تور

اجاره خودرو در دبی
استان فارسایرانگردیممسنی

چیزهایی که درباره امام زاده درب آهنی ممسنی نمی‌دانید

آیا شما هم جزو دوستداران و طرفداران استان فارس هستید و تمایل دارید علاوه بر شیراز از تمام شهرستان‌های آن دیدن کنید؟ پیشنهاد ما به شما بازدید از شهر تاریخی و زیبای ممسنی به خصوص امام زاده درب آهنی ممسنی است.

اگر اطلاعاتی درباره این مکان ندارید ولی قصد رفتن به آن را دارید پس خواندن این مقاله را از دست ندهید. ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و جامعی درباره این امام زاده، مکان آن و دلیل نام گذاری آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس لطفا تا آخر متن با مجله گردشگری دوباره سفر همراه باشید.

شهرستان ممسنی ، تاریخی و بکر

شهرستان ممسنی با مرکزیت نور آباد و با وسعت 5438 کیلومتر مربع در غرب استان فارس قرار دارد. این شهرستان یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرستان‌های استان فارس و حتی ایران است.

تنوع در اقلیم آب و هوایی و پوشش گیاهی، وجود مراتع و جنگل و دشت‌های حاصل خیر و مهم‌تر از آن کشف دست‌نوشته‌هایی مربوط به دوران پیش از تاریخ، همگی حاکی از این است که این منطقه جزو اولین منطقی در ایران بوده که تمدن اولیه در آن شکل گرفته است.

زمان بازدید از امام زاده درب آهنی ممسنی باید بدانید که این شهر از شمال به کهکیلویه و بویر احمد و سپیدان، از جنوب به کازرون و بوشهر، از شرق به سپیدان و شیراز و از غرب به کهکیلویه و بویر احمد و بوشهر محدود می‌شود.

وضعیت آب و هوا در نقاط مختلف ممسنی متفاوت است اما به طور کلی زمستان‌هایی سرد و تابستانی گرم دارد. این شهرستان از سه اقلیم آب و هوایی سردسیری، گرم و خشک و معتدل و مرطوب تشکیل شده است.

شهرستان ممسنی فارس

جاذبه‌های گردشگری ممسنی

آثار تاریخی شهرستان ممسنی را در سه دسته می‌توان جای داد:

  • دوران پیش از تاریخ که مربوط به هزاره‌های پنجم تا هشتم است. مثل تپه نورآباد، تپه کوزه‌گران، تل بختیاری و… .
  • دوران پیش از میلاد که آثار مربوط به 2400 سال قبل از میلاد مسیح را شامل می‌شود.
  • دوران اسلام که از آثار تاریخی آن دوران می‌توان به تشگه درشوسنی و مصیری و شهر خفرک اشاره کرد.

از آثار تاریخی دیگر این دیار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امام زاده درب آهنی ممسنی
  • کاروان‌سرای ممسنی
  • قلعه سفید
  • آتشکده میل اژدها
  • نقش برجسته بهرام
  • نقش برجسته گورانگون
  • قلعه شاه جهان احمد
  • شهر قدیمی چشمه سردو

ممسنی با وجود اینکه شهرستان کوچکی محسوب می‌شود، در کنار این آثار تاریخی و مذهبی طبیعت بسیار زیبا و بکری هم دارد. تنگ هرایرز، تنگ بوان و آبشار تنگسا از جمله مناطق طبیعی ممسنی هستند که به شما توصیه می‌کنیم حتما از آن‌ها دیدن کنید. اگر قصد سفر به این شهرستان را دارید بهتر است از خودرو شخصی و یا اتوبوس استفاده کنید؛ زیرا فاقد فرودگاه یا ایستگاه قطار است.

امام زاده درب آهنی ممسنی در کجا واقع شده است؟

امام زاده درب آهنی ممسنی یا امام زاده سید علاالدین محمد (ع) به عنوان یکی از آثار تاریخی و مذهبی استان فارس و شهرستان ممسنی، در شما شرقی نور آباد و در سمت راست جاده کمربندی آن واقع شده است.

انتهای جاده مربوط به گلزار شهدای نور آباد به درب آهنی این امام زاده می‌رسد که پشت آن محوطه بزرگی وجود دارد.

این امام زاده مدفن دو تن از فرزندان امام کاظم (ع) یعنی سید علاالدین محمد (ع) و خواهر ایشان، بنت الهدی (س) است. مردم منطقه برای این امام زاده ارزش و احترام زیادی قائل بوده و در همه ایام سال خصوصا روز‌های تاسوعا و عاشورا به زیارت آن می‌آیند.

این بقعه متبرکه در عصر صفویه و در زمان پادشاهی شاه عباس صفوی ساخته شده است. همچنین در سر در آن کتیبه‌ای به زبان فارسی و متعلق به قرن هشتم وجود دارد که نشان از قدمت تاریخی این امام زاده است. امام زاده سید علاالدین محمد (ع) در آذر ماه سال 1376 به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید.

امام زاده درب آهنی ممسنی

چرا امام زاده درب آهنی ممسنی به این نام شناخته شده است؟

شاید شما هم کنجکاو شده باشید بدانید به چه دلیل نام این مکان را امام زاده درب آهنی ممسنی  گذاشته‌اند. در این امام زاده درب آهنین و یا فولادی‌ وجود دارد که طبق بررسی‌های انجام شده از زندان قلعه سفید ممسنی کنده شده و در امام زاده نصب شده است.

امام زاده سید علاالدین محمد (ع)

بنای امام زاده سید علاالدین محمد (ع) چگونه است؟

امام‌زاده درب آهنی ممسنی شامل دو بنای نوساز و قدیمی است. بنای نوساز شامل یک شبستان است که در وسط آن ضریح قلمکاری شده وجود دارد و بنای قدیمی یک ساختمان مربعی شکل کوچک با سقف گچبری شده ساده است و افراد برای زیارت و دعا وارد این بقعه می‌شوند.

با وجود قدمت طولانی‌ و پتانسیل‌های زیادی که امام زاده سید علاالدین محمد (ع) دارد، همچنان از ظرفیت‌های آن به خوبی استفاده نشده است و نیازمند توسعه و رسیدگی هر چه بیشتر و بهتر است.

این امام زاده هر ساله شاهد حضور عزاداران حسینی از سراسر شهرستان ممسنی در روز عاشورا است. معمولا در این روز مردم در غالب هیئت‌های عزاداری خود را به این بقعه متبرک می‌رسانند تا در مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شرکت کنند .

امام زاده سید علاالدین محمد (ع) ممسنی

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با امام زاده درب آهنی ممسنی آشنا کنیم و ویژگی‌های این شهر تاریخی را شرح دهیم. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را درباره آن‌چه در این مطلب گفته شد با ما در میان بگذارید تا دیگران هم آن استفاده کنند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا