تور

اجاره خودرو در دبی
اروپااسلواکیجهانگردی

جاهای دیدنی اسلواکی

اسلواکی از کشورهای تازه تأسیس است و پایتخت آن شهر براتیسلاوا نام دارد. اسلواکی دارای شهرهای مختلف است و به دلیل خوش آب و هوا بودن و شرایط مناسب اقلیم بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. این کشور مکان‌های دیدنی فراوانی دارد و بازدید از آنها بسیار جذاب است. اسلواکی دارای قلعه‌های باشکوه و هیجان‌انگیز بوده که متأسفانه بسیاری از توریست‌ها با آنها آشنا نیستند. در اروپا اسلواکی یکی از ارزشمندترین مناطق به شمار می‌رود و شهرهای آن بسیار پیشرفته هستند. همچنین دارای طبیعت بکر، کوه‌های سرسبز، سواحل و رودخانه‌های جاری است. در مجله گردشگری دوباره سفر با جاهای دیدنی اسلواکی و ویژگی‌های آنها آشنا خواهید شد.

جاهای دیدنی اسلواکی در براتیسلاوا

در ادامه با مکان های دیدنی مختلف اسلواکی بیشتر آشنا خواهید شد:

کلیسای جامع سنت مارتین

از معروف‌ترین جاهای دیدنی اسلواکی به کلیسای جامع سنت مارتین براتیسلاوا می‌توان اشاره کرد که در پایتخت این کشور قرار دارد. در طراحی بنای کلیسا از سبک معماری گوتیک الهام گرفته شده است و یکی از زیباترین کلیساهای دنیا محسوب می‌شود. البته این کلیسا در ابتدا و در قرن ۱۳ میلادی به سبک معماری رومانسک طراحی شد و در قرن ۱۴ تغییر شکل یافت و سه راهرو و گنبد به آن اضافه شد. در قرن ۱۵ میلادی بنای اصلی کلیسا بنا شد و تا به امروز دچار مرمت و بازسازی قرار گرفت. کلیسای جامع سنت مارتین در قرن ۱۶ میلادی بسیار مورد اهمیت قرار گرفت و به‌عنوان محل تاج‌گذاری پادشاهان امپراطوری مجارستان به کار گرفته شد. در نمای خارجی کلیسا می‌توانید شاهد سبک معماری باروک و نئوگوتیک باشید که بسیار شگفت‌انگیز است.

کلیسای جامع سنت مارتین

پارک ملی بهشت اسلواکی

اسلواکی دارای ۹ پارک ملی است که معروف‌ترین آن پارک ملی بهشت نام دارد. پارک ملی بهشت یکی از زیباترین جاهای دیدنی اسلواکی است که به دلیل وجود زمین‌های سرسبز، جنگل و غارهای متعدد یکی از بهترین مناطق گردشگری محسوب می‌شود. این پارک دارای مسیرهای مخصوص پیاده‌روی است که طول آنها به بیش از ۳۰۰ کیلومتر می‌رسند. برخی از مسیرها دارای پل و زنجیر هستند و رفت و آمد را هموار نموده‌اند.

جالب است بدانید که مسیرها با رنگ‌های زرد، سبز، قرمز و آبی مشخص شده‌اند. با دوچرخه‌سواری یا قدم زدن در این مسیرها می‌توانید به تماشای چشم‌اندازهای زیبا و پرندگان بپردازید. پارک ملی بهشت دارای دریاچه، حوضچه، دره و غار یخی است. غار یخی پارک در فهرست یونسکو ثبت شده و آب آن کاملاً منجمد شده است. علاوه بر آن ۳۵۰ غار دیگر در پارک وجود دارند. ۹۰ درصد پارک ملی بهشت توسط جنگل پوشیده شده و ۹۳۰ گونه گیاه، حدود ۲۰۰۰ پروانه و ۴۰ گونه پستاندار در آن زندگی می‌کنند. با بازدید از این پارک می‌توانید گونه‌های در حال انقراض را مشاهده کنید.

قلعه براتیسلاوا

یکی دیگر از جاهای دیدنی اسلواکی قلعه براتیسلاوا است که پس از کلیسای سنت مارتین مهم‌ترین جاذبه پایتخت اسلواکی به شمار می‌رود. این قلعه زیبا از سویی به شهر براتیسلاوا و از سوی دیگر به رودخانه زیبای دانوب مشرف شده است. تاریخچه بسیار کهنی دارد و با بازدید از آن می‌توانید با تاریخ و فرهنگ مردمان این کشور آشنا شوید. این قلعه در قرن نهم میلادی بنا گردید و در سال ۱۸۸۱ به علت آتش‌سوزی خراب شد. بنای فعلی قلعه براتیسلاوا در دهه ۱۹۰۰ بنا شد که به شکل یک ساختمان مستطیل شکل دیده می‌شود.

در هر گوشه قلعه ۴ برج قرار گرفته‌اند و شکل اصلی ساختمان شبیه به یک میز برعکس دیده می‌شود. از ویژگی‌های این قلعه می‌توان به نمای ۳۶۰ درجه از ارتفاع آن اشاره کرد که بر کل پایتخت اسلواکی تسلط دارد. با قرار گرفتن در بالای قلعه می‌توان اتریش و مجارستان را به راحتی مشاهده نمود. این قلعه دارای موزه ملی و موزه تاریخ است که بیش از ۳۰۰۰ اثر شامل نقاشی، نسخه‌های چاپی و هنرهای مجسمه‌سازی از هنرمندان داخلی و بین‌المللی را در بر می‌گیرد. قلعه براتیسلاوا اتاق‌های بسیار زیادی دارد که در هر کدام آثار برجسته هنرمندان مانند نقاشی ماریا ترزا و آثار دیگری مانند ظروف نقره، ساعت، اسلحه، مبلمان‌های چوبی نگهداری می‌شوند.

قلعه براتیسلاوا

کاخ پریمات

کاخ پریمات از جاهای دیدنی اسلواکی واقع در شهر براتیسلاوا است و ساختمان بسیار زیبایی دارد. در نمای خارجی کاخ پریمات از سبک معماری نئوکلاسیک و رنگ‌های سفید و صورتی کم‌رنگ استفاده شده است. یک کلاه آهنین کاردینال همراه با مجسمه‌های مرمرین در بالای کاخ قرار گرفته‌اند. کاخ پریمات توسط یکی از معروف‌ترین معمارهای بین‌المللی به نام هفل در سال ۱۷۷۸ میلادی تأسیس شد. رویدادهای مهم تاریخی مانند امضای عهدنامه پرسبورگ توسط ناپلئون و فرانسیس اول در تالار آینه کاخ پریمات به سرانجام رسید.

تالار آیینه از زیباترین بخش‌های کاخ پریمات است. در سراسر کاخ می‌توان تزیینات و نقاشی‌های بسیار مهم و خیره‌کننده مشاهده نمود که خاندان سلطنتی هابسبورگ را به تصویر کشیده‌اند. از مهم‌ترین تابلوهای آن می‌توان به نقاشی تاج‌گذاری ماریا ترزا در سال ۱۷۴۲ اشاره کرد. از دیگر جاذبه‌های این کاخ می‌توان به وجود لوسترهای کریستال بزرگ و درخشان و پرده‌های انگلیسی مزین در قرن ۱۷ اشاره کرد. همچنین می‌توانید با بازدید از کاخ پریمات مجسمه سنت جورج که در حال کشتن یک اژدها است را مشاهده کنید.

کاخ پریمات

کاخ گراسالکوویچ

کاخ گراسالکوویچ یا کاخ ریاست جمهوری اسلواکی به کاخ سفید اسلواکی نیز شهرت دارد و هم اکنون رئیس جمهور این کشور در آن زندگی می‌کند. گراسالکوویچ وزیر مشاور ماریا ترزا در سال ۱۷۶۰ میلادی بود که به ساخت این کاخ پرداخت. این کاخ در میان یک باغ بزرگ قرار دارد و شبانه‌روزی از آن مراقبت می‌شود چرا که رئیس جمهور در آن سکونت دارد. البته مردم عادی می‌توانند از آن دیدن کنند. جشن سال نو میلادی و روزهای کریسمس بهترین زمان برای بازدید از کاخ گراسالکوویچ به شمار می‌روند. در این زمان با تزیینات و نورپردازی حرفه‌ای مناظر فوق‌العاده زیبایی به وجود می‌آید.

کلیسای سنت الیزابت

کلیسای سنت الیزابت که به کلیسای کوچک آبی نیز شهرت دارد در پایتخت اسلواکی قرار گرفته است. این کلیسا به دلیل داشتن رنگ آبی خاص و استفاده از کاشی‌های ماجولیکا آبی به یکی از جاهای دیدنی اسلواکی تبدیل شده است. زمان زیادی از ساخت کلیسا نمی‌گذرد و در سال‌های ۱۹۰۷ الی ۱۹۱۳ میلادی بنا شد. کلیسای سنت الیزابت در خیابان بزروتوا در شرق براتیسلاوا قرار دارد. این کلیسا به دلیل سبک معماری خاص خود که از سبک آرنوو مجارستانی الهام گرفته شده و از دیگر کلیساها متمایز شده و مانند قلعه‌های باشکوه طراحی شده است. از انواع کلیساهای کاتولیک محسوب می‌شود و یکی از محبوب‌ترین مکان‌های اسلواکی برای برگزاری مراسم عروسی شناخته می‌شود.

کلیسای سنت الیزابت

پل نوی مست

از زیباترین و مدرن‌ترین پل‌های اروپا می‌توان به پل نوی مست در اسلواکی اشاره کرد که با نام برج جدید نیز شناخته می‌شود. این پل زیبا در سال ۱۹۷۱ ساخته شد و امروزه به‌عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی اسلواکی محسوب می‌شود. بسیاری از گردشگران هنگام بازدید از مناطق دیدنی اسلواکی از این پل بالا می‌روند و مناظر دیدنی پایتخت را مشاهده می‌کنند. پل نوی مست در غرب براتیسلاوا واقع شده و در ساخت آن از معماری دوران کمونیسم و قرون گذشته اسلواکی بهره گرفته شده است. در بالای این برج یکی از لاکچری‌ترین و گران‌قیمت‌ترین رستوران‌های اسلواکی به نام رستوران یوفو قرار دارد و از دیگر جاذبه‌های توریستی براتیسلاوا محسوب می‌شود. برای صرف غذا در این رستوران حتماً باید از قبل میز رزرو کنید.

پل نوی مست در اسلواکی

تئاتر ملی اسلواکی

از بناهای تاریخی شهر براتیسلاوا ساختمان تئاتر ملی اسلواکی را می‌توان نام برد که در سال ۱۸۸۶ میلادی بنا شد. این ساختمان زیبا توسط دو تن از معماران برجسته اتریشی به سبک معماری نئوکلاسیک احداث شد. به همین دلیل بسیار شبیه به سالن‌های اجرای کشور اتریش است. تئاتر ملی با اجرای زیبای فرنتس ارکل اپرایی به‌صورت رسمی افتتاح شد. امروزه در این سالن به اجرای انواع تئاتر اپرا و رقص باله پرداخته می‌شود. علاقه‌مندان به اجراهای اپرا و تئاتر می‌توانند در سفر خود به اسلواکی شاهد این آثار هنری زیبا و هیجان‌انگیز باشند. در روبروی ساختمان تئاتر ملی شاهد آب‌نمای بسیار زیبایی هستید که توسط ویکتور تیلنگر در سال ۱۸۸۸ میلادی ساخته شد و از جاهای دیدنی اسلواکی محسوب می‌شود.

تئاتر ملی اسلواکی

باغ‌وحش براتیسلاوا

از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اسلواکی به خصوص برای کودکان باغ‌وحش براتیسلاوا را می‌توان نام برد. می‌توانید در تعطیلات خانوادگی خود از این باغ‌وحش جذاب دیدن کنید و گونه‌های مختلفی مانند یوزپلنگ، شیر، خرس، پاندا و میمون‌ها را از نزدیک ببینید. در محوطه این باغ‌وحش شاهد پارک داینو خواهید بود که مجسمه‌های غول‌پیکری از دایناسورها به‌صورت طبیعی به نمایش درآمده‌اند. در پارک داینو برای کودکان گردش‌های علمی متنوعی فراهم شده تا با حیوانات منقرض شده آشنا شوند. می‌توانید با قرار گرفتن در کنار ماکت‌های دایناسورها عکس‌های بسیار زیبایی به یادگار ثبت کنید. در سراسر باغ‌وحش درختان و گل‌های بسیار زیبا و رنگارنگ دیده می‌شوند و گشت و گذار در آن را بسیار دلپذیر کردهاست.

باغ‌وحش براتیسلاوا

موزه حمل و نقل براتیسلاوا

از موزه‌های بسیار دیدنی و جذاب شهر براتیسلاوا می‌توان به موزه حمل و نقل اشاره کرد. این موزه از جاهای دیدنی اسلواکی به شمار می‌رود که نه تنها برای بزرگسالان بلکه کودکان جذابیت زیادی دارد. موزه حمل و نقل دارای دو بخش روباز و سرپوشیده است که در بخش سرپوشیده موزه موتورسیکلت‌ها و اتومبیل‌های قدیمی مشاهده می‌شوند. علاوه بر آن در بخش روباز موزه قطارهای بسیار زیبا و قدیمی به نمایش درآمده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند درون قطارها را مشاهده کنند و در برخی از اتومبیل‌ها بنشینند. یکی از جذابیت‌های این موزه رنگارنگ بودن اتومبیل‌ها و قطارها است که به رنگ‌های روشن درآمده‌اند.

موزه حمل و نقل براتیسلاوا

دروازه مایکل

از دیگر جاهای دیدنی اسلواکی واقع در براتیسلاوا این دروازه دیدنی است و یکی از قدیمی‌ترین بناهای پایتخت به شمار می‌رود. این دروازه در سال ۱۳۰۰ ساخته شد و تا به امروز تحت بازسازی و نوسازی قرار گرفته است. در این بنا اسلحه‌های شهر قرار گرفته‌اند و می‌توان انواع کلاه‌خود و سلاح‌های جنگی را در آن مشاهده نمود. دارای یک تراس بلند به ارتفاع ۵۱ متر است و با قرار گرفتن در آن می‌توان نظاره‌گر پایتخت و قلعه براتیسلاوا شد. دارای دیوارهای بسیار مستحکم است و تنها دروازه شهر به جا مانده از استحکامات قرون وسطایی محسوب می‌شود. بسیاری از پادشاهان اتریش و مجارستان در این محل تاج‌گذاری کرده بودند. در اطراف آن رستوران‌ها، کافه‌ها، اقامتگاه‌ها و فروشگاه‌های متعددی وجود دارند و یکی از مفرح‌ترین جاهای دیدنی اسلواکی است.

دروازه مایکل اسلواکی

غارهای کارست اسلواکی

اسلواکی از معدود کشورهایی است که غارهای فراوانی را در خود جای داده و چشم‌اندازهای بسیار خیره‌کننده‌ای دارند. در این بین غارهای کارست شهرت زیادی دارند و در میراث یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این مکان تماشایی برای علاقه‌مندان به غارنوردی یکی از بهترین جاهای دیدنی اسلواکی محسوب می‌شود. در این منطقه غار آراگونیت اکتینسکا قرار دارد که یکی از سه غار آراگونیت جهان است. از غارهای مخوف کارست می‌توان غار دومیکا را نام برد که از میان آن رودخانه استیکس عبور می‌کند و می‌توانید با قایق‌سواری از مناظر غار دیدن کنید. هر سال گردشگران زیادی از طریق تورهای غارنوردی به بازدید از غارهای کاست اسلواکی می‌پردازند. به طور کلی حدود ۲۵۰۰ غار در این کشور وجود دارند و هر کدام از ویژگی‌های منحصربه‌فرد برخوردار هستند.

منطقه اشپیس

از دیگر جاهای دیدنی اسلواکی منطقه اشپیس است که در نزدیکی مرز لهستان قرار دارد. در این منطقه یک قلعه بسیار زیبا به نام قلعه اشپیس قرار گرفته که در قرن ۱۲ ساخته شده است. قلعه اشپیس در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده و از ارزشمندترین جاذبه‌های تاریخی اسلواکی به شمار می‌رود. در ساخت قلعه اشپیس از معماری رومی بهره گرفته شده و عموم مردم می‌توانند از آن بازدید کنند. در ساخت قلعه از سنگ استفاده شده و استحکام زیادی دارد. آثار قرون وسطایی در موزه این قلعه نگهداری می‌شوند و برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر یکی از بهترین مناطق محسوب می‌شود.

منطقه لیپتوف

منطقه لیپتوف به‌عنوان جواهر کشور اسلواکی شناخته می‌شود و دارنده بزرگ‌ترین پیست کشور به نام جاسنا است. علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی در این منطقه می‌توانند به تفریحاتی مانند اسکی و اسنوبرد بپردازند. در این منطقه زیبا پارک آبی تاترالاندیا قرار دارد که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی اروپای مرکزی به شمار می‌رود. در این پارک علاوه بر تفریحات سرگرم‌کننده چشمه‌های آب گرم قرار گرفته‌اند که دارای خاصیت درمانی هستند. از دیگر جاذبه‌های منطقه لیپتوف می‌توان به روستای ویکولینک اشاره کرد که در میراث یونسکو ثبت شده و جو بسیار آرامی دارد. این روستا از یک کلیسای چوبی، موزه محلی و یک خانه سنتی تشکیل شده و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اسلواکی محسوب می‌شود.

منطقه لیپتوف اسلواکی

شهر ژلینا

ژلینا از شهرهای کوچک توریستی اسلواکی محسوب می‌شود که در شمال این کشور قرار دارد. شهر ژیلینا از مهم‌ترین جاهای دیدنی اسلواکی است و در نزدیکی مرز لهستان و جمهوری چک قرار می‌گیرد. در این شهر جاذبه‌های گوناگونی دیده می‌شوند که طبیعی و ساخته دست بشر هستند و بازدید از آنها خالی از لطف نیست. مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ژیلینا عبارت‌اند از:

تپه استرانیک: مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه شهر ژیلینا متعلق به تپه استرانیک است. تپه سرسبز با چشم‌انداز بسیار دلنشین است و آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. یکی از بهترین موقعیت‌ها برای گردشگران جهت تجربه پاراگلایدر به شمار می‌رود.

سد ژلینا: این سد زیبا در کنار تپه استرانیک واقع شده و در اطراف آن طبیعت سرسبز و فرح‌بخش احاطه شده است. اطراف این سد می‌توانید از تفریحات دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و انواع ورزش‌های گروهی و انفرادی بهره‌مند شوید.

شهر ژلینا در اسلواکی

رشته‌کوه‌های کارپات

مهم‌ترین رشته‌کوه‌های کشور اسلواکی متعلق به رشته‌کوه‌های کارپات است که از برف پوشیده شده‌اند. رشته‌کوه‌ها از مناطق حفاظت شده برفی اسلواکی به شمار می‌روند و از کشور اسلواکی و جمهوری چک عبور می‌کند. مهم‌ترین ویژگی کوه‌ها پوشش گیاهی و جنگلی آنها است. افرادی که به جنگل و کوهنوردی علاقه دارند می‌توانند در رشته‌کوه‌های کارپات اوقات خوشی را بگذرانند. در ارتفاعات رشته‌کوه‌های کارپات تعداد فراوانی پیست اسکی وجود دارد و در زمستان می‌توان به ورزش‌های مفرح زمستانی مانند اسکی و اسنوبرد سواری در این پیست‌ها پرداخت.

رشته‌کوه‌های کارپات

کوه‌های تاترا

از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اسلواکی می‌توان کوه‌های تاترا را نام برد که به‌عنوان مرتفع‌ترین کوهستان‌های رشته‌کوه‌های کارپات به شمار می‌روند. کوه‌های تاترا دارای قله‌های بسیار مرتفع است که بلندترین آنها قله گرلاچ نام دارد. ارتفاع این قله به ۲۶۵۵ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد می‌رسد. کوهستان‌های تاترا مرز اسلواکی و لهستان را تشکیل داده و یکی از بهترین مقاصد گردشگری به خصوص برای کوهنوردان محسوب می‌شود. این جاذبه دیدنی در نزدیکی شهر کوشیتسه قرار دارد و مساحت آن به ۷۵۰ کیلومتر مربع می‌رسد. حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع آن در اسلواکی و ۱۵۰ کیلومتر دیگر در کشور لهستان قرار گرفته است. در این منطقه توریستی می‌توانید از تفریحات سرگرم‌کننده مانند پیاده‌روی، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و اسکی بهره‌مند شوید. البته قبل از هر یک از این فعالیت‌ها باید از وضعیت آب و هوای منطقه اطلاعات دقیق به دست آورید تا گرفتار طوفان نشوید.

قلعه دوین

از دیگر قلعه‌های قدیمی و باشکوه اسلواکی می‌توان به قلعه دوین اشاره کرد. این قلعه در روستای دوین در اطراف شهر براتیسلاوا قرار دارد و یکی دیگر از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اسلواکی محسوب می‌شود. قلعه دوین در بالای تقاطع رودخانه‌های موراوا و دانوب قرار دارد. از ویژگی‌های این قلعه می‌توان به داشتن استحکامات لیمس رومانوس اشاره کرد که از مهم‌ترین موقعیت‌های استراتژیک در زمان امپراطوری رم به شمار می‌رفت و مسیرهای تجاری دانوب را کنترل می‌کرد. قلعه دوین طی قرون ۱۳ تا ۱۶ میلادی دچار تغییر و تحول شد و توسط ناپلئون بناپارت در سال ۱۸۰۹ میلادی ویران شد. بنای فعلی به موزه تغییر کاربری داد و بسیاری از نمایشگاه‌های فصلی در آن برگزار می‌شوند.

قلعه دوین

جمع‌بندی

اسلواکی از دیدنی‌ترین کشورهای دنیا است که در هر موقع از سال زیبایی خود را به شکل‌های متفاوت به رخ گردشگران می‌کشد. جاهای دیدنی اسلواکی به‌صورت کامل در این مقاله بیان شد و با مطالعه آنها می‌توانید خود را پیش از سفر آماده کنید. برای سفر به این کشور زیبا می‌توانید از طریق ویزای شنگن اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا