تور

اجاره خودرو در دبی
استان همدانایرانگردیهمدان

آشنایی با آرامگاه بوعلی سینا استان همدان

آشنایی با آرامگاه بوعلی سینا استان همدان

در این پست از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. آشنایی با جاذبه گردشگری آرامگاه بوعلی سینا در استان همدان داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

استان همدان دارای قدمتی تاریخی می باشد. و از استان های زیبا و دیدنی غرب ایران به حساب می آید. که در گذشته های دور با نام هگمتانه پایتخت تمدن ایران شناخته می شده. همدان به دلیل قدمت دیرینه خود مجموعه ای از دیدنی ها و بناهای تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است. ابوعلی سینا مشهورترین فیلسوف ایران زمین و ملقب به شیخ الرئیس در سال ۴۱۶ در همدان درگذشت و بنای فعلی آرامگاه بوعلی سینا در میدان اصلی شهر همدان واقع شده است و در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی ایجاد گردیده است.

آرامگاه بوعلی سینا

آشنایی با بوعلی سینا

ابوعلی حسین بن عبدالله مشهور به ابوعلی سینا، ابن سینا، بوعلی سینا و ملقب به شیخ‌الرئیس در شهر بخارا متولد شده است و در سال ۴۱۶ هجری در همدان از دارفانی را وداع گفته است. ابوعلی سینا به دلیل رویکردش در زمینه فلسفه ارسطویی و مهارتش در زمینه پزشکی بسیار در ایران و جهان حائز اهمیت می باشد.  کتاب قانون ابوعلی سینا یکی از جامع ترین و معروف ترین کتب تاریخ پزشکی می باشد که در دانشگاههای پزشکی سراسر جهان نیز تدریس می گردد.

از دیگر آثار ارزشمند وی نیز می‌توان از کتاب شفا که دانشنامه علمی وفلسفی جامعی می باشد. نام برد. همچنین تاریخ تولد بوعلی سینا را در تقویم به عنوان روز پزشک نامگذاری کرده اند.

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا 

آنگونه که در کتب تاریخی آمده است. ابن سینا از پزشکان خاص دربار سامانی بوده است. که پس از سقوط پادشاه سامانی و روی کار آمدن سلطان محمود غزنوی از بخارا مهاجرت کرده است. و در طول مدت زندگانی در شهرهای مختلفی از جمله اصفهان ساکن بوده است و سرانجام ابن سینا در سفری که از اصفهان به همدان داشت. در میانه راه بیمار می گردد و در شهر همدان فوت می کند.

آرامگاه بوعلی سینا

محل دفن ابن سینا در پشت دژ جنوبی همدان واقع شده بود که تا اواخر قرن سیزدهم نیز چهارطاق کوچکی به عنوان مقبره بر سر مزار آن گذاشته بودند.  به مرور این چهارطاقی تخریب و فرسوده گشته است. آرامگاه بوعلی سینا در زمان حکومت قاجار و به دستور نوه فتحعلی شاه به نام نگار مرمت و بازسازی گشته است. و گنبدی اجری به جای چهار طاق قدیمی بر فراز مقبره قرار داده اند و سنگ مزارها را نیز تعویض کرده اند.

آرامگاه بوعلی سینا

سال ها بعد دیواری کوتاه به دور آرامگاه بوعلی سینا کشیده اند. و همچنین تالار بزرگ و کوچک به عنوان کتابخانه ایجاد گردیده است. در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی آرامگاه بوعلی سینا بر اساس معماری قدیم و جدید ساخته شد. طراحی بنای فعلی آرامگاه بوعلی سینا توسط مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری دوره‌ای که ابن سینا در آن زیسته است و بر اساس قدیمی‌ترین بنای آن زمان یعنی گنبد قابوس انجام گرفته است.

جهت احداث آرامگاه بوعلی سینا باید مقبره های قدیمی تخریب می گشت. و پس از نبش قبرها استخوان ها و جمجمه نگهداری گشتند. و در محل جدید با رعایت موازین شرعی و آداب کفن و دفن قرار داده اند.

آرامگاه بوعلی سینا

معماری آرامگاه بوعلی سینا 

آرامگاه بوعلی سینا بر روی ۱۲ ستون سر به فلک کشیده از جنس سنگ گرانیتی در میدان اصلی شهر همدان واقع شده است. و در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. و سالانه مسافران زیادی از این آرامگاه دیدن می کنند. در ارامگاه بوعلی سینا فاصله بین ستون ها باز می باشد و امکان تردد از بین آنها میسر می باشد. ولی در گنبد قابوس بین ستون ها هیچ شکاف و روزنه ای به جز در قسمت ورودی دیده نمی شود. و درون آن همچون دخمه، تاریک و فاقد نور و روشنایی می باشد.

آرامگاه بوعلی سینا

البته بازگذاشتن فاصله میان ستون ها در آرامگاه بوعلی سینا به دلیل وجود بادهای سنگین و طوفان‌های پاییزی و زمستانی شهر همدان نیز می باشد. همچنین در محوطه آرامگاه بوستانی نیم دایره ای با فضای سبز و باغچه ها و چشمه هایی در حیاط  ورودی واقع شده است. و تندیس ابن سینا نیز بر روی پایه‌ ای در ضلع شرقی میدان میباشد. و ابیاتی به خط نستعلیق نیز روی آن حک گشته است.

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا دارای دو تالار شمالی و جنوبی می باشد که تالار جنوبی موزه نگهداری اشیای قدیمی، سکه، سفال، برنز و اشیای کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی می باشد. تالار شمالی کتابخانه ای با ۸ هزار جلد کتاب نفیس خطی و چاپی ایرانی و خارجی می باشد. همچنین آثار ابوعلی سینا و شعرا و نویسندگانی همدانی نیز در این تالار نگهداری می گردند.

آرامگاه بوعلی سینا

همچنین در غرفه آثار بوعلی، عکسی از جمجمه وی در معرض دید می باشد که گمان می‌رود به هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه کرده اند.

آرامگاه بوعلی سینا

مقبره های موجود در آرامگاه 

مقبره ابن سینا در سمت راست آرامگاه و مقبره ابوسعید دخدوک، دوست ابن سینا نیز در سمت چپ واقع است. همچنین مقبره ابوالقاسم عارف قزوینی، شاعر ملی ایران هم در حیاط شرقی آرامگاه روبروی در ورودی واقع شده است.

آرامگاه بوعلی سینا

مکان  

آرامگاه بو علی سینا در یکی از میدان‌های اصلی شهر همدان واقع گردیده است. در امتداد ضلع شمالی و جنوبی این میدان دو خیابان بوعلی سینای شمالی و جنوبی و در ضلع‌ شرقی بلوار آیت‌الله مدنی و در ضلع غربی آن بلوار خواجه رشید می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا