تور

اجاره خودرو در دبی
استان خوزستانایرانگردیرامهرمز

دیدنی های رامهرمز

جاهای دیدنی رامهرمز

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به توضیح جاهای دیدنی رامهرمز خواهیم پرداخت.

در قسمت شرقی استان خوزستان ، شهرستان رامهرمز قرار گرفته است که بعد از شوش دومین شهر استان خوزستان می باشد. طبق نظر تاریخ دانان این شهر در گذشته پایتخت ایران بوده‌ است. یاقوت حموی می‌گوید که رامهرمز متشکل از دو کلمه رام (shahr) و هرمز (نام یکی از خسروان ساسانی) بوده‌است. رامهرمز به تناسب قدمت و اهمیتی که بویژه در زمان ساسانی داشته‌است، مجموعه‌ای از آثار تاریخی را در خود جای داده‌است.

1- تشکوه رامهرمز

در راستای روستای ماماتین، جاده رامهرمز به ابوالفارس، تپه هایی وجود دارند که در شب، سوزان و شعله ور می باشند که نام آن تشکوه رامهرمز می باشد.این مکان با نام  کوه آتشین رامهرمز  نیز شناخته می شود.زیبایی های چشمگیر این کوه آتشین هر بازدید کننده و گردشگری را به سمت خود جلب می کند. تش در زبان محلی به معنی آتش است که به خاطر همین شعله ها، آن را تشکوه نامیده اند. این کوه از گذشته های دور تا به امروز به صورتش بانه روزی در حال سوختن است.طبق نظر کارزشناسان زمین شناسی دلیل شعله ور شدن این کوه،‌گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از اعماق به سطح زمین می باشد.

تشکوه | رامهرمز

2-امامزاده سیدحسین زاهدون

در  شرق شهرستان در کیلومتر 5 جاده رامهرمز روستای دهیور قرار دارد که امازاده سید حسین زاهدون در آن واقع شده است. معماری گنبد این امام زاده به دوره سلجوقی و تیموری بر میگردد. این بقعه متبرکب گنبدی مخروطی و با گچ بری های خاص و منحصر به فردش در کنار رودخانه الله قرار دارد. این رودخانه تمامی مزارعی که در مسیر خود را زیر آب برده اما در نزدیکی امازاده که می رسد به طرز طبیعی و شگغت آوری انحراف پیدا می کند و در برابر این امام زاده تعظیم می کند. این امام زاده در فهرست آثار ملی کور به ثبت رسیده است.

امامزاده سیدحسین زاهدون | رامهرمز

3- روستای ماماتین

روستای ماماتین روستای گردشگری است که در ۳۶ کیلومتری شمال شرق رامهرمز قرار گرفته است. مهندسین انگلیسی که دنبال کشف نفت بودند در این روستا شروع به احداث حوض آتشنشانی , کارگاه ،میادین ورزشی , اطاق کنفرانس، ،برج دیده بانی و ساختمن نمایی برای استراحت خود و دیگر کارشناسان ساختند. ساختار هندی ساختمان سازی مهندسان که از مصالح گچ کوره و سنگ بوده با ساختمان سازی بومیان منطقه تفاوت زیادی داشت ,طوری که سقف بام خانه‌ها بطور قوسی و با لوله‌های قطور نفت می‌باشد که هنوز مردم منطقه از این ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. این روستا شامل خانه,کلیسا، اصطبل، سایت اداری و … است که برخی نیمه مخروب و برخی با تغییر فضای درونی به محل سکونت روستاییان محلی تبدیل شده است. این روستا دارای جاذبه هایی مثل تشکوه و چشمه‌های قیر می‌باشد.

4- چشمه های قیر

در قسمت شمال شرقی شهرستان رامهرمز  کیلومتر 25  در ماماتین، ثروتی سیاه و میراثی چند هزار ساله قرار گرفته است. چشمه‌های جوشان قیر طبیعی ماماتین از جاذبه‌های دیدنی و حیرت‌آور شهرستان رامهرمز به شمار می‌رود که گاهی طلای سیاه از آن‌ها به بیرون می‌جهد. قیر که به‌عنوان طلای سیاه نیز شناخته می‌شود، از این چشمه‌های سیاه رنگ طبیعی می‌جوشد.

چشمه های قیر | رامهرمز

5-دژ گلی

دژگلی که محلی های آن منطقه به آن کله قوچی می گویند یکی دیگر از جاهای دیدنی رامهرمز می باشد. این مکان در بالای تپه های دوهوک قرار گرفته است . دژگلی شبیه مجسمه ابوالهول مصر است و گویی تکاک منطقه را زیر نظر گرفته است.هرچند این ساختار طبیعی است؛ اما بزرگی و کمال آن نگاه هر بیننده ای را جلب می کند.

دژگلی | رامهرمز

6- آبشار توف نمکی

آبشار توف نمکی، یکی دیگز از جاذبه های طبیعی شهرستان رامهرمز است. در امتداد یک جاده مال رو که از منطقه کمپ رامهرمز شروع می شود به سمت کوه‌های ابوالفارس « باب الفارس » در فاصله تقریباً ۱۵ کیلومتری رامهرمز آبشاری زیبا که محیط بالا دست آن را درختان انجیر و پیچک پوشانده‌اند به نام توف انجیر خودنمائی می کند . آب دریاچه بزرگ این آبشار که به طول ۶۰ متر و عرض ۲۰ متر است بسیار شور است و ماهی های شورآبی به وفور در آن یافت می شود ، در کنار این آبشار یک چشمه ی کوچک گوگردی وجود دارد . راه دوم دستیابی به این آبشار و دریاچه اش از مسیر روستای نمره ۹ ابوالفارس است .

آبشار توف نمکی | رامهرمز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا