تور

اجاره خودرو در دبی
استان خراسان رضویایرانگردیمشهد

اماکن زیارتی مشهد

معرفی اماکن زیارتی مشهد

شهر مشهد یک جاذبه ی گردشگری چند منظوره جهت گردشگران و مسافران میباشد. این شهر علاوه بر اینکه قطب گردشگری مذهبی ایران است. جزو مفرح‌ترین و مجهزترین کلان شهرهای کشور نیز به حساب می آید. که دارای امکانات رفاهی عالی برای گردشگران و زائران می باشد. در ادامه با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید. تا با اماکن زیارتی مشهد بیشتر آشنا شویم.

اماکن زیارتی مشهد

حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم مطهر  امام رضا (ع) اولین و اصلی‌ترین اماکن زیارتی مشهد میباشد، که هدف مسافران در سفر به مشهد است. بسیاری از زائران حداقل سه روز را برای زیارت امام هشتم قرار می دهند، تا اصطلاحا” مجاور حرم  امام رضا علیه السلام باشند، و با امام رضا (ع) مناجات کنند. به طور کلی بیشترین تعداد زائران مشهد مقدس در ایام مناسبتی اعیاد شعبان، ماه رجب، محرم و دو دهه آخر ماه صفر در این شهر جهت تشرف به حرم میباشند.

اماکن زیارتی مشهد ، حرم امام رضا

مسجد گوهر شاد

مسجد گوهرشاد قسمتی از حرم امام رضا (ع) میباشد. و جزو زیباترین مساجد ایرانی- اسلامی به حساب می آید. این مسجد زیبا که در حنوب حرم واقع شده است. در حدود سال ۸۲۱ هجری قمری به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ ایجاد گشته است. به طور کلی آنچه باعث شهرت مسجد گشته است، ماجرای ساخت مسجد می باشد، و از طرفی ظرافتی که در معماری ساخت مسجد به کار گرفته شده است. همچنین مسجد گوهرشاد نمونه عالی از معماری دوره تیموری در ایران میباشد، و جزو شلوغ‌ترین مساجد ایرانی به حساب می آید.

اماکن زیارتی مشهد ، مسجد گوهر شاد

آرامگاه پیر پالاندوز

آرامگاه پیر پالاندوز یکی دیگر اماکن زیارتی و تاریخی در  مشهد است، که چندسالی‌ست مورد توجه گردشگران واقع شده است. این مقبره شامل گنبدی پیازی شکل میباشد، که با کاشی‌های فیروزه‌ای و زرد مزین گشته است. ایوانی ساده و آجری و صحنی وسیع با حوضی دو طبقه، که در زمان صفویه ایجاد گشته است. در داخل بقعه، شاه‌نشینی زیبا به چشم می آید. که دارای نقاشی‌های زیبایی به جای مانده از عصر صفویه در خود میباشد. این بخش از آرامگاه مهمترین و جذاب‌ترین قسمت آن میباشد.

این بقعه با ارزش در سال‌های اخیر از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی کامل شده است. این آرامگاه در جوار حرم مطهر امام رضا علیه السلام میباشد.

اماکن زیارتی مشهد ، آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

آرامگاه خواجه ربیع 

مقبره خواجه ربیع در خیابانی به همین نام در شهر مشهد واقع شده است. این بنا در دوره صفوی و به همت شیخ بهایی ایجاد گشته است. آرامگاه متعلق به ربیع بن خثیم است، که جزو شخصیت های مهم تاریخ اسلام و شیعیان میباشد.

او جزو معدود افرادی بوده است، که محضر پیامبر را درک کرده، و از سرداران امام علی (ع) نیز بوده است. و در اواخر خلافت حضرت علی (ع) و افزایش کارشکنی های معاویه تصمیم گرفت به ایران و خراسان نقل مکان کرده، تا از نزاع ها دور بماند. پس از ورود امام رضا (ع) به مشهد در سال ۲۰۰ هجری قمری ایشان از قبر خواجه ربیع زیارت کردند، و پس از آن این مقبره یک مکان متبرک برای مردم مشهد به حساب می آید. این مقبره واقع در مشهد در کوی گلشاد و خیابان خواجه ربیع میباشد.

اماکن زیارتی مشهد ، آرامگاه خواجه ربیع

آرامگاه خواجه اباصلت هروی 

عبدالسلام بن صالح بن سلیمان ایوب بن میسره که مشهور به خواجه اباصلت هروی میباشد. از مهمترین و معروف ترین دانشمندان، محدثین و راویانی است، که در سال ۱۶۰ هجری قمری در مدینه به دنیا آمده است. علت اینکه او را اباصلت هروی می نامند، به ریشه و نسب اجداد او باز می‌گردد، که زادگاهشان شهر هروی افغانستان میباشد.

شهرت اباصلت به ماجرای هجرت امام رضا (ع) به خراسان می رسد. او پس از هجرت امام به طوس، از مدینه به خراسان نقل مکان کرد، و تا زمان شهادت امام در جوار ایشان بودند. مهمترین نقل درباره نحوه شهادت امام رضا علیه السلام از اباصلت نقل شده است، که در کتاب وفاه الرضا ماجرا را توضیح داده است.آرامگاه خواجه اباصلت در پنج کیلومتری شهر مشهد و در حاشیه جاده فریمان به مشهد واقع شده است.

اماکن زیارتی مشهد ، آرامگاه خواجه اباصلت

آرامگاه خواجه مراد

آرامگاه خواجه مراد منسوب به ابو حبیب هرثمه بن اعین مشهور به خواجه مراد می باشد. که از اصحاب امام رضا علیه السلام میباشد. از ویژگی های برجسته معماری آرامگاه خواجه مراد مشهد می توان به استفاده از کاشی های هفت رنگ، تزئینات آینه کاری و ایوان بزرگ رو به روی امامزاده نام برد.

 آرامگاه این شخصیت بزرگ در فاصله به نسبت کمی (حدود ۳ کیلومتری) از آرامگاه اباصلتواقع شده است. این آرامگاه دارای امکانات رفاهی مناسبی از جمله زائر سرا، بازارچه و امکانات رفاهی برای گردشگران و زائران میباشد. این آرامگاه واقع در ۱۵ کیلومتری مشهد و در دامنه ارتفاعات بینالود میباشد.

اماکن زیارتی مشهد ، آرامگاه خواجه مراد

امامزادگان سید یاسر و سید ناصر 

امامزادگان سید یاسر و سید ناصر از اماکن زیارتی مشهد میباشد، که از برادران بلاواسطه امام رضا علیه السلام هستند. که در جریان عظیمت ایشان از مدینه به ایران، به دستور مامون عباسی همراه امام به خراسان نقل مکان کردند. تاریخ دقیقی از ساخت آرامگاه در وجود ندارد. اما آنچه معلوم است، مقبره اولیه توسط بومیان ایجاد گشته است. مردم شیعه عرب و کشورهای خلیج فارس مانند عراق ارادت خاصی برای این دو شخصیت قائل می شوند. این امام زاده در  مشهد، طرقبه و در  روستای گلستان واقع شده است.

اماکن زیارتی مشهد ، امامزادگان سید یاسر و سید ناصر

آرامگاه امام‌زاده یحیی 

آستانه متبرک امام زاده یحیی که یکی دیگر از اماکن زیارتی مشهد میباشد، محل دفن امام‌زاده یحیی بن حسین بن زید، یکی از فرزندان زید بن علی بن حسین(ع) است. بر اساس کتیبه سنگی سردر آرامگاه این آستانه در سال ۹۳۷ هجری قمری ایجاد گشته است.

آرامگاه شامل رواق چهارضلعی، گنبد فیروزه ای دو پوسته و مناره میباشد. که بیشتر آنها در زمان شاه طهماسب صفوی طراحی و ساخته شده است. در کنار امامزاده یک چشمه آب معدنی در دامنه کوه واقع شده است. که امکان استفاده از آب آن را دارید. این آرامگاه در شمال شرقی مشهد، روستای میامی در بخش رضویه واقع شده است.

اماکن زیارتی مشهد ، آرامگاه امام زاده یحیی

گنبد خشتی 

گنبد خشتی مقبره یکی از سادات مشهور شهر مشهد میباشد، به نام امامزاده سید محمد (سلطان غیاث‌الدین محمد) از نوادگان موسی بن جعفر (ع) است .که طبق کتیبه آرامگاه، وفات ایشان در سال ۸۳۲ هجری قمری میباشد. سلطان غیاث‌الدین محمد در قرن نهم هجری سادات مرجع شیعه در شهر مشهد و جزو بزرگان و تاثیرگذاران این شهر میباشد. این بنا دارای گنبد خشتی، شاه نشین، هشتی و ورودی است. که در دوره های تیموری، صفویه و قاجار به تدریج تکمیل گردیده است. این مقبره واقع در مشهد، ابتدای خیابان طبرسی و کوچه سیاه آب میباشد.

اماکن زیارتی مشهد ،گنبد خشتی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا