تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردیشیراز

تنگ بستانک ، بهشت گمشده شیراز | استان فارس

تنگ بستانک شیراز

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با تنگ بستانک ( بهشت گمشده ) را که یکی از جاهای دیدنی شیراز است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

تنگ بستانک | بهشت گمشده

بهشت گمشده که در واقع نام اصلی آن  تنگ بستانک است یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان فارس محسوب می شود که در طول سال گردشگران و مسافران زیادی را برای بازدید از این منطقه جذب می کند. این منطقه خوش آب و هوا در شهرستان مرودشت و در بخش کامفیروز قرار دارد.

تنگ بستانک یک منطقه حفاظت شده با مساحتی در حدود 15324 هکتار می باشد که در شال غربی استان فارس و در فاصله 120 کیلیومتری از شهر شیراز و در فاصله 100 کیلومتری از شهر مرودشت در بخش کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت قرار گرفته است.در هر گوشه از این منطقه می توانید مناظری چشم نواز از آبشار هایی با ارتفاع کم و آب فراوان مشاهده نمایید که در بخش ها  مختلف کوهپایه ای در حال جریان هستند.

تنگ بستانک | بهشت گمشده

این منطقه یک منطقه جذاب برای کوهنوردان می باشد و همچنین برای جنگل دوستان. در بسیاری از مناطق جنگلی به دلیل انبوه درختان  نور خورشید راهی برای رسیدن به پایین ندارد و این بخش های جنگل تاریک هستند.بخش کامفیروز در کنار رشته کوه های دنا قرار دارد و یکی از مناطق ییلاقی مهم در اطراف شیراز محسوب می شود.

در سالیان گذشته این منطقه بیشتر مورد توجه گروه های مختلف طبیعت گرد و کوهنوردان واقع شده است.روستای دشتک که نزدیکترین روستا به تنگ بستانک است نیز می تواند یکی از مقاصد گردشگری باشد که گردشگران می توانند از طبیعت آن لذت ببرند.

تنگ بستانک | بهشت گمشده

در ایام گذشته روستاهای پایین دست تنگ بستانک بیشترین استفاده را از منابع آب این منطقه برای مصارف شرب و کشاورزی داشته اند. این منطقه تا اواخر دهه 50 برای ساکنان شهری این منطقه نا آشنا بوده و کمتر کسی از این منطقه جهت گردشگری استفاده می کرده است تا اینکه از اوایل دهه 60 این منطقه به مرور توسط گروه های کوهنوردی و گردشگری شناسایی و معرفی می گردد و با توجه به ایمکه از لحاظ جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و دارای مناظر خیره کننده بوده از سمت گردشگران ه بهشت گمشده شهرت می یابد.

مسیر دسترسی

راه دسترسی به تنگ بستانک از بین روستاهای بیضا و کامفیروز و باغات و مزارع می گذرد که خود این مسیر به نوعی اولین جاذبه زیبایی است که گردشگران در سفر به این منطقه تجربه می کنند. مناظر زیبای دریاچه سد درودزن در طول جاده، جنگل های انبوه بلوط و معماری روستاهای منطقه در کنار مزارع بزرگ و شالیزارهای سر سبز، همه و همه دست به دست هم می دهند تا طول مسیر برای گردشگران تا رسیدن به بهشت گمشده، تبدیل به مسیری رویایی شود.

از شهر ها برزگی که در طول مسیر از آن عبور خواهید کرد به بیضا و کامفیروز می توان اشاره کرد. تنگ بستانگ در سال 1378 با مصوبه شورای عالی حفاظت از محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شد تا از آسیب به اکوسیستم آن جلوگیری شود.

تنگ بستانک | بهشت گمشده

پوشش گیاهی تنگ بستانک

این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی است. درخنانی از نوع بلوط ، گردو ، جنار ،‌پسته و بادام کوهی در بهشت گشده فراوان هستند. زرشگ و خارشتر ، آویشن شیرازی ، شیر خشت و شیرین بیان و گون هم در این منطقه دیده می شود.

جاذبه های دیدنی اطراف

از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه می توان به رود کر که بزرگترین رود استان فارس است اشاره کرد و یا سد درودزن که در مسیر رود کر می باشد. البته فاصله تخت جمشید از تنگ بستانک در حدود 2 ساعتی می شود و یا از این منطقه تا نقش رستم چیزی در حدود 1 ساعت و 50 دقیقه می باشد. برای رسیدن به آبشار مارگون نیز باید در حدود 2 ساعت  و 40 دقیقه و تنگ براق نیز حدود 75 دقیقه زمان صرف کنید.

تنگ بستانک | بهشت گمشده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا