تور

اجاره خودرو در دبی
آسیاترکیهجهانگردیماردین

جاهای دیدنی ماردین ترکیه

جاهای دیدنی ماردین

در این بخش از مجله گردشگری دوباره سفر قصد داریم شما را با جاهای دیدنی ماردین که یکی از شهرهای زیبای کشور ترکیه است آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

یکی از شهرهای قدیمی و مهم ترکیه ماردین نام دارد.این شهر مرکز یکی از استان های جنوب شرقی ترکیه به نام استان ماردین است که گویش مردم این منطقه کردی ، کرمانجی ، ترکمنی ، سریانی و عربی است که در دوران باستان این شهر متعلق به قوم سریانی بوده است.مردم این منطقه تنوع دینی از جمله مسلمان ، سریانی ، یزیدی ، ارمنی ، کلدانی ، یهودی و نسطوری دارند که مذهب های سریانی ، ارمنی ، کلدانی و نسطوری شاخه هایی از دین مسیحیت هستند و مسلمانان کورد و ترک و عرب این منطقه بر مذهب حنفی هستند.

جاهای دیدنی ماردین ترکیه

شهر میدیات استان ماردین ترکیه همانند یک موزه بی نظیر با تاریخ و فرهنگ کهن است که هر ساله گردشگرانی را از داخل و خارج به خود جذب می کند و این استقبال روز به روز در حال افزایش است.

شهر ماردین با قدمت سه هزار ساله در بین دو رود دجله و فرات قرار دارد و سالها میزبان تمدن های گوناگون و باورها و فرهنگ های مختلف بوده و ریشه در تاریخ کهن این کشور دارد که در طول تاریخ تحت حاکمیت آسوری ها ،هیتیت ها ، اورارتوها و مادها بوده است. شهر ماردین شاهد حاکمیت یونانیان بر آناتولی نیز بوده است که این شهر در قرن 11 و در پی بیزانس ها به خاک ترکیه پیوست. ماردین که یکی از شهرهای  قدیمی در بین النهرین شمالی است بر روی جاده ابریشم قرار دارد .

شهر ماردین ترکیه

 وقتی به شهر نگاهی می اندازیم خانه هایی که با آهک زرد ساخته شده اند جلب توجه می کنند این خانه ها به این مسئله شهرت دارند که درب آنها به سوی بین النهرین باز می شود. این خانه ها بر روی دامنه تپه و به صورت دو طبقه ساخته شده اند و معماری آنها به صورتی است که سایه یک خانه بر روی دیگری نیفتد که سنگ آهک استفاده شده در این ساختمان ها، باعث می شود در تابستان ها خنک و در زمستان ها گرم بماند و با تابش آفتاب بر این خانه ها رنگ زرد این خانه ها می درخشد و این مسئله باعث شهرت ماردین به شهر زرد شده است.

شهر باستانی دارا

شهر باستانی دارا

ماردین گویی یک موزه بزرگ است که دارای مکان های دیدنی بسیار است که یکی از این مکان ها شهر باستانی دارا است که یکی از قدیمی ترین مکان های زندگی بشر در بین بین النهرین است که شهر زیر زمینی عتیق در عمق 40 متری زمین در این منطقه قرار دارد و بینندگان را جذب خود می کند و از دیگر دیدنی های این شهر می توان به آسیاب شهر ، کلیسا ، بازار و آب انبار اشاره کرد که جزء جاذبه های این شهر هستند.

صومعه دیر الزعفران

صومعه دیرالزعفران

یکی دیگر از بناهای تاریخی شهر ماردین و یکی از جاذبه های این شهر ، صومعه دیر الزعفران است که در قرن 5 ساخته شده و یکی از مراکز دیدنی فرقه ارتدوکس ها سریانی بوده که امروزه به عنوان عبادتگاه استفاده می شود.

قلعه ماردین

قلعه ماردین

یکی دیگر از جاهای دیدنی ماردین آشیانه عقاب یا همان قلعه ماردین است که در ارتفاع 1085 متری ساخته شده همین امر باعث شهرت آن به آشیانه عقاب شده. این قلعه پادشاهان و امپراطورهای مختلفی همانند سوابری ، سومری ، بابلی ، میتانی ، آشوری ، فارسی ، رومی ، بیزانس ،امویید، عباسید ، حمدانی ، سلجوقی ، ارتقید ، قرقویونلو ، اکوایونلوو حاکمان صفوی و سلطان عثمانی را به خود دیده است. این قلعه برای اهداف مسکونی ساخته شده و به همین علت دارای انبار ذخیره به حجم زیادی از مواد غذایی برای مهمان است.

اولو جامی

اولوجامی

یکی دیگر از آثار ماردین اولو جامی است . الو جامی یک مسجد قدیمی از قدیمی ترین مساجد آناتولی است و در قرن 12 احداث شده است که با معماری بی نظیرش جزء دیدنی ها و جاذبه های شهر است.در بین اماکن دیدنی این شهر مسجد شهیدیه ، مسجد ملک محمود ، مسجد لطیفه و مسجد نجم الدین نیز به چشم می خورد.

کلیسای چهل شهید

شاید باورش سخت باشد که کلیسایی که در قرن 4 هجری ساخته شده است هنوز هم یک شنبه ها میزبان مراسم مسیحیان است و شما می توانید در این مراسم شرکت کنید و اگر غیر یک شنبه به این کلیسا بروید می توانید از سرایدار درخواست کنید که درب را باز کند تا شما بتوانید از این ساختمان دیدن کنید در بالای سر در اصلی حکاکی های قدیمی شهیدان مسیحی کاپادوکیه Cappadocia به چشم می خورد که نام کلیسا به دلیل احترام به شهیدان در قرن 15 بنام  چهل شهید تغییر نام داد.

مدرسه زنجیریه

مدرسه زنجیریه

یکی دیگر از دیگر از جاهای دیدنی ماردین اثری منحصر به فرد در قرن 14 یعنی  مدرسه زنجیریه است. داستان این بنا این است که عیسی بیگ این مسجد را بنا کرده که بعد از شکست در جنگ مدتی در مدرسه در اسارت گرفتار بوده و حبس شده است.

مدرسه قاسمیه

مدرسه قاسمیه

این مدرسه مهمترین مرکز آموزشی به شمار می رود که درگذشته ای نزدیک ساخته شده .این مسجد و آرامگاه 32 کلاس درس و یک مجتمع علمی و آموزشی هم در مدرسه قاسمیه احداث شده است.

موزه ماردین

موزه ماردین

موزه در ساختمان قدیمی بنا شده است. این موزه در قرن 14 توسط ارتوکیدس ساخته شده و ساختمان جدید موزه توسط پدر سالاری آشوری در سال 1895 ساخته شده .موزه ماردین سال 1995 در ساختمان جدید آن افتتاح شد.

آثاری که در این موزه در سالن فرهنگی ان قرار دارد عبارتند از :

گردنبند ، دستبند ، خلخال ، مداد ، جواهرات مو و زیور آلات مس و نقره ، لباس ، شمشیر ،  مهره های نماز  و دستگاه قهوه

در سالن دیگر که سالن باستان شناسی است ابزارهای قدیمی عصر برنز ،  آشوری  ارواتو ، هلنیستی ، امپراطوری هخامنشی ، امپراطوری روم ، امپراطوری بیزانس ، سلجوکس ، ارتوکید و امپراطوری عثمانی به نمایش در آمده است.

صومعه مورگابریل

صومعه مور گابریل

یکی از آثار معروفترین و بزرگترین بناهای جمعیت قدیم صومعه مور گابریل در شهرستان میدیات ماردین است. این بنا قدیمی ترین صومعه ارتدوکس است در مدت کوتاهی در سال 397 این بنا ساخته شده اما در طول زمان های تاریخ به داخل و خارج این صومعه بخش هایی اضافه کرده اند.

ماردین با دارا بودن مدارس ، مساجد ، صومعه سراها و باورهای مختلف ، شهری است پر از صلح و صفا.  با گشت و گذار در کوچه و خیابان های این شهر و دیدن خانه های سنگی ، قلعه های حاکم بر شهر،  بازارهای تاریخی و قهوه خانه شما سحر و جادوی این شهر زیبا می شوید.

اگر عازم سفر به ماردین که شهر گردشگران کشورهای مختلفی است رفتید به موزه ماردین در شهرستان میدیات حتما سر بزنید . این شهر با نقره کاری ظریف و زیبا بنام تل کاری شهرت دارد. حتما از این هنر دستی دیدن کنید و برای خود و عزیزانتان هم تهیه کنید. در این شهر از غذاهای سمبوسک و دلمه کابورگا حتما بخورید و بدون خوردن این غذاهای خوش مزه ماردین را ترک نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا