تور

اجاره خودرو در دبی
جهانگردی

پر تراکم ترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

چه تصوری از پر تراکم ترین شهرهای جهان دارید؟ اکثر افراد، یک شهر پرجمعیت را شهری فقیر از نظر امکانات و سطح رفاه زندگی تصور می‌کنند، در حالی که حقیقت اینگونه نیست و بیشتر شهرهای پرجمعیت جهان در کشورهای پیشرفته، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی و شرایط اجتماعی قرار دارند. در این مطلب قصد معرفی 10 مورد از پر تراکم ترین شهرهای جهان و وضعیت زندگی در آن‌ها را داریم. اگر به این موضوعات علاقه دارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید و تا انتها همراه ما در مجله گردشگری دوباره سفر باشید. آمارها و اطلاعات این مطلب شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

پر تراکم ترین شهرهای جهان کدامند؟

تراکم جمعیت موضوعی مهم و مورد توجه برای دولت‌ها است. جمعیت یک منطقه تعیین کننده عوامل مختلفی مانند تقسیم‌بندی امکانات رفاهی، اجتماعی و آموزشی، منابع طبیعی و… در آن منطقه است. البته در صورتی که جمعیت به طور یکسان در شهرها پخش شود، این موضوع مشکل‌ساز نیست اما در حال حاضر بعضی از شهرها پر تراکم‌تر هستند و جمعیت بالایی دارند، در حالیکه بعضی شهرها با توجه به مساحت خود جمعیت چندانی ندارند و کم جمعیت محسوب می‌شوند. شهرهای پر تراکم معمولا شهرهایی هستند که در منطقه خود امکانات و امتیازات بیشتری برای زندگی دارند که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

پر تراکم ترین شهرهای جهان
تصویر از سایت تابناک

توکیو، ژاپن

اگر تصور می‌کنید رتبه اول پر جمعیت‌ترین شهرهای جهان به هندوستان تعلق دارد، سخت در اشتباه هستید زیرا این جایگاه در دست شهر توکیو واقع در کشور ژاپن است. این شهر با جمعیت حدودی 37 میلیون نفر، رتبه اول لیست پر جمعیت‌ترین شهرهای دنیا را در اختیار دارد. البته این شهر از ابتدا شهری پر جمعیت نبوده است. توکیو ابتدا یک روستای کوچک و زیبا به نام اودو بود که بیشتر مردم آن به ماهیگیری مشغول بوده و از این طریق امرار معاش می‌کردند.

به مرور زمان و با علاقه مردم به زندگی در این شهر، امکانات آن بیشتر شده و برای شهروندان خود آماده‌تر شد تا جاییکه امروزه علاوه بر جای‌گیری در لیست یکی از پر تراکم‌ ترین شهرهای جهان، در لیست پیشرفته‌ترین شهرهای دنیا هم قرار دارد. توکیو در حال حاضر یکی از کشورهای قدرتمند آسیایی است که در یک دهه اخیر جمعیت آن همواره افزایشی بوده است. سیستم حمل و نقل قوی و پیشرفته، فضای سبز فراوان و آب و هوای خوب، ساختمان‌ها و مجتمع‌های مدرن و… از جمله ویژگی‌های مثبت این مورد از پر جمعیت‌ترین شهرهای جهان هستند.

شهر توکیو در ژاپن

دهلی

دومین رتبه در لیست پر جمعیت‌ترین شهرهای جهان به دهلی تعلق دارد. برخلاف توکیو که شهری مدرن و پیشرفته است، دهلی بافتی سنتی دارد و این موضوع به خوبی در بافت شهری، معماری و… قابل مشاهده است. دهلی پایتخت کشور هندوستان است و جمعیت آن طبق آخرین سرشماری‌ها حدود 29 میلیون نفر است. دهلی پیشینه و قدمت تاریخی بالایی دارد و در طول این دوران چیزی حدود 11 بار ویران و مجددا آباد و ساخته شده است.

هر چند این شهر، شهری با امکانات ویژه و پیشرفته مانند توکیو نیست اما به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری جهان شناخته می‌شود و آثار تاریخی مهمی مانند قلعه سرخ با رنگ قرمز و جذاب و قلعه نیلوفر با معماری مدرن و متفاوت در میان ساختمان‌های اطراف خود در آن قرار دارند.

شهر دهلی

شانگهای

بعد از هند و ژاپن، نوبت به کشور چین و پر جمعیت‌ترین شهرهای آن می‌رسد. با توجه به اینکه یک هفتم جمعیت کل دنیا در کشور چین زندگی می‌کنند، عجیب نیست که شهرهای آن را در لیست پر جمعیت‌ترین‌ها مشاهده کنید. شانگهای با جمعیتی حدود 26 میلیون نفر، سومین رتبه لیست جمعیت شهرهای دنیا را در اختیار دارد. این مورد از پر تراکم ترین شهرهای جهان هم با وجود قدمت تاریخی و معماری سنتی قدیمی، ظاهری زیبا دارد که کم کم رو به مدرنیته می‌رود. داشتن بلندترین خط متروی جهان و مجاورت با اقیانوس آرام از مهم‌ترین نکاتی هستند که در مورد این شهر پر جمعیت می‌توان عنوان کرد.

شهر شانگهای

سائوپائولو در برزیل

سائوپائولو دیگر شهری است که به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت دنیا می‌توان آن را معرفی کرد. این شهر زیبا و مهم علاوه بر جمعیت بالا، جزو ثروت‌مندترین شهرهای دنیا نیز هست. طبق آخرین سرشماری‌ها جمعیت سائوپائولو چیزی حدود 22 میلیون نفر است که آمار افزایشی دارد. انتظار می‌رود که در سال 2030 جمعیت این شهر زیبا به 23 میلیون نفر هم رسیده باشد. از نکات مهم در مورد این شهر می‌توان به برخورداری از با کیفیت‌ترین و بهترین قهوه‌های دنیا اشاره کرد. به علاوه در این شهر جاذبه‌های گردشگری خاص و متفاوتی مانند پارک ایبیراپوئرا، تئاتر شهر و… دارد.

شهر سائوپائولو

مکزیک

یکی از باورنکردنی‌ترین شهرها در لیست شهرهای پر جمعیت، مکزیکوسیتی است. این شهر را به عنوان قلب اقتصادی در کشور آمریکای لاتین هم می‌شناسند و زمانی مقر امپراطوری آزتک نیز بوده است. مکزیک در حال حاضر جمعیت 21 میلیون نفری دارد که سالانه رو به افزایش است. اگر به خاطر داشته باشید در ابتدا گفته شد که جمعیت ارتباط زیادی با امکانات و رفاه در یک شهر دارد و این موضوع در مورد مکزیکو سیتی صدق می‌کند.

 مکزیک با وجود ثروت فراوان و قرارگیری در آمریکای لاتین باید از سطح زندگی خوبی برخوردار باشد، در حالیکه اینطور نیست. عدم هماهنگی میان درآمد مردم این شهر و هزینه‌های زندگی آن‌ها به خصوص هزینه مسکن یکی از عواملی است که باعث شده 11 درصد جمعیت این کشور فقیر، 42 درصد متوسط رو به پایین و تنها 37 درصد وضعیت زندگی خوب یا مطلوبی دارند.

مکزیک

داکا

یکی دیگر از پر تراکم ترین شهرهای جهان، داکا است. این شهر بزرگ‌ترین و توریستی‌ترین شهر کشور بنگلادش است و جمعیت آن به حدود 20 میلیون نفر می‌رسد. داکا جاذبه‌های زیادی برای گردشگری در اختیار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قلعه الباغ، کاخ احسان منزیل، موزه ملی بنگلادش، مسجد 60 گنبد، بازار جدید داکا، مسجد ملی بتول مکرم، موزه علم و تکنولوژی و… اشاره کرد.

این شهر علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، طبیعتی بکر و زیبا دارد که این موضوع هم در توریستی بودن آن بی‌تاثیر نیست. برای مثال دریاچه‌ای به نام دانموندی یکی از جاهای دیدنی شهر داکا است یا پارک جنگلی رامنا با درختان سرسبز و آب و هوای فوق‌العاده مطبوع به عنوان دیگر جای دیدنی این شهر، تاثیر زیادی در جذب توریست‌ها برای این منطقه دارد.

شهر داکا

قاهره

قاهره به عنوان محل کشف اهرام ثلاثه، یکی از عجیب‌ترین سازه‌های دنیا که هنوز هم برای دانشمندان و باستان‌شناسان معما بوده، یکی دیگر از شهرهای پر جمعیت دنیا نیز است. این شهر در حال حاضر چیزی حدود 20 میلیون نفر جمعیت دارد که به زبان عربی صحبت می‌کنند. یکی از نکات جالب توجه در مورد شهر قاهره، تسلط مردم این شهر به موسیقی است که با توجه به قدمت بالا و تمدن باستانی و فرهنگی مصر چندان هم عجیب نیست.

هر چند قاهره بیشتر به عنوان شهری توریستی شناخته می‌شود اما علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، دانشگاه‌های فراوانی هم دارد که همه ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای پذیرش در آن‌ها اقدام می‌کنند. از دیگر نکاتی که در مورد قاهره می‌توان گفت بالاتر بودن جمعیت جوان آن نسبت به جمعیت افراد مسن برخلاف دیگر شهرها است.

شهر قاهره

پکن

یکی دیگر از پر تراکم ترین شهرهای جهان، شهر پکن در کشور چین است. این شهر هم مانند قاهره جمعیتی حدود 20 میلیون نفر دارد که با توجه به میلیاردی بودن جمعیت کشور چین چندان عجیب نیست. یکی از موضوعات قابل توجه در مورد پکن، امکان مشاهده معماری چینی و تمام المان‌های زیبای آن در گوشه و کنار این شهر است. همین موضوع پکن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور چین و البته آسیا تبدیل کرده است. این شهر شلوغ و پر جمعیت و البته زیبای کشور چین دیدنی‌های زیادی برای گردشگران دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دیوار بزرگ چین اشاره کرد. شهر ممنوعه، معبد آسمان و کاخ تابستانی از دیگر جاذبه‌هایی هستند که با سفر به کشور چین و شهر پکن امکان مشاهده و بازدید از آن‌ها وجود دارد.

شهر پکن

بمبئی

مجددا به هندوستان باز می‌گردیم تا یکی از دیگر از پر جمعیت‌ترین شهرهای دنیا یعنی بمبئی را معرفی کنیم. پر جمعیت بودن این شهر برای هیچ کدام از ما دور از انتظار نبود. جمعیت این شهر در سرشماری آخر در حدود 20 میلیون نفر تخمین زده شده است. این شهر با وجود رونق صنعت بالیوود در آن جزو شهرهای نسبتا فقیر کشور هندوستان محسوب می‌شود که محله‌های فقیر نشین آن بیشترین جمعیت را دارند. با این حال بخش‌هایی از بمبئی بسیار ثروتمند هستند و همین مسئله باعث شده که اختلاف طبقاتی در شهر بمبئی کاملا محرز و مشخص باشد.

با وجود اختلاف طبقاتی و امکان تشخیص بافت ثروتمند از بافت فقیر نشین در نهمین شهر لیست پر تراکم ترین شهرهای جهان، نباید از دیدنی‌های بمبئی غافل شد. این شهر جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به دروازه هند اشاره کرد. این دروازه آخرین محلی بود که ارتش کشور بریتانیا بعد از آزادسازی هندوستان از آن عبور کردند و بعد از آن، هندوستان دیگر مستعمره انگلیس نبود. غارهای الفنتا از دیگر جاذبه‌های دیدنی شهر هند هستند که توسط مردم محلی و تا مدت‌ها به عنوان نیایشگاه استفاده می‌شدند.

اوساکا

آخرین شهر در لیست شهرهای پر جمعیت دنیا، اوساکا است. این شهر در کشور ژاپن قرار دارد و قدمت آن به چیزی حدود 1400 سال می‌رسد. جمعیت اوساکا نسبت به شهرهای معرفی شده تا اینجا پایین‌تر و تنها حدود 19 میلیون نفر است. البته پیش‌‌بینی می‌شود که جمعیت اوساکا در سال‌های آینده نه تنها افزایشی نداشته باشد بلکه کاهشی نیز باشد و این مسئله به دلیل افزایش آمار سالمندان این شهر نسبت به نسل جوان است. متاسفانه جوانان در اوساکا مانند دیگر شهرهای ژاپن، علاقه چندانی به فرزندآوری ندارند.

این شهر مهم، بزرگ و پر جمعیت در کشور ژاپن دیدنی‌های زیادی برای مسافران و گردشگرانی که آن را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند، در خود جای داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به نماد گردشگری یا درخت شکوفه گیلاس مراجعه کرد. منطقه تاریخی دوتونبوری، استن کاکو، قلعه اوساکان و نامبا از دیگر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری در شهر اوساکا هستند.

مزایا و معایب پر جمعیت بودن یک شهر

پر جمعیت بودن از نگاه برخی افراد مزیت و از نگاه برخی دیگر ایراد و مشکل محسوب می‌شود. به منظور درک بهتر این موضوع، نیاز است که مزایا و معایب پر تراکم ترین شهرهای جهان بررسی شود که در ادامه به انجام این کار می‌پردازیم.

مزایای پر جمعیت بودن شهرها

پر جمعیت بودن شهرهای یک کشور مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به استخدام نیروی کار خارجی و تامین نیرو از میان مردم همان شهر
  • توسعه سریع‌تر شهر
  • امکان سرمایه‌گذاری روی نیروهای داخلی
  • امکان ارتقا بخش صنعتی با توجه به وجود نیروی داخلی کاری و…

معایب پر جمعیت بودن شهرها

با وجود مزایای زیادی که پر جمعیت بودن شهرها دارد و کمی قبل به برخی از آن‌ها اشاره شد، جمعیت بالا معایبی هم دارد که عبارتند از:

  • عدم امکان تقسیم عادلانه امکانات شهری به یک اندازه در میان تمام مردم
  • ایجاد فاصله طبقاتی در میان بیشتر شهرها و….

چرا بیشتر شهرهای پر جمعیت در آسیا قرار دارند؟

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چرا بیشتر شهرهای پر تراکم و پر جمعیت دنیا در قاره آسیا قرار دارند، در پاسخ به این سوال پیش از هر چیز می‌توان به مساحت بالای آسیا اشاره کرد. همین موضوع باعث شده که بیشتر کشورهای جهان در این قاره متمرکز شوند و در نتیجه جمعیت این بخش از کره زمین بیشتر از دیگر قسمت‌ها باشد. به علاوه بیشتر کشورهای آسیایی به خصوص کشورهای جنوب غربی و شرقی آسیا دارای عقاید و فرهنگ و تمدن باستانی هستند که طبق سنت‌های آن‌ها فرزند آوری یک اصل مهم است و در نتیجه این موضوع تعداد فرزندان متولد شده و به دنبال آن جمعیت شهرها در قاره آسیا آمار افزایشی پیدا می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی پر تراکم ترین شهرهای جهان پرداختیم تا اگر مسافر یکی از آن‌ها هستید با شرایط، امکانات رفاهی و وضعیت زندگی در آن‌ها آشنایی داشته باشید. همان‌طور که گفته شد و برخلاف تصور عموم مردم، شهرهای پر جمعیت صرفا شهرهای فقیر نیستند و بعضی از آن‌ها از نظر رفاه زندگی در سطح بسیار بالایی برخوردار بوده و گزینه‌ای مناسب برای زندگی و اقامت هستند. نظر شما در مورد شرایط و وضعیت زندگی در شهری پر تراکم و شلوغ چیست؟

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا