تور

اجاره خودرو در دبی
استان سیستان و بلوچستانایرانگردیچابهار

کوه های گل افشان چابهار

کوه های گل افشان چابهار

در این مطلب از وب سایت گردشگری دوباره سفر شما را با کوه های گل افشان چابهار آشنا می کنیم. برای آشنایی با این جاذبه زیبا در استان سیستان و بلوچستان در ادامه همراه ما باشید.

یکی از شهرهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان شهر چابهار است. شهر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که در دریای مکران و اقیانوس هند واقع است. این بندر منطقه آزاد بازرگانی ایران است و قابلیت حمل و نقل کشتی های اقیانوس پیما را هم این بندر دارد. چون چابهار منطقه آزاد در گذشته بوده است و بیشتر مورد برای خرید مورد استقبال قرار می گرفته است، اما امروزه طبیعت زیبای آن بسیاری از گردشگران را به خود جذب می کند. یکی از جاذبه های دیدنی زیبا وخارق العاده چابهار کوه های گل افشان می باشد.

چشمه های گل فشان چابهار 

در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان پدیده ای طبیعی به نام چشمه های گل فشان چابهار وجود دارد. این پدیده در شمال غربی شهرستان چابهار در دشت گسترده ای بنام کهیر وجود دارد، این پدیده طبیعی با پرتاب گل همراه با متصاعد شدن گاز از اعماق زمین بوجود می آید. این پدیده زیبا و خارق العاده نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در غرب چابهار، فاصله 100 کیلومتری شهر چابهار، بعد از روستای کهیر و قبل از زر آباد این کوه واقع است.

یکی از پدیده های جالب در منطقه ساحلی خزر و دریای عمان، گل فشان می باشد. این پدیده در نقاط دیگر دنیا هم می باشد، اما این پدیده زمین شناسی با منابع نفت و گاز آن را به پدیده ای جذاب تبدیل کرده است. تعدادکل گل فشان ها در زمین بیش از 800 عدد نیست که بیش از نیمی از آن در اطراف این دو ریا می باشند، تعدادی در حوزه خزر در جمهوری آذربایجان است.

گل فشان
کوه گل فشان

پدیده گل فشان چیست؟ 

گل فشان همان اثر کوه گل افشان ، از عوارض ژئومورفولوژی و زمین شناسی است. از یکی یا چند دهانه آتشفشان تشکیل شده، بطور مداوم گل سردی از آن به خارج پرتاب  و روان شده و با انباشته شدن روی هم، کم کم مخروط های کوچک و بزرگی را تشکیل می دهند.

بعضی ها اعتقاد دارند که این پدیده فعالیت آتشفشان زیر زمینی است که اثر آن را بیرون زمین می بینیم. اما عده ای اعتقاد دارند این پدیده زیبا خاستگاه غیر آتشفشانی دارد.

این پدیده بر اثر عوامل مهم زمین شناختی و بیانگر فعالیت های زمین شناسی منطقه است، این اثر سالیان زیادی تپه ای از گل بوجود آورده که هیچ گونه گیاهی در آن رشد نمی کند. پدیده گلفشان، تپه ای خاکستری رنگ و به شکل مخروط می باشد که به علت مسطح بودن زمین این منطقه از دور قابل دیدن است.

گل فشان چابهار 

گل افشان تنک، یکی از بزرگترین گل افشان های موجود در چابهار می باشد. این کوه با ارتفاع 100متری و قاعده کمیی بیش از 100 متر و فاصله 100 کیلو متری چابهار واقع است. اطراف این کوه را بیابانی وسیع قرار گرفته است.

قبل از رسیدن به این کوه در فاصله 200 متری از کوه ، چاله ای گود به عمق 2 متر ایجاد شده که باید وارد این چاله شوید بعد این پدیده زیبا را نظاره گر شوید. اگر فصل بارندگی نباشد بالا رفتن از کوه راحت است، و به راحتی می توانید بالا بروید.

گل فشان
کوه گل فشان چابهار

خواص و مواد معدنی 

برای بیماری هایی از قبیل : بیماری های پوستی، انقباض عروق، دردهای مفصلی، درمان درد کمر و تنگی عضلانی این مواد معدنی و آلی در گل حاصل از گل فشان چابهار موثر می باشد. از گل برای ساخت سفال و گل بازی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

امکانات رفاهی  

از امکانات این منطقه اگر بخواهیم بگوییم، این کوه ها در گسل بسیار ، خاصی از پوسته زمین واقع شده است. گسل، امکان زلزله را در این منطقه بیشتر کرده است. به این دلیل امکانات رفاهی خاصی این منطقه ندارد. پس بهتر است مجهز به این منطقه بروید و لوازم ضروری را با خود ببرید.

چطور به گل افشان چابهار برویم؟

این کوه در غرب چابهار و در فاصله 100 کیلومتری شهر چابهار است. آدرس گل افشان را به راحتی بعد از روستای کهیر و قبل از زر آباد پیدا کنید. با ماشین حدود 1 ساعت راه باید بروید.

آدرس: سیستان و بلوچستان، حدود 100 کیلومتری شهرستان چابهار ، کوه گل افشان بندر تنگ

زمان بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان

گل فشان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا