تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردیفیروزکوه

روستای سله بن | روستایی که باید قبل از غرق شدنش ببینید

اگر در تهران زندگی می‌کنید حتما برایتان پیش آمده که دوست داشته باشید آخر هفته و یا ایام تعطیل سال را در جایی خوش آب و هوا، بدون دود و ترافیک سپری کنید و لحظات خوشی را برای خود و خانواده رقم بزنید. این بار که خواستید قصد سفر کنید به جای اینکه عزم شمال کنید و در ترافیک جاده شمال بمانید، به یک روستای ییلاقی بکر و جذاب‌، با طبیعتی زیبا فکر کنید؛ روستای سله بن.

در شهرستان فیروزکوه روستایی به نام سله بن قرار دارد. این روستا در 23 کیلومتری شهر فیروزکوه واقع شده‌است. در این روستا  علاوه بر تفریح در دل طبیعت و دیدن یک روستای تاریخی، می‌توان به طبیعت‌گردی و کوهنوردی نیز پرداخت. این منطقه انتخاب بسیاری از طبیعت‌دوستان تهرانی برای کوهنوردی است تا در آخرین روز هفته، برای ورزش و گردش به ییلاقات و مناطق کوهستانی آن سفر کنند.در ادامه همراه با مجله گردشگری دوباره سفر باشید.

تاریخچه روستای سله بن

گفته می‌شود سله بن سه هزار سال قدمت دارد. وجود تپه تاریخی و پیدا شدن سفالینه‌هایی به رنگ‌های مختلف روی این تپه‌ی تاریخی موید این مطلب است. این تپه‌ی تاریخی در شمال شرقی روستا قرار دارد. با پیدا شدن استخوان‌های خرد شده روی دامنه تپه نیز، می‌توان نتیجه گرفت در این محل قبرستان بسیار قدیمی وجود دارد.

روستای سله بن

آب و هوای روستا

روستای سله بن به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی از رشته‌کوه‌های البرز، زمستان‌هایی فوق‌العاده سرد و خشن دارد. اما تابستان‌های آن بسیار خنک و دلپذیر است. پس پیشنهاد می‌کنیم یکی از روزهای گرم تابستان را برای سفر به این روستا انتخاب کنید تا از هوای خنک و دلپذیر آن در این فصل بهره‌مند شوید.

آب و هوای روستا به‌گونه‌ای است که خاک آن را حاصلخیز و مناسب کشاورزی کرده است. در باغ‌های این روستا میوه‌های متنوعی چون سیب، آلو، گیلاس، گلابی و همچنین گردو و بادام کشت می‌شود. دامداری نیز در این منطقه رونق خوبی دارد و علاوه بر محصولات کشاورزی، محصولات لبنی و دامی نیز آنجا موجود است.

سله بن فیروزکوه

مردم روستای سله بن

به دلیل آب و هوای سرد و کوهستانی این روستا، اغلب ساکنان آن ترجیح می‌دهند زندگی ییلاقی قشلاقی داشته باشند. به این صورت که در زمستان به شهرها و روستاهای گرم‌تر مهاجرت می‌کنند و با آمدن بهار به روستا بر‌می‌گردند.

یک سرشماری در سال ۱۳۸۵ انجام‌ شد که جمعیت روستا را ۵۸۵ نفر (۱۸۶ خانوار) برآورد کرد؛ اما این جمعیت در سال ۱۳۹۵ به ۴۴۷ نفر کاهش یافت. اگر بخواهیم مهاجران فصلی سله بن را نیز در این آمار حساب کنیم، جمعیت کل روستا به ۲۱۷۶ نفر (۵۶۸ خانوار) می‌رسد.

این منطقه از توابع فیروزکوه است و ساكنان بومی این شهرستان از نژاد و قبایل شاخه‌های شانزده‌گانه‌ی نژاد آریایی بوده‌­اند. اصالت نیاکان برخی از اهالی به تركان پازوكی در ارومیه برمی‌گردد. از سال‌ها قبل افرادی از اقوام فارس و كرد نیز در این مکان زندگی می‌کنند.

زبان مردم روستای سله بن مازندرانی (طبری) است و گویش خاص خود را دارند. اکثر مردم این منطقه مسلمان و شیعه هستند. شغل مردم این منطقه بیشتر باغداری، زنبورداری و دامداری است. طایفه‌های تبار، آهنگر، سهرابی، باهو، خضری، دریاباری، خلیلی و کیانی در آنجا زندگی می‌کنند که از این میان بیشترین جمعیت روستا از طایفه‌های تبار و آهنگر هستند.

روستای سله بن فیروزکوه

 سوغات سله بن

از مهم‌ترین سوغاتی‌های سله بن می‌توان به میوه‌هایی چون آلو، سیب، گلابی، گیلاس، گردو و بادام اشاره کرد. انواع گیاهان دارویی، محصولات لبنی، دامی و عسل محلی نیز در این روستا تولید می‌شود. این محصولات را می‌توانید در سفرهای تابستانه به این مکان، از مغازه‌داران یا فروشندگان کنار جاده تهیه کنید. همچنین برای خرید لبنیات محلی می‌توانید به دامدارهای روستا، که به آنها سیاه چادرها و سفید چادرهای بالادست گفته می‌شود، مراجعه کنید.

 سوغات روستای سله بن

جاذبه‌های اطراف روستا

علاوه بر زیبایی‌های چشمگیر و باغ‌های سرسبز روستای سله بن، در اطراف آن نیز جاذبه‌های دیدنی وجود دارد که در اینجا به سه تا از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

تپه باستانی سله بن

در منطقه‌ای به نام لزور در ۳۰۰ متری شمال شرقی روستا یک تپه باستانی قرار دارد که بعد از سد نمرود مهم‌ترین جاذبه دیدنی سله بن به‌شمار می‌آید. این تپه باستانی در اسفند ماه سال ۱۳۸۰ وارد فهرست آثار ملی شده و شماره ثبتی آن ۴۹۱۴ است. در این تپه، که از چمن پوشیده شده‌است، سفالینه‌هایی رنگی (قرمز، نخودی و خاکستری) پیدا کرده‌اند که نشان از تاریخی بودن سله بن دارد. همانطور که پیش از این اشاره شد، روی دامنه تپه نیز یک قبرستان بسیار قدیمی (از هزاره اول) وجود دارد که در آنجا استخوان‌های خرد شده انسان‌ها یافت می‌شود. مجاورت با فلز باعث شده برخی از این استخوان‌ها به رنگ سبز دیده شوند.

تپه باستانی سله بن

حبله رود

از میان سله بن، رودخانه زیبای حبله رود عبور می‌کند. سرچشمه این رودخانه در ارتفاع ۲۸۰۰ متری از سطح زمین، از شاه محمد قله و هما، در رشته جبال البرز قرار دارد. حبله رود، به طول حدود ۲۴۰ کیلومتر، ابتدا گورسفید نام دارد و از دامنه شمالی کوه مارآب عبور می‌کند. پس از تغییر مسیر به سمت غرب به رودخانه ساواشی می‌پیوندد و فیروزکوه نام می‌گیرد. در نزدیکی روستای حبلرود به آن «حبله ‌رود» گفته می‌شود و در انتهای مسیرش در ۴۶ کیلومتری جنوب‌ شرقی گرمسار، با رود گلو مخلوط می‌شود.

در ایام تابستان، شما می‌توانید به راحتی در حاشیه حبله رود چادر برپا کرده و روز خوشی را در کنار خانواده و دوستانتان سپری کنید.

حبله رود

سد نمرود

سد نمرود به همان اندازه که جاذبه‌ای زیبا برای روستای سله بن ایجاد کرده‌ است، ماجرایی تلخ نیز دارد!

کم‌آبی‌های شدید منطقۀ دشت و شهر گرمسار دلیل اصلی احداث این سد بوده‌ است. با وجود اینکه تحقیقات اولیه این سد در دهه چهل شمسی آغاز شده‌ بود و عملا ساخت آن از سال 1384 شروع شده اما همچنان به‌طور کامل آبگیری نشده ‌است. حجم آبی که در سد نمرود قابلیت ذخیره دارد، 137میلیون مترمکعب است. این حجم، از ظرفیت مخزن سد لتیان اندکی بیشتر است. اما قسمت تلخ ماجرا اینجا است که درصورت آبگیری کامل این سد، روستای خاطره‌انگیز سله بن به زیر آب خواهد رفت. و دلیل اصلی تاخیر در آبگیری کامل سد نمرود نیز همین است.

پیش از این مردم روستا، مانند بیشتر روستاهای ایران، برای املاک و خانه‌های خود نیازی به سند نداشتند، اما اکنون مسئله تملک اراضی و خانه‌ها توسط دولت دچار چالش شده است. از زمان ساخت سد، آرامش از این روستا گرفته شد و حالا باید مالک هر زمین و خانه به‌صورت کامل مشخص شود. دلیل تاخیر در آبگیری کامل سد نیز همین است که دولت نتوانسته خسارت اهالی را پرداخت کند.

احتمال می‌رود اهالی روستا به منطقه چزه‌کین منتقل شوند. اما مردم روستا ترجیح می‌دهند در زادگاه خود زندگی کنند و علاقه‌ای به این جابه‌جایی ندارند و در صورت جابه‌جایی اجباری، منطقه موسیر را برای زندگی مناسب‌تر می‌دانند؛ منطقه‌ای که به سله بن فعلی نزدیک‌تر است. به‌علاوه اخیرا در این روستا گازکشی انجام شده است و همین موضوع پروژه آبگیری سد نمرود و تخلیه روستا را پیچیده‌تر می‌کند.

سد نمرود

چگونه به روستای سله بن برویم؟

روستای سله بن از توابع روستای ارجمند فیروزکوه است و در دهستان دوبلوک قرار دارد. این روستا در فاصله ۱۸ كیلومتری شمال غربی شهر فیروزکوه واقع شده‌است. اگر از فیروزکوه به سمت تهران می‌آیید، در کیلومتر 100 جاده فیروزکوه-تهران وارد جادۀ لاسم شوید. اگر از تهران می‌آیید، بعد از حدود یک ساعت و نیم رانندگی به این جاده می‌رسید. در جاده لاسم به یک دوراهی خواهید رسید پس راه چپ را انتخاب کنید. بعد از حدود نیم ساعت به روستا می‌رسید و دشت سبز آن را خواهید دید. از سمت جنوب روستا دو کیلومتر دیگر رانندگی کنید، تا به سد نمرود برسید. در مجموع از مرکز شهر تهران تا سله بن، بین دو ساعت تا دو ساعت و نیم راه دارید. جاده روستا آسفالت مطلوبی ندارد، پس فراموش نکنید که آهسته و با احتیاط رانندگی کنید.

و اما چه زمانی و با چه امکاناتی به سله بن برویم؟

از آنجا که آب و هوای منطقه فیروزکوه سرد و کوهستانی است، بهتر است تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. چرا که زمستان آنجا بسیار سرد است و با بارش‌های فراوان مواجه خواهید شد. روستای زیبا و بکر سله بن چون فاصله کمی با شهر تهران دارد، به یکی از تفرجگاه‌های مناسب اطراف این شهر بدل شده است. وجود سد نمرود باعث ایجاد دریاچه‌ای زیبا در بالای آن شده که محیط مناسبی برای کمپ زدن ایجاد کرده ‌است و می‌توانید یک روز عالی را در طبیعت سپری کنید.

در سفر یک روزه به روستای سله بن علاوه بر وسایل کامل پیک نیک و تفریح از قبیل چادر مسافرتی، زیرانداز، خوراک، آب آشامیدنی، وسایل بازی بچه‌ها و…، دوربین عکاسی را فراموش نکنید. ثبت عکس زیبا در این منطقه‌ی گردشگری لازم و ضروری است چرا که اگر سد نمرود آبگیری شود ممکن است این مناظر زیبا را دیگر هیج وقت نبینید! علاوه بر پیاده‌روی، درصورت داشتن فضای لازم می‌توانید دوچرخه با خود بیاورید و از دوچرخه‌سواری در روستا و طبیعت اطراف آن لذت ببرید.

در سله بن برای اقامت شبانه نیز می‌توانید برنامه‌ریزی کنید چرا که اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های روستایی برای مسافران در نظر گرفته شده‌ است که بتوانید خاطره‌ای از آرامش شب‌های روستا نیز با خود سوغات ببرید و یک روز جدید را با صبحانه محلی آغاز کنید.

جمع بندی

ایران کشوری با فرهنگ، تاریخ، طبیعت و جاذبه‌های گردشگری فراوان است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر از سراسر دنیا به این کشور سفر می‌کنند. همچنین، توجه به محیط زیست و حفظ آن در توسعه گردشگری، از اهمیت بسیاری برخوردار است. روستاهایی مانند سله بن با جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی خود، به یکی از مقاصد کوهستانی و گردشگری محبوب در ایران تبدیل شده‌اند. درک و توسعه هوشمندانه‌ی این اماکن گردشگری، می‌تواند به رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشور کمک کند

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا