تور

اجاره خودرو در دبی
آسیاجهانگردیهند

معرفی کاخ هوا محل ، جیپور

کاخ هوا محل

کاخی در جیپور هند بنام کاخ هوا محل است .این کاخ در حاشیه کاخ شهر واقع است و تا عمارت سکونتی زنان امتداد دارد.این قصر در سال 1799به دستور مهاراجه ساوای پراتاپ سینگ به رنگ صورتی بنا شده است.برای آشنایی بیشتر با این قصر همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

کاخ هوا محل

این بنا با الگو برداری از کاخ ختری محل و تحت نظارت استاد معمار لال چاند بنا شده است .نمای بیرونی کاخ 5 طبقه با 953 پنجره کوچک در یک مشبک کاری زیبا (جهاروخا) که شباهت زیادی به کندوی زنبور عسل دارد.

قصر هوا محل

هدف اصلی از مشبک ساختن این پنجره ها این بوده که زنان و بانوان سلطنتی بتوانند بدون دیده شدن ، زندگی روزمره وجشن های خیابانی را ببینند.این زنان به عنوان پرده نشین بدون روبنده اجازه ورود به مکان های عمومی را نداشتند.

این شبکه ها امکان ورود نسیم خنک و تهویه هوای ساختمان را برعهده داشت و هوای داخل بنا را در فصل و ماه های گرم سال خنک نگه می داشت.بسیاری از مردم وقتی نمای بیرونی حوا محل را می دیدند فکر می کردند جلوی کاخ را می بینند اما این واقعیت اشتباه آنها بود زیرا آنها در واقع دیوار پشتی کاخ را که رو به خیابان ساخته شده بود، می دیدند.

کاخ هوا محل

کاخ حوا محل در سال 2005 پس از یک فاصله 50 ساله مورد بازسازی قرارگرفت.هزینه این بازسازی 4568 میلیون روپیه بود.بخش خصوصی، حفاظت از یادبودهای تاریخی جیپور را برعهده دارد و نگهداری از حوا محل به Unit Trust واگذارشد.

برخی از ویژگی های توریستی این مجموعه عبارت است از نمایشگرهای قرارگرفته در قالب سنگی ، پنجره های کوچک و سقف های طاق دار.این کاخ بخشی از یک مجموعه بزرگی است.این عمارت از سنگ ماسه ساخته شده و مانند دیگر بناهای جیپور ، گچ بری ظریفی دارد.صبح های زود زمانی که خورشید تابان می درخشد ،این قصر زیبا جلوه ای دیگر دارد.

کاخ هوا محل

کاخ هوا محل در جنوب شهر جیپور در تقاطع جاده اصلی به نام بادی چاوپاد (میدان بیگ فور) واقع است.این شهر با دیگر بخش های کشور از طریق جاده ، ریل راه آهن و هوایی در ارتباط است.فرودگاه بین الملل سانگانر 13 کیلومتر با شهر فاصله دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا