تور

اجاره خودرو در دبی
استان گیلانایرانگردیتالش

جاهای دیدنی تالش، گیلان

جاهای دیدنی تالش

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با دیدنی های شهر تالش، استان گیلان آشنا می کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

تالش شهری پر از جاذبه های دیدنی با آبشار ورزان، در یاچه سراگاه، غار سوباتان و … که دیدن هر کدام از آنها زیبا می باشد. این شهر زیبا نام خود را از قوم تالش گرفته است. تالش از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا، از جنوب به رودبار و از شرق به دریای خزر و انزلی محدود می شود.

پارک جنگلی گیسوم از جاهای دیدنی تالش

در این پارک زیبا فاصله جنگل با دریا محدود است وبا گذراز میان جنگل می توان به دریا و ساحل رسید. گیسوم 80 هکتار تنوع گیاهی دارد و زیباترین جنگل شمال ایران می باشد. در این منطقه 76 گونه گیاه می باشد و منطقه گردشگری محسوب می شود. در گیسوم همه امکانات رفاهی فراهم آمده است.

این امکانات رفاهی شامل: آلاچیق، رستوران، فروشگاه صنایع دستی، تفریحات دریایی مثل جت اسکی و ویلاهای ساحلی می باشد. در این سفر حتما از آبشار  زیبای ویسادار دیدن فرمایید. گیسوم با قلعه رود خان و اسالم هم 10 کیلومتر فاصله دارد.

منطقه ییلاقی دو خاله کوه از جاهای دیدنی تالش

یکی از روستاها می باشد که مردم برای ییلاق و فصل گرم سال به آنجا می روند. منطقه خاله کوه تالش در فصل پر باران و برفی خالی از سکنه می باشد.

منطقه ییلاقی سوباتان از جاهای دیدنی تالش

این منطقه در 22 کیلومتری شهر لیسار از توابع تالش می باشد. این منطقه یکی از زیبا ترین جاذبه های دیدنی تالش می باشد.  در این منطقه تا چشم کار می کند دشت های وسیع و سر سبز و دره های زیبا و بی انتها را در مقابلتان می بینید. این منطقه ییلاقی در ارتفاعات 1900 تا 2500 متر بالاتر از سطح دریا می باشد. وزش باد از سمت شمال در تابستان به دمای بسیار خنک و حتی تا نزدیکی صفر درجه می باشد.

غار سوباتان از جاهای دیدنی تالش

یکی دیگر از دیدنی های تالش غار سوباتان می باشد. این غار در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز و منحصر به فرد سوباتان قراردارد، و به گنج خانه نیز معروف است. برای رسیدن به غار راهنما نیاز دارید. پیاده روی 15 دقیقه ای از روستا به مسیر سبز رنگ و پر شقایق و هوایی بی نظیر که همه را جذب خود می کند.

این غاز زیبا بین صخره ای به ارتفاع 5تا 15 متر پنهان بوده است و عرض دیواره های صخره ای بیش از 200متر می باشد. بعد از ورود به غار و صعود به دهانه غار می رسیم، شکافی به عرض حدود30سانتی متر مانع از ورود به غار می شود. دهانه غار باریک است و برای طبیعت گردی مناسب نیست، گویا دهانه غار به طور کامل گشوده نیست.

دریاچه سرا گاه تالش

در نزدیکی پارک جنگلی سیاه داران، دریاچه زیبا و قشنگ سرا گاه ، با انعکاس زیبای جنگلهای اطرافش وجود دارد. آب ابن دریاچه از چشمه های زیر زمینی تامین می شود، در بازدید از دریاچه ، از دیدن شالیزارهای اطراف هم لذت ببرید. از طبیعت بی نظیر تالش و هوای مناسب آن که بگذریم، این شهر بناهای تاریخی و ارزشمندی هم که قدمت آنها به هزاران سال پیش می رسد، وجود دارد.

آبشار ورزان

آبشار ورزان یا ورازان در استان گیلان قرار دارد. آبشار در روستای ورزان که در ضلع شمال غربی سوباتان است و فاصله آن تا شهرک سوباتان 4 کیلومتر است، قراردارد. آب رودخانه یکی از شاخه های اصلی رودخانه لیسار است که از چشمه های بالای ییلاق سرچشمه گرفته و در مسیر هنگام ریزش از صخره ای عظیم آبشار دیدنی را به وجود می آورد. ارتفاع آبشار بیش از 100 متر است.

رود خانه کرگان رود تالش

این رودخانه جزء معدود رود خانه های خروشان می باشد، و به عنوان بزرگترین و پر آب ترین رود خانه ناحیه غربی استان گیلان می باشد. این رود خانه دارای 3 سرشاخه اصلی می باشد که نام های آن آق اولر، وزنه سر، رزه چای می باشد. طول شاخه اصلی 5/42 کیلومتر و دارای آب خنگ و گوارا است. آب دهی متوسط سالانه آن 8 متر مکعب در ثانیه تعیین شده است. این رودخانه در ماه های خرداد تا مهر کم آب می باشد.

قلعه صلصال تالش

در بلندای روستای سر سبز (قلعه دوش)، بالای صخره ای بلند و خوش آب و هوا ، یک قلعه هزار ساله خود نمایی می کند. این قلعه یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی تالش می باشد. با ورود به قلعه صلصال، قسمت های داخلی قلعه مانند: ارگ قلعه، اقامتگاه حاکم قلعه، آب انبار، جایگاه نگهبانان و شبکه آب رسانی را می توانید ببینید. تماشای این قلعه می تواند شما را به  مسافری در زمان تبدیل کند.

آتشکده ایسپیه مزگت

این بنا باقی مانده یک آتشکده قدیمی و بزرگ دردیناچال  تالش می باشد. تمامی نشانه ها و معماری آن عملکرد مذهبی بنا را تایید می کند. این بنا در دوران پس از اسلام و بعد از قرن سوم هجری به مسجد تبدیل شد. بازسازی ای بنا و تعریف حریم حفاظتی و برنامه عملیاتی می تواند هویت آن را روشن تر ساخته و مجددا زندگی را به این محل باز گرداند.

بنای ایسپیه مزگت از دو کلمه( ایسپی) در زبان تالش به معنی سفید و (مزگت) در زبان اوستا به معنی  مسجد می باشد.

ایسپینه مزگت در دهکده کیش خاله در شمال آبادی دیناچال از آبادی های  جنوب اسالم و در فاصله حدودی 22 کیلومتری جنوب شهر تالش قرار دارد. این بنا در کرانه شمالی دینا پال رود و در یک و نیم کیلومتری شرق جاده تالش- انزلی قرار دارد. این بنا یکی از زیبا ترین و شگفت انگیز ترین بناهای تاریخی گیلان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا