تور

اجاره خودرو در دبی
آبداناناستان ایلامایرانگردی

دیدنی های شهر آبدانان ، ایلام

دیدنی های شهر آبدانان

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با دیدنی های شهر آبدانان را که یکی از جاهای دیدنی ایلام است داریم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

آبدانان :

در غرب ایران واقع در استان ایلام و در جنوب ایلام آبدانان قراردارد.از نظر موقعیت جغرافیایی این شهر در میان دو کوه کبیر و دینارکوه قراردارد.بخاطرموقعیت جغرافیایی آبدانان این شهر پیشرفت صنعتی ندارد.راه ارتباطی این شهر به دره شهر و مرکز استان یک مسیر پر پیچ و خم خطرناک است که از دل کوه کبیر کوه می گذرد.شهرستان آبدانان از بخش های مرکزی سراب باغ و مورموری تشکیل شده است.

به جز بخش مرکزی دیگر بخش ها از خصوصیت شهری برخوردار نیستند.شمال و جنوب شهرستان کوهستانی است و بیشتر طبیعت زیبای آن را درختان بلوط احاطه کرده است و بخش های جنوبی آن دشت هست و دارای خاک حاصلخیز برای کشاورزی می باشد.از نظر آب و هوا معتدل می باشد و از غرب و جنوب به شهرستان دهلران ،‌ شمال شرقی با شهرستان دره شهر ،جنوب شرقی با شهرستان اندیمشک همسایه است.

پشت قلعه آبدانان

پشت قلعه آبدانان

یکی از دیدنی های آبدانان و آثار تاریخی مهم برای گردشگران ، پشت قلعه می باشد.کاربرد بنا مشخص نیست اما این احتمال را می دهند که با توجه به شرایط موجود این قلعه برای کنترل جاده ها و امنیت کاروان ها و حراست از شهرهای تاریخی پشت قلعه جولیان است.

پشت قلعه از قسمت هایی از قبیل : در ورودی ، بارو ، برجها ، شاه نشین ، تونل انتقال آب ساخته شده است. مصالح بکار رفته در قلعه ملات گچ نیم کوب و سنگ است که در بیرون قلعه به فراوانی پیدا می شود.مساحت این قلعه حدود 7000 متر است.قسمت هایی از آن از بین رفته اما در سالم ترین بخش ها، ارتفاع حدود 4 متر است.

پشت قلعه آبدانان

در فاصله 5 کیلومتری از پشت قلعه در ناحیه جنوبی شهرستان آبدانان و شمال غربی روستای پشت قلا بر روی تپه ای بلند است که رودخانه دویرج از آنجا می گذرد که این اثر زیبا و به جا مانده از دوران ساسانی است و در فهرست آثار ملی کشور ثبت گشته و مورد بازدید گردشگران در فصل های مختلف است.

قلعه تاریخی هزار در

قلعه تاریخی هزار در

از دیگر جاهای دیدنی آبدانان ، قلعه هزار در در دوران ساسانیان ساخته شده. این یکی از جاذبه های آبدانان است که در غرب آن واقع است.از معماری آن تشخیص دادن که این قلعه تاریخی برای اهداف نظامی ساخته و مورد استفاده قرارگرفته است.

قلعه تاریخی هزار در دارای زیرزمین ، دوطبقه ، نور گیر و تهویه هوا می باشد که از طریق دریچه هایی بطول 1 متر از سقف و دالان ها و اتاق ها تامین می شده است.

در این قلعه تهویه هوا و نور به دلیل داشتن دیوارهای قطور و نبود پنجره در راهرو ها و اتاق ها بسیار ضعیف است اما وجود دریچه هایی در سقف این کار تهویه را انجام می دهد.معماری آن شباهت بسیاری با شهر تاریخی دره شهر دارد و همین امر دلیل تخمین عمر آن به دوران ساسانی است.

دریاچه دوقلوی شگفت انگیز سیاه گاو ، تنها آکواریوم طبیعی دنیا

دریاچه دوقلوی گاو

تنها آکواریوم طبیعی و بی نظیرترین نعمت خداوند در دریاچه دو قلوی سیاه گاو است که در 25 کیلومتری شهر آبدانان و در فاصله 8 کیلومتری سراب باغ و در حاشیه غربی روستای سیاه گاو این دو دریاچه طبیعی و زیبا به وسیله کانالی طبیعی و خدادادی به عرض 2 متر و عمق 1 متر و طول 9 متر بهم وصل می شوند.

این دریاچه بیضی شکل با پوشش گیاهی مناسب و آبی زلال است. اطراف این دریاچه دشت ها و کوه های مرتفع قرار دارد.فصل بهار با پوشش گیاهی زیبا و فصل پاییز این مکان زیبا و جذاب ترین نقطه کشور است.

قلعه جولیان

قلعه جولیان

یکی دیگر از دیدنی های آبدانان که در شمال شرقی شهر قدیمی جولیان و در روستای چم کبود است دژ جولیان است. این قلعه بر روی تپه ماهور آثاری از قلعه قدیمی قرار دارد که بصورت دژ محکم ساخته شده و منظره بکر آن دشت جولیان است.مصالح بکار رفته در ساخت آن قلوه سنگ و گچ است . که این بنا بصورت گذرگاهی پله ای بود که بر اثر فرسایش و گذر زمان از بین رفته است.

امام زاده سیدصلاح الدین

امام زاده سید صلاح الدین

در جنوب شرقی شهر آبدانان و در انتهای شهر بر روی تپه ای، مزار امام زاده سید صلاح الدین واقع است. اطراف این بقعه مبارکه ، قبرستان عمومی شهر آبدانان ساخته شده که سنگ قبرهای قدیمی این قبرستان نقش هایی مانند: بز کوهی ، تفنگ ، شانه ، مهر و تسبیح ، قلیان ، ابریق و حکاکی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا