تور

اجاره خودرو در دبی
اروپاایتالیاجهانگردیرم

تپه پالاتین رم : دریچه ای به گذشته باشکوه تأثیرگذارترین رهبران رم

در دوران باستان، رم به عنوان مرکز جهان شناخته می‌شد؛ تپه پالاتین رم یکی از هفت تپه افسانه‌ای و در قلب این شهر قرار دارد.  این تپه با تاریخی غنی به دوران امپراتوری رم بازمی‌گردد. تپه پالاتین، یکی از نشانه‌های معروف رم است و طی زمان، بسیاری از افراد مشهور در این تپه زندگی کرده‌اند. ابتدا تپه توسط یک روستای کوچک به نام پالانتیوم اشغال شد. رومیان در قرن هفتم پیش از میلاد، روستا را نابود کردند و در تپه یک قصر ساختند. قصر تپه پالاتین به عنوان محل اقامت امپراتوران رم استفاده می‌شد. گفته می‌شود که رومولوس، بنیانگذار رم، در آن­جا زندگی می‌کرده است. این قصر در سال ۲۸۳ میلادی به دلیل حریق تخریب شد و دیگر بازسازی نشد. با این حال، تپه پالاتین تا پایان دوره رم غربی، به عنوان محل اقامت امپراتوران رم استفاده می‌شد.

امروزه، تپه پالاتین رم یک جاذبه گردشگری محبوب است و به بازدیدکنندگان، مناظر شگفت‌انگیزی از خط آسمان رم ارائه می‌دهد. در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به بررسی برخی از حقایق و جزئیات جالب درباره این تپه می‌پردازیم، پس در ادامه با همراه باشید.

تپه پالاتین رم چیست؟

پالاتین، یک تپه از هفت تپه ­ای است که اطراف آن شهر رم تأسیس شده است و مرکزی‌ترین آن­ها است. این تپه فقط حدود ۴۰ متر بالاتر از بقیه شهر قرار دارد، اما همین ارتفاع کافی است تا آن را به عنوان یک ویژگی برجسته و پایدار در منظره و خط آسمان شهر رم تبدیل کند. در افسانه‌های رومی، تپه پالاتین یک مکان نمادین و پر از افسانه و اسطوره باستان است؛ حتی گفته می‌شود که هرکول، قدرتمندترین قهرمان رومی، یکبار در قله آن با هیولایی جنگید و آن را شکست داد. این تپه همچنین به عنوان مکان تولد شهر خود و جایی که امپراتوری رم در نقشه جغرافیای جهان گسترده است، معروف بود. اینجا است که رومولوس و رموس، بنیان­گذاران افسانه‌ای رم، توسط یک گرگ مادرزادی بزرگ شده‌اند.

امروزه، تپه پالاتین یک مقصد گردشگری مهم در رم، پایتخت ایتالیای مدرن است. در طول قرون، تقریبا هیچ کدام از جذابیت‌های افسانه‌ای خود را از دست نداده است. در مقایسه با جاذبه ­های همجوار مانند فروم رم یا کولوسئوم، تپه پالاتین فقط بخشی از بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند، اگرچه اهمیت تاریخی آن همانند آن­ها است.

تپه پالاتین رم

تاریخچه تپه پالاتین

با این­که افسانه رومولوس و رموس، بنیان­گذاران افسانه‌ای رم، تقریبا هیچ حقیقتی ندارد (بدون شک این ­که دو نوزاد توسط یک گرگ در غار بزرگ شده‌اند، بسیار غیرممکن است!) اما در تاریخ حقایقی وجود دارد که نشان می­دهد تپه پالاتین رم، محل برخی از اولین سکونت‌های انسانی در منطقه بوده و شواهد زیادی کشف شده است که تأسیس رم را به سال ۹ قبل از میلاد برمی‌گرداند، همان زمانی که داستان‌های رومولوس و رموس آغاز شده‌اند.

افسانه‌هایی که تپه پالاتین و موقعیت برجسته آن در مرکز هفت تپه معروف رم را احاطه می‌کنند، باعث شد تا این مکان برای طبقات بالای رومیان، هنگامی که امپراتوری در اوج افتخار خود بود، بسیار جذاب باشد.

در طول امپراتوری رم، ثروتمندترین رومیان، خانه‌های خود را در شیب‌های تپه پالاتین می‌خریدند یا بنا می‌کردند. هر امپراتوری، خانه‌های شکوهمند خود را در اینجا بنا می‌کردند، نه فقط در شیب‌ها بلکه حتی زیر زمین؛ در زیر تپه، تونل‌ها و گذرگاه‌های پنهان و اتصالاتی که اتاق‌های بزرگ و مجلل را به یک راه مارپیچ از اتاق‌ها متصل می‌کرد، وجود داشت.

تپه پالاتین در طول دوران امپراتوری رم، صحنه بسیاری از رویدادهای مهم و تاریخی بود و بسیاری از امپراتوران در خانه‌های خود در این­جا به دست قاتلان کشته می­شدند. پس از سقوط و فروپاشی امپراتوری رم، پایتخت یکباره به سایه‌ای از خود در گذشته تبدیل شد. برای قرن­ها، این شهر به طور عمده ترک شده بود. تپه پالاتین نیز از این امر مستثنی نبود و قصرهای امپراتوران به دلیل بی‌توجهی ویران شدند. از دهه ۱۸۰۰ به بعد، این تپه محل تمرکز کاوش‌های باستان‌شناسانی بود که برای کشف تاریخ پشت افسانه‌ها مشغول به کار شده‌ بودند. در دو قرن گذشته، چندین حفاری صورت گرفت و هنوز هم کارهای باستان‌شناسی زیادی در این مکان مهم رومی انجام می‌شود.

تپه باستانی پالاتین

موزه پالاتین

اگر می‌خواهید درباره تپه پالاتین رم بیشتر بدانید، حتما به موزه پالاتین سر بزنید که به تازگی با نصب وسایل چندرسانه‌ای پیشرفته، تجهیز و بازسازی شده است. این موزه در اصل در دهه ۳۰ تأسیس شده و از آن زمان به حفظ تعداد زیادی از مجسمه‌ها و تزئینات که در هنگام حفاری‌ها در تپه پیدا شده بودند، مشغول است.

موزه پالاتین

حقایق جالب درباره تپه پالاتین رم

در این قسمت، برخی از حقایق و نکات جالب توجه و جذاب این تپه را با هم مرور می­کنیم:

  1.  “پالاتین” یک منشأ از کلمه “پالاس” است. همان­طور که “پالاس” در انگلیسی، “پالاتزو” در ایتالیایی و “پاله” در فرانسوی نیز از “پالاتین” مشتق شده‌اند.
  2.  یک افسانه می‌گوید که پالاتین یک­بار محل زندگی یک غول آتش­زا به نام کاوکوس بود. منطقه‌ای نه چندان دور از خانه رمولوس به عنوان “پله‌های کاوکوس” شناخته می‌شود. کاوکوس یک آدم­خوار بود که در غاری در تپه پالاتین زندگی می‌کرد و به طور منظم، ساکنان تپه همسایه آونتین را دچار ترس و وحشت می­کرد تا این­که توسط هرکول رام و شکست داده شد.
  3.  رمولوس و رموس که بنیان­گذاران افسانه‌ای رم بودند، در غاری در تپه پالاتین زندگی می‌کردند. اعتقاد بر این است که آن‌ها در یک غار به نام لوپرکال زندگی می‌کردند و توسط گرگ ماده‌ای که بعدها نماد رم شد، حفاظت می‌شدند.
  4.  اعتقاد بر این است که رومولوس در یک خانه عصر آهن در تپه پالاتین رم زندگی می‌کرد. کازا رومولی یک خانه ساده و یک اتاق باستانی است که به قرن هشتم پیش از میلاد برمی‌گردد و در گوشه جنوب غربی تپه واقع شده است و با وجود تکرار آتش سوزی‌ها، همواره توسط رومی‌ها محترم شمرده می ­شود و با دقت بازسازی شده است. پایه‌های خانه هنوز قابل مشاهده است و می‌توان آن‌ها را در تور تپه پالاتین مشاهده کرد.
  5.  امپراتور آگوستوس در تپه پالاتین رم به دنیا آمد. در این دوره، چند خانواده ثروتمند، از جمله خانواده سوارکار ثروتمند امپراتور آینده، در تپه پالاتین سکونت داشتند.
  6. نقاشی‌های خانه آگوستوس و خانه لیویا زیباترین هنر باستانی در رم هستند. آگوستوس به تپه پالاتین بازگشت و در یک ویلای لوکس با همسرش لیویا زندگی کرد. در خانه آگوستوس، شما می‌توانید اتاق‌های تزئین شده ویلا را ببینید (شامل اتاق خواب و مطالعه امپراتور) که شامل نقاشی‌های رنگارنگ و زیبا است.
  7. کالیگولا در تپه پالاتین به قتل رسید. گاردهای پریتوری و سناتورها با همدستی برای کشتن امپراتور توطئه کردند. کالیگولا فقط ۲۸ ساله بود که در کریپتوپورتیکوس زیر قصرهای سلطنتی در تپه پالاتین مورد حمله قرار گرفت.
  8.  اولین باغ‌های گیاه‌شناسی اروپا در تپه پالاتین ساخته شدند. در سال ۱۵۵۰، ژنرال ثروتمند، الساندرو فارنزه، بخشی از تپه پالاتین را خریداری کرد و به علاوه تبدیل بخشی از آثار باقی­مانده از یک قصر رومی به یک خانه تابستانی، باغ‌های گیاه‌شناسی زیبایی را ساخت که شامل نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و قفس پرندگان بود. باغ‌ها به حالت متروک درآمدند، اما برخی از بخش‌های آن هنوز هم وجود دارند و می‌توانید آن­ها را در تور تپه پالاتین مشاهده کنید.
  9.  تپه پالاتین یک منظره زیبا از رم را ارائه می‌دهد. در واقع، این تنها مکان در مرکز رم است که می‌توانید منظره‌ای شگفت‌انگیز از سیرکوس ماکسیموس، کولوسئوم و فروم روم را به طور کامل ببینید.

این نکات جالب درباره تپه پالاتین رم، اطلاعات مختصری را درباره حقایق تاریخی این تپه ارائه می­دهد. شما می­ توانید بعضی از نکات ذکرشده را در تور بازدید از تپه مشاهده کنید.

چه چیزهایی را می‌توانید در تپه پالاتین رم ببینید؟

بدون راهنمای تخصصی یا راهنمای کتاب، دشوار است که با بقایای تپه پالاتین ارتباط برقرار کنید. با این حال، در حالی که برخی از باقی­مانده‌ها تنها یک توده آجر هستند، برخی ساختمان‌های دیگر به طرز شگفت‌انگیزی خوب حفظ شده‌اند. این‌ها جاذبه‌هایی هستند که باید در تپه پالاتین ببینید:

  • قصر فلاوی (همچنین به نام دوموس فلاویا یا دوموس اوگوستانا شناخته می‌شود): این قصر عظیم در زمان حکومت امپراتور دومیتیان در سال ۹۲ میلادی ساخته شد و بعدها توسط سپتیمیوس سوروس گسترش یافت. اگرچه می‌توانید به نزدیکی باقی مانده‌ها در تپه پالاتین بروید، مطمئن شوید که منظره را از سیرکوس ماکسیموس نیز ببینید؛ وقتی که در زیر تپه پالاتین ایستاده‌اید، واقعا عظمت قصر را احساس خواهید کرد.
  • استادیوم دومیتیان: برخی درباره عملکرد دقیق این ساختمان بحث کرده‌اند، زیرا در حالی که شباهتی به سیرک دارد، ممکن است باغ خصوصی امپراتور باشد. عملکرد آن هرچه باشد، واضح است که این ساختمان تحسین برانگیز، قطعا بخشی از قصر امپراتوری بوده است.
  • خانه آگوستوس و لیویا: خانه‌های امپراتور آگوستوس و همسرش لیویا قابل بازدید هستند، اما بلیت‌ها باید به طور جداگانه و پیش از موعد رزرو شوند. نقاشی­های رنگارنگ و بسیار زیبا، به خوبی حفظ شده‌اند و شما حتی می‌توانید به اتاق خصوصی آگوستوس هم سر بزنید.
  • منظره! چه چیزی را می‌توانید در تپه پالاتین ببینید؟ به سادگی رم را، به شکلی که تا به حال ندیده ­اید. “تحسین‌برانگیز” صفتی است که در وصف منظره این منطقه بسیار استفاده می‌شود، اما چشم‌انداز فوق‌العاده فروم روم از این تپه، ممکن است به مدت کوتاهی نفس شما را حبس کند!

تپه پالاتین

کلام آخر

در نهایت می ­توان گفت، تپه پالاتین رم یک نگاه جذاب به تمدن رم باستان را به ما ارائه می‌دهد. با بازمانده‌های چشمگیر خود، مانند قصر فلاوی، استادیوم دومیتیان و خانه‌های آگوستوس و لیویا، بازدیدکنندگان می‌توانند به بزرگی و عظمت امپراتوری رم پی ببرند. همچنین، موزه کوچک پالاتین نیز می ­تواند بینشی درباره هنرمندی و تاریخ رم ارائه ‌دهد. با این حال، شاید جذاب‌ترین جنبه بازدید از تپه پالاتین، منظره‌ای شگفت‌انگیز است که از رم به ما می­ دهد. به طور کلی، بازدید از تپه پالاتین، برای همه علاقه‌مندان به تاریخ و معماری رم الزامی است. امیدواریم محتوای بیان شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا