تور

اجاره خودرو در دبی
استان کرمانشاهایرانگردیپاوه

جاهای دیدنی شهر پاوه

جاهای دیدنی شهر پاوه

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر به جاهای دیدنی شهر پاوه خواهیم پرداخت. در ادامه برای توضیحات بیشتر همراه ما باشید.

پاوه یکی از ۱‌۴ شهرستان استان کرمانشاه و از شهرهای زیبای شمال غربی این استان و به مرکزیت شهرستان پاوه می باشد. این شهر زیبا در مجاورت مرز ایران و عراق (اقلیم کردستان) به نام مرز شوشمی که مرزیست ما بین شهرستان پاوه و استان حلبچه، واقع شده است.

شهر بکر و زیبای پاوه در فاصله ۱۱۲ کیلومتری از مرکز استان و ۴۵ کیلومتری تا نقطه صفر مرزی واقع گردیده است. بیشتر مردمان شهرستان پاوه به زبان کردی هورامی تکلم می‌گویند و ما بقی به کردی جافی تکلم می‌کنند.

جاهای دیدنی شهر پاوه | شهر پاوه

علت نام گذاری این شهر بنا به اعتقاد عده‌ای از جهت معنی آن می باشد واژه پاوه به معنای پایدار و پاورجا (ایستاده در گویش هورامی) است. در لغت‌نامه دهخدا پاوه به معنی پاکیزه است.
این شهر پله کانی که به گونه ای طراحی شده است که پشت‌بام خانه‌ای که در ارتفاع کم‌تری از دامنه کوه ساخته شده‌است حیاط خانه‌ای است که چند متر بالاتر ساخته شده‌است. به شهر هزار ماسوله نیز شهرت دارد.
جاهای دیدنی شهر پاوه | شهر پاوه
این شهر کوهستانی که قدمتی سه‌هزار ساله دارد به جهت موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب‌و‌هوایی آن و به‌ واسطه طبیعت سرسبز و کوهستانی‌اش دارای آبشارهای متعدد و مناظر تماشایی است که توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است.
جاهای دیدنی شهر پاوه | شهر پاوه
با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی شهر پاوه آشنا شویم.

آبشار نودشه

یکی از جاذبه های گردشگری پاوه، آبشار نودشه است. این آبشار در روستای نودشه که یکی از توابع شهر پاوه به شمار می‌رود، واقع شده است، آبشار نودشه در امتداد رودخانه سیروان و در میان کوه‌های بلند و دره‌های عمیق جریان دارد.

جاهای دیدنی شهر پاوه | آبشار نودشه

علاوه بر آبشار نودشه، خود روستای نودشه از جاذبه های گردشگری بی نظیر شهر پاوه به شمار می رود. این روستای زیبا از مناطق صعب‌العبور و بکر استان شمرده می شود که در دل طبیعت کوهستانی قرار گرفته و اطراف آن را جنگل‌های انبوه احاطه کرده‌اند

آبشار دریبر

یکی دیگر از جاهای دیدنی پاوه، آبشار دریبر است. این آبشار در میان پیچ‌های تند جاده نوسود به پاوه واقع شده است، که پس از ریزش از چندین ارتفاع کوتاه و بلند به رودخانه پاوه‌ رود و سپس به رودخانه سیروان می‌پیوندد.

جاهای دیدنی شهر پاوه | آبشار دربیر

ابشار دشه

آبشار دشه از آبشارهای افسانه‌ای پاوه و از دیگر دیدنی های پاوه است که در نزدیکی روستایی به نام دشه در شمال غربی شهرستان پاوه واقع شده است. این آبشار زیبا،در تمام فصول مردم این استان و به خصوص شهرستان پاوه را به سمت خود فرا می خواند. آبشار دشه در دل باغات گردو و انار روستای دشه منظره ی زیبایی را به تصویر می کشد و آب این آبشار پس از گذر از رودخانه پاوه رود در رودخانه بزرگ سیروان سرازیر می‌شود.


جاهای دیدنی شهر پاوه | ابشار دشه

منطقه محافظت شده بوزین و مرخیل

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل که یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی استان کرمانشاه است در شهر پاوه و قسمت اعظم  آن در بخش باینگان در شمال غربی استان کرمانشاه واقع شده است.

جاهای دیدنی شهر پاوه | منطقه محافظت شده بوزین و مرخیل

این منطقه که به منظور حمایت از گونه‌های با ارزش حیات وحش از جمله شوکا است که در سال ۱۳۷۴ به‌عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع در مرز ایران و عراق و در منطقه کوهستانی و جنگلی اعلام شده است.

جاهای دیدنی شهر پاوه | منطقه محافظت شده بوزین و مرخیل

این منطقه زیبا دارای تنوع فراوان زیستی گیاهی و جانوری است و همچنین به جهت وجود جنگل‌های زیبای بلوط، کوهستان‌های با صلابت، رودهای خروشان از جاذبه های بی نظیر گردشگری این منطقه جذاب هستند.

جاهای دیدنی شهر پاوه | منطقه محافظت شده بوزین و مرخیل

روستای ساتیاری

روستای ساتیاری یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر پاوه و از بی نظیرترین روستاهای بکر اورامانات است که در حد فاصل ۲۵ کیلومتری شهر پاوه قرار گرفته است. این روستای زیبا به جهت داشتن آب و هوایی مطبوع و بافت کوهستانی آن هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی فرا خوانده است.

جاهای دیدنی شهر پاوه | روستای ساتیاری

دامنه‌های این روستای زیبا در ماه‌های سرد سال پیراهن سفیدی را بر تن می کند و در فصل بهار دامن خود را مملو از شکوفه ها ی رنگارنگ درختان متنوع و سرسبز می‌کند و منظره ی زیبایش چشم‌نوازی می کند.

جاهای دیدنی شهر پاوه | روستای ساتیاری

غار قوری قلعه

غار «قوری قلعه» استان کرمانشاه یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیری است که علاوه بر قدمتی حدود ۶۵ میلیون ساله آن، عنوان بزرگ‌ترین غار آبی در آسیا و طولانی‌ترین غار در ایران را به نام و آوازه ی خود کرده است.

جاهای دیدنی شهر پاوه | غار قوری قلعه
این غار تاریخی زیبا که به غار «قوری قالا» نیز شهرت دارد، از پر آوازه ترین آثار طبیعی کشورمان، ایران است.
این غار کهن و بسیار زیبا، در فاصله‌ی ۸۷ کیلومتری از استان کرمانشاه و در مجاورت مسیر روانسر به پاوه، در دامنه‌ی کوهی با نام «شاهو» و در نزدیکی روستای پاوه قرار دارد.
جاهای دیدنی شهر پاوه | غار قوری قلعه

اگر این غار زیبا را به عنوان مقصد خویش انتخاب کردید بدانی که علاوه بر آن می توانید از طبیعت زیبا و چشم‌نواز منطقه‌ای که غار قوری قلعه در آن قرار گرفته است نیز برخوردار شوید. چرا که این منطقه، یکی از تماشایی‌ترین دره‌های استان کرمانشاه را به تصویر کشیده است.

جاهای دیدنی شهر پاوه | غار قوری قلعه

این دره به جهت دارا بودن جنگلی سرسبز، حیواناتی همچون روباه، خرگوش، کل و بز که در پیرامون این غار زندگی می‌کنند و چشمه‌هایی خروشان و چشم‌اندازهای بکر و طبیعی آن، گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. بهتر است بگوییم هزار آپارتمان! دیگر خبری از آن شهر یکدست زیبا با خانه‌های سنتی سنگی و محله های پلکانی نیست. کل شهر تبدیل به آپارتمان شده ! لقب هزار ماسوله دیگر درخور این شهر نیست.اما روستاهای اطراف هنوز آن حالت را دارند. شهر نوسود در نزدیکی پاوه بسیار زیبا بود و همان بافت سنتی قدیمی خود را حفظ کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا