تور

اجاره خودرو در دبی
استان یزدایرانگردییزد

آشنایی با باغ دولت آباد یزد

آشنایی با باغ دولت آباد یزد 

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با باغ دولت آباد را که یکی از جاهای دیدنی یزد است داریم . در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما در مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

باغ دولت آباد | هشت باغ دولت آباد

باغ دولت آباد که به نام هشت باغ دولت آباد نیز شهرت دارد یکی از 9 باغ ایرانی است که جزیی از میراث جهانی به شمار می رود و در لیست میراث  جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. این باغ یکی از قدیمی ترین باغ های یزد به شمار می رود و در خیابان شهید رجایی در محله چهار منار داخل کوچه فردوسی یا حسینیه فردوس واقع شده است.

این باغ در اواخر سلسله افشاریه در حدود سال 1160 هجری قمری به فرمان محمد تقی خان بافقی ساخته می شود. این باغ بعدها برای اقامت شاهرخ میرزا و بعد از آن کرم خان زند مورد استفاده قرار می گیرد.شکل و شمایل هشت باغ دولت آباد دو مستطیل عمود بر هم می باشد که شامل باغ های بیرونی و داخلی می شوند.

باغ دولت آباد | هشت باغ دولت آباد

معماری این باغ از نوع باغ-حیاط می باشد. معماری باغ-حیاط در واقع به معماری گفته می شود که در آن فضای باغ در وسط قرار می گیرد و سایر عمارت ها در اطراف آن ساخته می شوند. این باغ از 4 قسمت اصلی تشکیل شده است که سه عمارت هشتی‌، سردر و تالار طنبی همچنان پابرجا هستند و همچنین قشمت هایی از عمارت زمستانی این باغ نیز باقی مانده است و قسمت های دیگر ویران شده است . همانطور که در بالاتر گفتیم بخش های اندرونی و بیرونی باغ به صورت دو مستطیل عمود بر هم طراحی شده است.

بخش اندرونی

بخش اندرونی باغ همان مستطیل بزرگ تر می باشد که این قسمت در گذشته بخش خانوادگی و این باغ بوده ولی امروزه به باغ دولت آباد معروف است و خودش شامل چندین سازه می باشد. معماری این بخش از باغ بر اصل تقارن شکل گرفته است و در مسیر منتهی به عمارت با ایجاد یک ردیف قرینه از درختان که محور اصلی باغ را تشکیل می دهند باعث طولانی تر جلوه دادن مسیر شده است.

باغ دولت آباد | هشت باغ دولت آباد

عمارت هشتی باغ

از دیگر قسمت های مهم این باغ عمارت هشتی می باشد که محل قرار گیری مرتفع ترین بادگیر باغ به ارتفاع 33.8 متر می باشد.معماری این ساختمان، دو طبقه و هشت ظلعی می باشد که با درهایی مشبک و چشم نوازُ اتاقک بادگیر، حوض خانه و پستوها مجموعه کلی این سازه را تشکیل می دهند.

ایوانی در طبقه بالای این بنا وجود دارد که این امکان رابه گردشگران می دهند که از فضای باغ لذت کافی را ببرند.عمارت هشتی در انتهای محور اصلی قرار گرفته است که به دلیل معماری بی نظیر بادگیر و ترکیب هوای هدایت شده از بادگیر با آب حوض های مرمری حوض خانه باعث ایجاد هوای خنک برای قسمت های شاه نشین و سایر تالار ها می شود.

به همین دلیل به این قسمت از عمارت لقب عمارت تابستانه را داده اند. اندرونی شامل بخش های دیگری مانند حرم خانه ، قسمت مستخدم ها، آشپزخانه ،‌اصطبل و عمارت دیده بانی می شود.

بخش بیرونی

بخش بیرونی دو واقع همان مستطیل کوچتر می باشدکه در ایام گذشته محل استقرار کاروان ها و محلی برای برگزاری مراسشمات حکومتی و ورزشی بوده است.بهشت آیین محور تقارن بخش بیرونی و اندرونی را تشکیل می دهد. عمارت سردر که بخش اصلی بهشت آیین به حساب می آید دقیقا مز مشترک دو باغ اندرونی و بیرونی است.

باغ دولت آباد | هشت باغ دولت آباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا