تور

اجاره خودرو در دبی
استان تهرانایرانگردی

معرفی جاذبه گردشگری روستای افجه استان تهران

معرفی روستای افجه استان تهران

در این مقاله از مجله گردشگری دوباره سفر می خواهیم. آشنایی با جاذبه گردشگری روستای افجه در استان تهران داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

روستای افجه در پنج کیلومتری لواسان واقع شده است. و دارای مردمانی باغدار میباشد. که با گویش مازندرانی سخن می گویند. مردم این روستا بسیار خونگرمند و میهمان نواز میباشند. افجه علاوه بر آنکه دارای زیبایی های بینظیری است. دشت هویجی دارد که دیدنش در بهار بسیار دلپذیر میباشد. و دیدنش خالی از لطف نیست.

جاذبه گردشگری روستای افجه

آشنایی با روستای افجه

جمعیت روستای افجه بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، ۶۸۵ نفر یعنی ۱۸۶ خانوار میباشد. صاحب طرائق که به سال ۱۳۱۵ قمری از افجه دیدن کرده بود. درباب این روستا نوشته : «افجه جای بسیار باصفا و خوبی است. باغات زیاد و آبشارهای بسیار دارد. در واقع پایتخت لواسان کوچک بوده. که به قدر لزوم دکاکین هم دارد. جوراب بافی در آنجا کسب معتبری میباشد. از جمله عمارات خوب افجه قصر رفیع و بنای منبع مرحوم میرزا آقاخان صدر اعظم نوری است. اگرچه محتاج مرمت میباشد.»

حمام جاذبه گردشگری روستای افجه

در روستای افجه و اطرافش شکوفه های درختان گردو و گیلاس منظره بینظیری را خلق کرده اند. روستا دارای حمامی تاریخی میباشد. که دارای دو بخش مجزای زنانه و مردانه است. و بنای آن دارای تاق، گنبدهای عرقچین و قوس های جناغی میباشد. قدمت حمام به دوره صفوی یا اوایل حکومت قاجار می رسد. ولی با وجود قدمتش هنوز فعال و مورد استفاده مردم روستا میباشد.

جاذبه گردشگری روستای افجه

گشت و گذاری در ارتفاعات

دره افجه در فصول مختلف سال مورد توجه گردشگران و کوهنوردانی بسیاری میباشد. که از مسیرهای آن برای صعود به قله ریزان پرسون، ساکا، آتشکوه و مهرچال گذر می کنند. همچنین نقل کرده اند. که یکی از راه های قدیمی افجه که به مسیر عبور پادشاهان صفوی اختصاص یافته. از همین مسیر گذشته و تا دشت لار امتداد یافته است. امروزه می توان آثار کاروانسراهای صفوی را که در آن سوی دیواره صخره ای کوه و در انتهای دره قرار گرفته است. را تماشا کنید.

جاذبه گردشگری روستای افجه

در انتهای روستا با گذر از رودخانه از طریق راهی پاکوب با پیاده روی سبک به آبشار پسچویک می رسید. که در فاصله کمتر از دو کیلومتری شمال شرقی روستا و در منطقه یال کوه که مشرف به دشت هویج میباشد، واقع شده است. این آبشار دارای حدود ۱۵ متر ارتفاع است. و اطراف آن پوشیده از درخت های افرا میباشد. آبشار موآب هم در سینه کش قله ساکا دارای حدود ۱۸۰ متر ارتفاع میباشد. و به جز اواخر تابستان که تا حدی آرام و کم آب بوده. بقیه سال صدای شرشر آبش گوشنواز میباشد.

جاذبه گردشگری روستای افجه

دوش گرفتن در عصر صفوی

اما در شمال غرب دشت هویج و در مسیر صعود به قله آتشکده، دشت «سبواستان» با درختان گردو و گیلاس و آبشار نچرند به ارتفاع ۴۵ متر از دامنه کوه به دره پایین دست آن سرازیر می گردد. منظره باشکوهی را خلق کرده است. کمی آن طرف تر حمام تاریخی روستا واقع شده است. که در مرکز بافت قدیمی قرار گرفته است. و مطمئنا نظر شما را به خود جلب می کند.

حمام جاذبه گردشگری روستای افجه

این حمام مهم ترین جاذبه گردشگری روستای افجه می باشد. و دو بخش مجزای زنانه و مردانه داشته و بنای آن دارای تاق، گنبدهای عرقچین و قوس های جناغی میباشد. اهالی منطقه قدمت حمام را به دوره صفوی یا اوایل حکومت قاجار نسبت داده اند. اما با این حال این حمام همچنان به فعالیت خود ادامه داده است. و مورد استفاده مردم روستا قرار گرفته است. حمام روستای افجه هم مربوط به دوره صفوی – اوایل دوره قاجار میباشد. که در تاریخ اول مهر ۱۳۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

سقاخانه،جاذبه گردشگری روستای افجه

با پشت سر گذاشتن آبشار و دیدن معماری خاص حمام افجه ، محله های قدیمی و بافت های اصیل این روستا را خواهید دید. که در فاصله های نزدیک به هم واقع شده اند. اگر به محله چراغان بروید. می توانید ضمن مشاهده بافت دیدنی آن سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) را هم از نزدیک مشاهده کنید. این سقاخانه و درخت چنار کهنسالی که قدمت آن را به ۴۰۰ سال قبل نسبت داده شده است. در تمام منطقه لواسانات دارای شهرت زیادی میباشد.

چنار ، جاذبه گردشگری روستای افجه

دشت هویج

دشت «هویج» یا «گُرچال» که یکی دیگر از جاذبه گردشگری روستای افجه میباشد. دشتی که در البرز مرکزی، استان تهران و بعد از روستای افجه. افجه، روستایی کوچک در شمال شرقی لواسان در ۲۲ کیلومتری تهران واقع شده است. گُر و یا آگِر در گویش ایرانیان باستان به معنای آتش میباشد. و چال نیز به معنای جایگاه بوده است. از همین رواین دشت را در گذشته گرچال به معنای جایگاه آتش یا آتشدان نامیده اند.

حمام جاذبه گردشگری روستای افجه

دلیل نام هویج دارای روایت های تاریخی مختلفی میباشد. که حکایت از آن دارد. که در روزگار گذشته بخش وسیعی از زمین های این دشت به کاشت هویج اختصاص یافته بوده. هر چند که امروزدیگر اثری از این مزارع مشاهده نمی شود. این دشت در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا و در بالادست روستای افجه در نزدیکی لواسان واقع شده است. و می گویند که در گذشته در آن هویج کشت می شده. هم اکنون نیز دهقانان افجه به کشت محصولات مختلف کشاورزی درآن می پردازند. و وجود باغ های گیلاس در آن جلوه خاصی را ، مخصوصا در فصل بهار و به هنگام شکوفایی شکوفه های گیلاس خلق کرده است.

حمام جاذبه گردشگری روستای افجه

مکان 

روستای افجه در پنج کیلومتری لواسان تهران واقع شده است. جهت رفتن به این روستا ابتدا باید به اتوبان شهید بابایی و جاده لشگرک بروید. راه لواسان را ادامه دهید. و زمانی که وارد بلوار اصلی شهر لواسان که می گردید. بعد از رسیدن به میدان، به سمت چپ تغییر مسیر بدهید. پس از حدود ۸ کیلومتر روستای افجه را خواهید دید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا