از جمله ویژگی‌های بازار سنتی کاشان، می‌توان به وجود 2000 مغازه، معماری سنتی با کفپوش‌های سنگی و آجری و نیز چندین راهرور و دالان بزرگ اشاره کرد. این بازار یکی از بهترین جاها برای خرید گلاب ناب کاشان است. اگر قصد خرید از این بازار را دارید، بهتر است در فصل گلاب گیری کاشان به آنجا مراجعه کنید.

بازار سنتی کاشان

بازار بزرگ صفویه

پاساژ دوطبقه و بسیار بزرگ صفویه، در خیابان شهید رجایی کاشان واقع شده و یکی دیگر از مراکز خرید گلاب ناب کاشان است. این بازار، مجموعه بی‌نظیری برای خرید سوغاتی و کالاهای لوکس پوشاک، کفش، کیف و … است؛ همچنین اکسسوری‌های جذابی نیز در بازار صفویه به‌فروش می‌رسد که قیمت کمتری نسبت به دیگر مراکز خرید دارند. بازار صفویه، به‌دلیل قرارگیری در مرکز شهر، دسترسی راحتی به جاهای دیدنی کاشان دارد؛ بنابراین اگر در فصل گلاب گیری کاشان به آنجا رفتید؛ احتمالاً می‌توانید خیلی راحت از روستاهای تاریخی و مکان‌های گلاب‌گیری هم بازدید کنید.

در فصل گلاب گیری کاشان، کجا اقامت کنیم؟

یکی از سؤالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند؛ بهترین مکان برای اقامت در کاشان است. در حقیقت، همه ما علاقه داریم بدون دردسر، صنعت زیبای گلاب‌گیری را مشاهده کنیم و از آن لذت ببریم؛ قطعاً برای این کار، به اقامت در یک هتل لوکس باکیفیت، نیاز خواهیم داشت. از جمله بهترین هتل‌های کاشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل امیرکبیر
  • اقامتگاه منوچهری
  • خانه مرشد
  • هتل وندا

جمع‌بندی

در پایان خوب است بدانید که گلاب‌گیری در کاشان، یک اثر تاریخی و ملی است و بازدید از آن، نیازمند رعایت بهداشت در محیط زیست و جلوگیری از هرگونه تخریب طبیعت است. پیشنهاد می‌کنیم اگر در فصل گلاب گیری کاشان به این شهر رفتید؛ از سایر جاهای دیدنی کاشان نیز بازدید کنید؛ زیرا زیبایی و جذابیت کاشان به گلاب‌گیری در آن خلاصه نمی‌شود. امیدوارم مطالعه این مقاله تا حد زیادی شما را با فصل گلاب‌گیری فوق‌العاده کاشانی‌ها آشنا کرده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا