تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیکاشمر

امامزاده سید مرتضی کاشمر

کاشمر از مهم‌ترین شهرهای تاریخی و گردشگری استان خراسان رضوی است و جاذبه‌های زیادی دارد. کاشمر آثار تاریخی و مذهبی فراوانی دارد که از جمله آنها می‌توان امامزاده سید مرتضی کاشمر را نام برد. این آرامگاه در نزد شیعیان ارزش زیادی دارد و همه‌روزه میزبان مسافران و زوار از سراسر کشور است. اگر تمایل دارید با ویژگی‌ها و اطلاعات گردشگری امامزاده سید مرتضی کاشمر آشنا شوید تا انتهای مقاله با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

معرفی امامزاده سید مرتضی کاشمر

امامزاده سید مرتضی کاشمر یکی از برادران ناتنی امام رضا علیه‌السلام است و به همین دلیل شیعیان ارزش زیادی برای آن قائل هستند. مذهب تشیع از زمان صفویان وارد ایران شد و مردم برای زیارت اولاد ائمه علیه‌السلام به ایجاد بارگاه و نگهداری از قبور آنها پرداختند. آرامگاه امام‌زاده‌ها امروزه به یکی از آثار تاریخی فرهنگی و مذهبی کشور تبدیل شده‌اند. امامزاده سید مرتضی کاشمر یکی از مهم‌ترین امامزادگان کشور است که ارج و قرب فراوانی در نزد مردم دارد. در سال ۱۳۵۶ آرامگاه این امام‌زاده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

امامزاده سید مرتضی توسط اسماعیل تدینی به بقعه سبز استاد خراسان رضوی لقب گرفت. آرامگاه امامزاده سید مرتضی در یک منطقه زیبایی و ییلاقی در دامنه کوه‌های هفت شاخ قرار دارد و در اطراف آن جاذبه‌های طبیعی نیز به چشم می‌خورند. با شمال کاشمر ۵ کیلومتر فاصله دارد. آرامگاه امام‌ زاده سید مرتضی یادگاری از دوران صفوی است و معماری باشکوهی دارد. در نزدیکی امام‌زاده پارک جنگلی سید مرتضی قرار دارد که مساحت آن به حدود ۵۰ هکتار می‌رسد و در سال ۱۳۳۷ ویژه استراحت گردشگران و مسافران احداث شد.

معرفی ارامگاه سید مرتضی کاشمر

معماری امامزاده سید مرتضی کاشمر

ساخت بنای امامزاده سید مرتضی کاشمر در دوران صفوی انجام شد. این آرامگاه دارای ۱۸۰۰ متر زیربنا است. از گنبد فیروزه‌ای، یک درب ورودی، صحن، دو مناره و یک ایوان تشکیل شده است. ورودی امام‌زاده بسیار زیبا است و با کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و جذاب نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند. برای وارد شدن به داخل صحن امام‌زاده باید از 9 پله بالا بروید. صحن دارای یک سردر بزرگ و باشکوه است که امام‌زاده را از فضای بیرونی جدا می‌کند. درب ورودی حرم سید مرتضی رو به صحن جنوبی باز می‌شود.

امام‌زاده دارای یک گنبد فیروزه‌ای و گلدسته‌های بسیار زیبا و مرتفع است که از فاصله دور به راحتی دیده می‌شوند. گنبد و گلدسته‌ها از کاشی‌کاری معرق پوشیده شده‌اند و اسامی الله بر روی آنها نقش بسته‌اند. داخل حرم در نوع خود بسیار دیدنی است و با آینه‌کاری‌های بسیار زیبایی که دارد چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. بنای امام‌زاده بر روی ارتفاعات ساخته شده و اطراف آن از فضای سبز جنگل‌های مصنوعی و آبنماها پوشیده شده است. فضای آرامش‌بخش و دنجی دارد که برای راز و نیاز با خدا بسیار پیشنهاد می‌شود.

امکانات امامزاده سید مرتضی کاشمر

با توجه به این که آرامگاه امامزاده سید مرتضی کاشمر از آثار گردشگری استان خراسان رضوی به شمار می‌رود امکانات متنوعی برای آن تعبیه شده و برخی از آنها در حال اجرا هستند. طی سال‌های گذشته طرح جامعی برای این محل برنامه‌ریزی شده که از بخش‌های مختلف آن می‌توان به کاربری‌های فرهنگی، خدماتی، اداری، توسعه زائرسرا، دور رستوران با بیش از ۳ هزار نفر ظرفیت، شبیه‌خوانی، دو پارکینگ با مساحت ۵ هکتار، مهمان‌سرا، تجاری، انتظامی و فضای سبز اشاره کرد.

همچنین حمام مجاور، کفشداری ویژه بانوان و آقایان، وضوخانه ویژه آقایان و بانوان و انبار ظروف از دیگر خدماتی هستند که در این طرح جامع مطرح شده‌اند. از امکانات در حال حاضر امامزاده سید مرتضی کاشمر می‌توان به تعدادی اتاق اقامتی اشاره کرد که برای مسافران تدارک دیده شده‌اند. در اطراف امام‌زاده رستوران و فروشگاه‌های زیادی وجود دارند که حتی می‌توانید سوغات این شهر را از آنجا تهیه کنید. علاوه بر امکانات رفاهی در اطراف امام‌زاده امکانات تفریحی متنوعی وجود دارند که پس از زیارت می‌توانید از آنها استفاده کنید.

یکی از این امکانات استخر است که در روزهای گرم تابستان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود درختان انبوه، گل‌های رنگارنگ، آبشار و کوه‌های مرتفع موقعیتی را فراهم نموده تا ساعاتی به کوهنوردی، عکاسی و پیاده‌روی در این محل مشغول شوید. پارک جنگلی امام‌ زاده سید مرتضی محل مناسبی برای استراحت زوار و مسافران است و ساعاتی را می‌توانید زیر سایه درختان بلندقامت آن استراحت کنید و از صدای آب لذت ببرید. ناگفته نماند هنگام ایام نوروز ۷۰ اتاق اقامتی ویژه زائرین تدارک داده می‌شود.

امکانات امامزاده سید مرتضی کاشمر

جاذبه‌های اطراف امام‌ زاده سید مرتضی کاشمر

کاشمر جاهای دیدنی دیگری نیز دارد که هر کدام از ویژگی‌ها و زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود برخوردار هستند. جاذبه‌های اطراف امامزاده سید مرتضی کاشمر عبارت‌اند از:

پارک جنگلی سید مرتضی

نزدیک‌ترین جاذبه به امامزاده سید مرتضی کاشمر پارک جنگلی سید مرتضی است که حدود ۵۰ هکتار مساحت دارد. این پارک دقیقاً در جوار امام‌زاده سید مرتضی واقع شده و برای رفتن به آن کافی است با پای پیاده حرکت کنید. دارای امکاناتی مانند زائرسرا، رستوران، بوفه و شهربازی است و برای سرگرمی کودکان محل مناسبی محسوب می‌شود. طبیعت سرسبز و خوش آب و هوای این پارک باعث شده بسیاری از مردمان کاشمر نیز آخر هفته خود را در این محل بگذرانند.

پارک جنگلی سید مرتضی

روستای نامق

در 32 کیلومتری کوه سرخ یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های کاشمر یعنی روستای نامق قرار دارد. این روستای سرسبز با هوای دل‌انگیز گردشگران زیادی را به سمت خود فرا می‌خواند. از تابستان نیمه گرم برخوردار بوده و با وزش نسیم خنک از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید از گرمای تابستان فرار کنید و وقت خود را در این روستا بگذرانید. با بازدید از روستای نامق می‌توانید از محصولات تازه و متنوع آن مانند صنایع دستی، غذاهای محلی، نان محلی، محصولات لبنی و… استفاده کنید.

منطقه محافظت شده سید مرتضی

یکی دیگر از جاذبه‌ها در نزدیکی امامزاده سید مرتضی منطقه حفاظت شده سید مرتضی کاشمر است که ۴۷ هزار هکتار مساحت دارد. این منطقه از جاذبه‌های طبیعی فراوان مانند چشمه، گونه‌های گیاهی، گونه‌های جانوری و جنگل‌های زیبا برخوردار است. گردشگران می‌توانند در این منطقه استراحت کنند و از دیدن زیبایی‌های آن لذت ببرند.

مسیر دسترسی به امامزاده سید مرتضی کاشمر

آرامگاه امامزاده سید مرتضی در استان خراسان رضوی، شهر کاشمر و بلوار سید مرتضی واقع شده است. همچنین پارک جنگلی سید مرتضی نیز در همین محدوده قرار دارد. برای دسترسی راحت زوار و مسافران به امام‌زاده جاده مناسب و وسایل حمل‌ونقل عمومی مختلفی وجود دارد که مستقیم به سمت امام‌زاده می‌روند. در صورت تمایل می‌توانید پیاده‌روی کنید و از چشم‌اندازهای بسیار زیبای کوهستان هفت شاخ و مناطق ییلاقی استفاده کنید.

امام‌ زاده سید مرتضی تنها ۵ کیلومتر با شمال کاشمر فاصله دارد و در کمتر از ۳۰ دقیقه می‌توانید از هر کجای شهر خود را به آنجا برسانید. در صورت سفر با خودروی شخصی از اپلیکیشن‌های مسیریابی برای یافتن مسیر امام‌زاده استفاده کنید. شهر کاشمر تا مشهد فاصله چندانی ندارد و توصیه می‌شود بعد از زیارت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام به بارگاه مقدس امام‌ زاده سید مرتضی نیز بروید.

بازدید از امامزاده سید مرتضی کاشمر

آرامگاه امامزاده سید مرتضی کاشمر یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های این شهر است. زمان بازدید از امام‌زاده آزاد بوده و به‌صورت رایگان است. امام‌زاده در ایام تعطیل باز بوده و هر زمانی که تمایل داشتید می‌توانید از آن دیدن کنید. بهترین زمان برای بازدید از امام‌زاده ایام نوروز است که ۷۰ اتاق اقامتی در اختیار زائرین قرار داده می‌شود. فضای سبز و طبیعت زیبای این منطقه باعث شده سالانه هزاران گردشگر و زائر در این مکان حضور پیدا کنند.

پارک جنگلی و بارگاه امام‌زاده مهم‌ترین بخش‌های بازدید هستند. در همین حین می‌توانید از امکاناتی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی، رستوران، بوفه، اقامتگاه و دسترسی به وسایل نقلیه استفاده کنید. امکان دسترسی معلولین به ویلچر نیز تدارک دیده شده است. مناظر اطراف امام‌ زاده سید مرتضی در فصل پاییز بسیار رنگارنگ و زیبا هستند و در این زمان درختان به اوج زیبایی خود می‌رسند. ناگفته نماند این منطقه به دلیل کوهستانی بودن در فصل زمستان بسیار سرد است و تعداد بازدیدکنندگان در این زمان کمتر از همیشه هستند.

بازدید از امامزاده سید مرتضی کاشمر

اقامتگاه امامزاده سید مرتضی کاشمر

یکی از امکانات امامزاده سید مرتضی کاشمر اقامتگاه آن است که از مسافران و زوار پذیرایی می‌کند. تعداد اتاق‌های اقامتی در ایام نوروز بیشتر می‌شوند. با هزینه بسیار مناسب می‌توانید در شهر کاشمر اقامت کنید. علاوه بر آن در شهرستان کاشمر اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل و مهمان‌پذیرهای فراوان وجود دارند که با قیمت‌های بسیار مناسب و امکانات متنوع آماده پذیرایی از گردشگران عزیز هستند.

با توجه به سلیقه، نوع امکانات و توانایی مالی خود می‌توانید یکی از اقامتگاه‌های موردنظر را تهیه کنید. از نزدیک‌ترین محل‌های اقامت به امامزاده سید مرتضی می‌توان هتل خانه معلم کاشمر را نام برد. این هتل همه‌روزه از مهمانان پذیرایی می‌کند و بهترین امکانات را در اختیار آنها قرار می‌دهد. پارک جنگلی امام‌ زاده سید مرتضی نیز برای اقامت و استراحت یک‌روزه مناسب است. پس از زیارت و راز و نیاز در امام‌زاده می‌توانید زیر سایه درختان پارک جنگلی استراحت کنید و کمپ بزنید.

جمع‌بندی

سفر به کاشمر و بازدید از جاذبه‌های دیدنی این شهر می‌تواند برای هر کسی خاطره‌انگیز و متفاوت باشد. بارگاه امامزاده سید مرتضی کاشمر یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی این شهر است و انواع امکانات را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. این محل از فضای معنوی و دلنشین بهره‌مند بوده و برای کسب آرامش می‌توانید چند روزی در آن حضور پیدا کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا