تور

اجاره خودرو در دبی
استان اردبیلایرانگردی

قلعه اسرار آمیز آدم خوار اردبیل

قلعه آدم خوار اردبیل

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با قلعه آدم خوار اردبیل آشنا می کنیم . در ادامه با این قلعه اسرار آمیز در استان اردبیل با ما همراه باشید.

بوینی یوغون، تنها قلعه آدم خوار ایران

در استان اردبیل و در 11 کیلومتری شهیر نیر، در کنار روستای کورعباسلو قلعه اسرار آمیزی به نام بوینی یوغون قرار دارد. این قلعه گویی خیلی گردن کلفت است و آدم هایی که به آن وارد می شدند را می خورده است. در زبان آذری (بوینی یوغون به معنای گردن کلفت) می باشد.

محلی های این منطقه بر این باورند که قرن ها پیش مردمانی به روستای کورعباسلو در استان اردبیل می رفتند، پس از بازدید از قلعه باستانی به صورت کاملا مرموز ناپدید می شدند، معلوم نبود که چه بر سر این افراد می آید، محلی های منطقه می گفتند که قلعه آن ها را بلعیده است. با ادامه این حرف ها ، کم کم این قلعه در میان روستا به قلعه آدم خوار معروف گردید. داستان های زیادی درباره آن مردم محلی گفته شده است.

البته علم و دانش بشر پیشرفت کرد، کم کم داستان ها و افسانه ها از بین رفت و مردم دلیل اصلی آن را کشف کردند. معمای این قلعه را پژوهشگران این گونه حل کردند که، به دلیل صعب العبور بودن مسیر، گاه گردشگران از مسیرهای دیگر تپه برمی گشتند و مردم فکر می کردن که آنها ناپدید گردیدند.

قلعه بوینی یوغون
قلعه آدمخوار اردبیل

معماری قلعه آدم خوار اردبیل

قلعه بوینی یوغون معماری سنگی زیبایی دارد. ا ین قلعه نیز یکی از مکان های تاریخی اسرار آمیز، می باشد که خرافات زیادی همراه داردو شاید دلیلش متروک کاندن آن برای مدتی طولانی است. قلعه بوینی یوغون یکی از قلعه های مهم قبل از تاریخ اسلام در ایران است.

معماری سنگی زیبای آن در دنیا بی نظیر می باشد و همین معماری باعث شده قلعه بوینی یوغون به سایت موزه باستان شناسی در کشور تبدیل شود.

سفر به قلعه بوینی یوغون

سنگهای درشت آن به ضخامت تا 2تا 5 متر برای حفاظت از قلعه چیده شده است. دیوارها به ارتفاع حدود 300متر قلعه را از دوجناح شمال وجنوب غیر قابل نفوذ کرده است. جناح های دیگر آن با دیوارهایی از سنگ  و ساروج  به شکل غیر قابل نفوذ می باشد. اکنون از آن دیواره ها  جز نشانه هایی چیزی باقی نمانده است. برای فضای داخلی قلعه از مصالحی چون آجر و خشت هم استفاده شده است.

برای بالا رفتن از کوه و قلعه پله هایی وجود دارد که حاصل تراش سنگ ها می باشد و صعود به قلعه را آسان کرده است، اما گذر از برخی جاها کار صخره نوردان است.

بالای این کوه سنگی 6 حوضچه ( آب انبار) دست ساز است که حاصل تراش سنگ از کف قلعه است، این نشان از توانایی و هنر سکنان در تراش و کندن کوه دارند. آب باران و برف در آنها ذخیره می شود و مورد استفاده ساکنان قلعه قرار می گیرد. اهالی روستا می گویند: این حوضچه ها عمقی بیش از آنچه دیده می شود ، دارند و منابع آبی زیادی در آنها ذخیره می شود.

قلعه بوینی
قلعه بوینی یوغون اردبیل

تاریخ 4000 ساله قلعه

آثار به جا مانده در این مکان نشان از تاریخ 4000 ساله دارد. دوره رونق این قلعه زمان اشکانی، همزمان با جنگ های ایران و روم بود. جالب است بدانید که این قلعه در این دوران کاربرد نظامی نداشته وفقط محل سکونت بوده است.

کارشناسان می گویند: وسعت بالغ بر 300هکتار آن و چند لایه ای بودن قلعه نشان دهنده استمرار سکونت انسان از دوره اشکانی تا دوره صفوی بوده است.

قلعه بوینی یوغون از مهمترین قلعه های آذربایجان در دوران تاریخ و صدر اسلام و حتی بعد از آن هم می باشد. موقعیت خاص طبیعی ، وفور آب و غذا از دلایل انتخاب این قلعه بوده است ، اما سرمای استخوان سوز منطقه تاب مقاومت در زمستان برای دشمنان را غیر ممکن می کند.

قلعه بوینی
قلعه بوینی یوغون اردبیل

آدرس : استان اردبیل، 35 کیلومتری اردبیل، 11 کیلومتری شهرستان نیر، دهکده کورعباسلو، قلعه بوینی یوغون

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا